Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 707 ggr
PausMaus
7/5/19, 3:00 PM

Tips på korthåriga raser

Hej! Jag skulle vilja ha lite tips på vilken kattras jag bör satsa på i framtiden. Självklart kommer jag även läsa på själv men jag skulle uppskatta lite guidning. I nuläget har jag huskatt och en Sibirisk katt. Jag ÄLSKAR min lilla sibbe på alla sätt men pälsen i soffan håller på att driva mig galen… Första prioriteten är att jag vill ha en frisk ras. Nummer två är att den ska vara korthårig… Sedan en mysig sällskapskatt som antagligen kommer ställas ut lite som hobby. Personligen tycker jag att bengalerna är den vackraste rasen som finns men de känns lite för aktiva för mig. Jag går ut och går med katterna i koppel, de tillgång till innätad balkong, vattenfontän, Mush, katträd till taket och flera sovplatser. Det var väl det typ. Tack!

Annons:
MonicaLagerquist
7/5/19, 4:12 PM
#1

Korthårig La perm.

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
7/6/19, 7:32 AM
#2

Jag har 7 bengaler och en siames. Den yngsta är ca 4 år. Jag tycker mina är lugna. Men söker du bengaler så titta hos flera uppfödare då de kan ha helt olika temperament. Köp från en uppfödare som låter hela familjen hantera katterna tidigt.

[[eskils_]]
7/6/19, 2:10 PM
#3

Välj en seriös uppfödare, som kan visa stamtavla och veterinärintyg för båda föräldrarna och ungarna.

Det finns tyvärr gott om oseriösa uppfödare som bara vill tjäna pengar på sina honkatter…

[Forest]
7/6/19, 8:07 PM
#4

Jag gillar Brittisk korthårig tycker dom ser så trevliga ut, har aldrig träffat en så pass att jag kan säga hur dom är.  Självklart ska man välja en uppfödare som strävar i föda sunda ungar och med stamtavla samt följa det rasklubben eftersträvar.

Jessicahagstrom94
7/7/19, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Siames! En mycket sällskaplig och trevlig kattras som dessutom är galet fin :) Vill dock för det mesta bo med en katt till som accepterar att dom gärna sover i hög och vill vara NÄRA både människorna och katterna den bor med. Därför brukar man rekommendera två av syskonraserna siames, balines, oriental, peterbald, om man inte har en katt hemma som accepterar att sova tillsammans osv.

NatasjaHemby
7/9/19, 2:05 PM
#6

Brittisk korthår är en trevlig och relativt lugn ras som finns i många olika färger. Populär ras så du bör lätt kunna hitta ett gäng olika uppfödare att välja mellan. De har dock en del underull så det är möjligt att de lämnar lika mycket päls efter sig som sibben. 

Kanske kan även selkirk rex vara intressant att kolla upp? De finns som både lång- och korthårig och jag föreställer mig att de har ett relativt lugnt temperament jämfört med t.ex. cornish eller devon rex. Bl.a. brittisk korthår och perser har använts för att skapa rasen så de har ju troligtvis fått en del av de rasernas temperament.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: