Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 632 ggr
saimon
2019-07-09 12:55

Ilsken katt

Har ett jätteproblem med min älskade ragdollkille på drygt 1,5 år. Det är världens mysigaste katt. Men nu har vi fått problem när vi hälsar på vår dotter.. Hon bor 10 mil från oss. Saimon är van att följa med överallt. Vi är pensionärer så han är bortskämd med att inte lämnas mer än max 5 timmar. Min dotter har två katter en på hona15 år och den mår inte så bra. En hane på två år.plus en hund som är väldigt snäll. Går undan för katterna. Alla tre katter är kastrerade. Den gamla fräser så fort Saimon kommer nära.så han undviker henne. Men vill gärna leka med den yngre. Det har gått bra tidigare. Men de rök ihop lite en gång några sekunder. Men inga skador. Är väl lite som katter kan göra. Efter det vill inte dottern att de ska träffas. Så nu får vi ha dem åtskilda när vi träffas. Hon har ett stort hus så ibland så låser hon in sina katter. Saimon fräste och morrade till och med rev mig när jag skulle lyfta bort honom från ung katten. Han håller på så hela tiden när vi är där. Ilsken och arg. Kan det vara att han blir superstressad av att vara där. Men inte får träffa djuren. När vi åker därifrån till sonen som bor nära henne. Då blir han precis som vanligt igen. Jag var jätterädd att han skulle göra barnen på 2 och 5 år illa. Men som sagt han var helt som vanligt igen. Feelaway hjälper inte. Någon som råkat ut för detta. Finns det något bra tips???

Annons:
MonicaLagerquist
2019-07-09 21:43
#1

Jag skulle gissa på stress.Håll katterna isär .Det kan under lätta om han har sin egen kattbädd och bur med sig som doftar hemma.Ev en filt att lägga över soffa/säng

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
2019-07-10 17:43
#2

Saimon blir stressad av att lämna sitt revir och hamna bland främlingar. Katter är inte hundar och blir som regel oerhört stressad av att släppas ihop med katter de inte bor med. Om de väl har retat upp sig på en katt kan de mycket väl "avreagera" sig på husse/matte när de lyfts bort från den andra katten. Det sker för att de helt enkelt reagerar på ett hot, instinktivt. De har ingen koll på att det är matte/husse som kommer för att bringa trygghet. De är helt fokuserade på hotet. 

Mitt råd är att flytta på Saimon så lite som möjligt och absolut inte släppa ihop honom med andra djur. Han har klart och tydligt visat att han inte gillar det. Även om han vistas i ett annat rum än de andra djuren så känner han lukten av dem och hör dem. Det orsakar också stress.

saimon
2019-07-12 07:49
#3

Tack för svar. Via har alltid med oss hans bur, madrass som han brukar sova på, matskålar och ”kisselådan” . Han är van att följa med oss. Han är med när vi campar. Vi har en stor rastgård med compost galler. Har aldrig hoppat över, men vi har så klart koll på honom hela tiden. Han verkar verkligen gilla det. Vi brukar gå långa promenader i skogen med sele. Det är bara hos dottern han visar detta beteende. Så det är bara att acceptera. Vi får helt enkelt låta bli att åka dit🙁😒

Sjuttan
2019-07-14 10:38
#4

Eftersom detta endast uppstår när han träffar precis just den katten, är det väl något som utlöses just när de två träffas. Att komma på vad, och att åtgärda det är nog väldigt svårt. Kanske kortare besök hos dottern och hålla dem i olika rum under tiden är enda lösningen? Eller kanske ha med kompostgaller att sätta upp om båda vistas i samma rum?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: