00 - Allmänt kattprat

Eventuell omplacering

2019-07-07 11:27 #0 av: Kampfisk

Hej!

Jag ska eventuellt ta över en katt på 4 år om nån månad, och nu står jag i valet och kvalet...

Jag är lite rädd för katter, men denna katt hälsade på mig igår och jag blev så kär! Jag lider av psykisk ohälsa, med mycket ångest och oro. Denna katt är den första katten som kom upp i mitt knä vid första mötet, och la sig där. Hon somnade ibland, när hon var vaken ville hon kela. Så fort hon la sig hos mig, blev jag lugn. Jag kände mig lugn och avslappnad, och mådde bättre. Jag frågade ägaren på skämt om jag kunde få katten, och hon sa ja. Men skämtet börjar nu bli allvar, jag funderar på allvar att ta över katten.

Katten är nu hos min kompis(hennes mamma äger katten) på lite ”semester” hemifrån. På tisdag ska jag till min kompis, och längtar redan! Jag har inte kunnat sluta tänka på katten, och till och med kollar på klösträd!

Det jag har kollat på är försäkring, samt saker som katten behöver. Det kommer vara en innekatt.

Är det något mer jag ska tänka på?
Hur ofta ska jag städa lådan?

60l sällskapskar, 250l malawikar
Anmäl
2019-07-07 11:34 #1 av: MonicaLagerquist

Härligt att det klockade mellan er. Kattlådan bör städas dagligen.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2019-07-07 11:47 #2 av: Kampfisk

#1 ja verkligen, med tanke på att katter är skrämmande för mig. Hur ofta om dagen? Jag har hört att den ska städas flera gånger om dagen.

Vill gärna ha tips på bra klösträd eller möbler till katter. Det är en ganska liten katt, hona.

Skulle det hjälpa henne på något sätt om jag sätter något med piggar på bordsben m.m?

Anmäl
2019-07-07 12:00 #3 av: MonicaLagerquist

Ett högt klösträd där katten kan sträcka ut sig i hela sin längd är bra.

Olika katter kräver olika ofta rengörning av lådan.Vissa är inte alls kinkiga och andra går inte två gånger på lådan om den inte är helt ren.Vissa katter vill ha en kisslåda och en bajslåda.

http://www.kattstatus.se/index.html finns massor med bra info.

Anmäl
2019-07-07 16:16 #4 av: [Forest]

Denna katt valde dig ❤ Jag städar kattlådorna morgon och kväll men vi har 2 lådkatter och två lådor. Vi har två klösträd idag en är på sista versen så spanat in sidan tectake.se där några ser bra ut som möbeln Martin o Goran gillar att det är mer rep på dessa så dom kan klösa bra. Vi har en från öob den för 499kr har hållt bra i 7 år men den ska nu skrotas 😋
Hoppas du bjuder oss sen på info hur det går med kissen jag tror ni båda kommer trivas fint ihop 😊

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2019-07-07 19:45 #5 av: Kampfisk

Tips på någon kattsand som gör att det inte luktar så illa?

Pratade precis med min pappa, och han sa att det kommer stinkande hela lägenheten!

Anmäl
2019-07-07 21:02 #6 av: [Forest]

5. Jag kör med kattsand sanicat i ena lådan och andra sjöbogårdens lavendel (tror den heter så) rosa kartong köper på öob köper även kattmat där. Denna lavendel gillar många, jag har lite test på den men den gör bra kisseklumpar har mycket sand i lådorna. Då jag har katter som gräver massor så har vi en stor plastlåda som kattlåda, gjort hål på locket för ut o i-gång. Här luktar det inte kattkiss eller bajs det är väl om dom bajsar just då det luktar men inte annars. 😊
Så här sköter jag lådorna.
1 plockar bort kissklumpar o bajs morgon och kväll.
2 tömmer lådorna på sanden 1 gång i veckan för skura dom rena i med gammla sanden på med nytt.

Byter aldrig hela lådan på sand.

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2019-07-07 21:09 #7 av: jollycox

#5 Jag rekommenderar en miljövänlig kattsand, som inte är gjord av betonitlera, för betonitlera går inte att elda upp och bildar bara stora sopberg. Öko plus är en sort som är komposterbar. Men börja med kattsanden som katten är van vid först.
Är katten kastrerad kommer urinet inte att lukta starkt. Ge katten bra mat(tex mush) så luktar bajset väldigt lite också.

Anmäl
2019-07-07 21:23 #8 av: Kampfisk

Hon är inte kastrerad, och kommer nog inte kastrera henne heller. Kanske vill ha kattungar efter henne, då hon verkar få lugna ungar 😊

Anmäl
2019-07-08 00:09 #9 av: OberonsMatte

#8 Självklart ska du kastrera katten! Det finns ett huskattöverskott så stort att 150.000 huskatter beräknas leva i hemlöshet och det beror enbart på oansvarig avel. Alla huskatter som har  ansvarsfulla ägare kastreras.

Anmäl
2019-07-08 08:45 #10 av: MonicaLagerquist

Varför ens fundera på att ta en kull kattungar. Har du kunskapen om vad som krävs?

Anmäl
2019-07-08 11:13 #11 av: Maria

Men käre nån.
#8 Du skriver att du varit rädd för katter tills nu och att du eventuellt ska ta över denna katt.
Kastrera henne snarast och läs på om katter så du inte verkar kunna så mycket.

/Maria

Anmäl
2019-07-08 11:26 #12 av: Kampfisk

Isåfall hjälper nuvarande ägare mig med kattungar, så ni kan vara lugna.

Hade hoppats på lite tips och råd här, inte påhopp på detta vis..

Anmäl
2019-07-08 11:36 #13 av: MonicaLagerquist

Det kräver stor kunskap att avla på rätt sätt och med tanke på att du inte har någon som helst kunskap så är det nog bättre att du överlåter aveln till folk som kan det. Tidigare ägare verkar inte heller ha koll.

Anmäl
2019-07-08 11:40 #14 av: Maria

#12 Jag tog i vintras hand om en övergiven honkatt. Gissningsvis 5 år. Hon hade svår livmoderinflammation på grund av att hon var okastrerad så är man inte säker på att katten ska gå i avel så är det bara oansvarigt. Är det ett påhopp att tycka att man ska ha mer kunskap om katter innan man skaffar kattungar?

Du har gått från katträdd till att träffa denna katt i går??? Och så pratar du om framtida ungar eventuellt.

/Maria

Anmäl
2019-07-08 11:42 #15 av: eskils

#5 Din pappa verkar inte gilla att bo med katt. Bor du hos honom/föräldrarna eller har du eget boende? Det är viktigt att någon annan, en stabil och kunnig person, kan rycka in och ta ansvar för katten om det inte skulle fungera för dig som kattägare.

#12 Ser inte att du har blivit påhoppad. Folk som skriver här har alltid kattens bästa i tankarna. Du har fått många goda råd - du kanske kunde tacka för dem?

Självklart bör katten kastreras, både för sin egen skull och för att inte öka på antalet hemlösa katter!

Anmäl
2019-07-08 15:21 #16 av: Maria

#12 Ta och läs igenom tråden en gång till så ska du se att du hittar en massa bra tips och inga påhopp.😉

/Maria

Anmäl
2019-07-08 22:07 #17 av: Kampfisk

Jag känner mig väldigt påhoppade angående kastrering. Och vad nuvarande ägare kan och inte har ni ingen som helst aning om!

Anledningen att jag vill ha kattunge efter denna katt isåfall, är för att förhoppningsvis få hennes lugn i kattungen också.

Jag säger inte att jag ska ta kull på katten direkt efter övertagandet, jag pratar om framtiden. Jag tänker ALLTID igenom saker tio gånger innan jag gör något. Men här verkar jag bara ha tänkt nio gånger innan jag skrev här, så nu lägger jag ner.

Tack för alla tips, men jag orkar inte detta...

Anmäl
2019-07-09 08:33 #18 av: MonicaLagerquist

Katter ärver till 80 % temperament efter pappakatt.

Så att tro att du ska få en likadan katt som mammakatt om du tar kattungar efter henne så blir det lite svårt.

Anmäl
2019-07-09 08:44 #19 av: Maria

#17 Ja du har nog bara tänkt nio gångerSkämtar men det är inget fel i det. Jag blir också väldigt ofta exalterad innan jag hinner sansa mig och faktiskt ta reda på fakta.

Var tacksam istället för att känna dig påhoppad.  Detta är en sida där katten står i fokus så det är självklart att folk hojtar till när man märker att någon idé är tokig.

/Maria

Anmäl
2019-07-09 17:57 #20 av: jollycox

Jag kan inte se att du har fått några påhopp. Däremot har du fått åsikter som du tydligen inte vill ha på grund av att dom inte är samma som dina åsikter. Så är det på forum, alla tycker inte likadant. Men när flera personer skriver samma sak bör man verkligen fundera på om det dom skriver kanske är det bästa ändå.

Anmäl
2019-07-14 19:57 #21 av: Kampfisk

#19 jag menade att jag tänkte nio gånger innan jag skrev här om råd, inte om katt..

Jag känner mig påhoppad pga hur saker skrevs här, inte vad som skrevs. Jag har inget emot ärlighet, då jag själv är ärlig emot folk. Jag vill ha ärliga svar, positivt eller negativt för mig. Men jag vill inte få sådana svar som jag fick här, för det känner jag är påhopp. Ni kanske inte tycker att jag ör påhoppad, men jag känner mig påhoppad. Om jag är otrevlig emot någon, även om jag själv inte tyckt det, så ber jag ändå om ursäkt. För det är så som den andra personen tolkar det, som är viktigt tycker jag. Tycker personen att jag låter otrevlig, så ber jag om ursäkt för det. Men alla är tyvärr inte så, så jag får väl helt enkelt bara svälja känslan av att vara påhoppad..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.