Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 819 ggr
Smerdis
6/30/19, 5:11 PM

Uppfödare avlar på katt rekommenderad för sällskap

Det har blivit så att vi här hemma nu ska gå och skaffa vår första raskatt. Vi har kommit i kontakt med en uppfödare på blocket och nyfiken som man är har man redan börjat snoka lite i stamtavlan, kollat upp mamma, pappa etc. i FindUs och så vidar. Det är ju som lite småkul eftersom man inte kunnat få tillgång till samma typ av info med katterna innan.

När jag höll på som värst märkte jag att en av föräldrakatterna sålts från sin ursprungliga uppfödare som sällskapskatt och ej tilltänkt för avel. Hur ser ni på detta? Jag är som ny inför raskattsvärlden så jag vet inte riktigt hur man ska tolka det. Kan ju vara så att denna katt växt upp och blivit riktigt fin i utseende och temperament osv, men jag vet som sagt inte. Uppfödaren saknar en "riktig" hemsida och facebooksidan som hör till är ganska magert uppdaterad på sistone men jag kan inte hitta några resultat från utställningar alls. Verkar mest bara vara bilder på de aktuella kattungarna. 

I och för sig så spelar det ingen större roll för oss, har väl någon viss ambition att ställa ut och prova på någon enstaka gång iallafall men det är allt. Kattungen ska det ej avlas vidare på och är tänkt främst till sällskap ändå så om han ej ser riktigt rätt ut i alla vinklar spelar väl mindre roll. Blev mest bara nyfiken på hur ni alla ser på det hela.

Annons:
MonicaLagerquist
6/30/19, 5:17 PM
#1

Det finns lite olika tänk kring det där.

En del uppfödare säljer katter till avel lite dyrare och då har man vissa garantier ifall att katten sen visar sig att inte hålla för avel.Sen finns det uppfödare som säljer alla katter som sällskapskatter men att köparen får avla på den och uppfödaren brukar då ev kunna hjälpa till och finnas som mentor.Sen finns det några som absolut inte vill att katten ska avlas visdare på.Det kan finnas restriktioner på föräldradjuren eller så har katten en sjudoms historia som gör att den inte bör gå i avel. Om man som uppfödare vill vara säker på att katten inte avlas på så är det kastration innan flytt som gäller.

Vad är det för ras?

Vissa raser har mer restriktioner än andra.

Stolt ägare till fem La permer

ApanAnn
6/30/19, 5:20 PM
#2

Det beror ju på varför föräldrakatten sålts som sällskap. Är det bara en utseendegrej eller pga något hälsorelaterat? Uppfödaren kanske ville begränsa den linjen för att många ungar redan gått till avel? Genetiska problem som upptäckts med linjen och som därför inte borde gå vidare? Kolla noga vilka hälsotester som är gjorda på föräldrarna i alla fall! Det är väl en sak om ungen inte går bra på utställningar, men hjärtskärande om ni får en sjuklig katt. Vad är det för ras ni har tittat på?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Smerdis
6/30/19, 5:37 PM
#3

Det är en Ragdoll, säljs väl för kanske någon tusenlapp över medelvärdet men inte direkt ohutligt dyrt heller. Höfter och hjärta ska vara utan anmärkning på båda föräldradjuren (enligt annonsen) så förhoppningsvis så är den lilla okej också. Kan för övrigt påpeka att förälderns syskon såldes som avelskatter så det är därför jag tar upp att kattungen kanske inte behöver vara den snyggaste. Jag antar att om vissa av syskonen är ok att avla vidare på så är det inte på grund av något ärftligt den bär på, jag glömde kanske att nämna den detaljen i första inlägget.

Försökte förstå mig på "hälsoprogram"-fliken på FindUs, har provat runt lite och det står att det ska bli färgkodat/flaggat någonstans men ingenting händer. Jag vet inte om det tyder på brist av information om katterna eller om allt är OK i sådana fall? Eller tittar jag fel efter var man kan hitta dom resultaten?

Silvestris
7/1/19, 6:41 PM
#4

Som sagt, många uppfödare säljer alla sina katter som sällskapskatter så det behöver inte betyda någonting. Om man å andra sidan gör som jag och säljer vissa katter för avel och de som säljs som sällskapskatter inte ska gå i avel kan det bli rätt jobbigt i relationen mellan uppfödarna, men det ska ju inte påverka dig som köper katt (så länge du inte tänker föda upp). Jag väljer dock att kastrera sällskapskatterna eftersom det är enda sättet jag kan vara säker på att de faktiskt inte kommer användas i avel.

Scully
7/3/19, 10:16 PM
#5

#3 Ragdoll har inget hälsoprogram att följa, bara rekommendationer. Därför finns inte hälsostatistiken automatiskt i FINDus, det är bara när man skickar in som de står där. Då blir det en blå markering med ett H i. Många testar, men skickar alltså inte in. På ragdolldatabasen på Pawpeds kan du nog få upp flera som kollat hjärta iaf

Belzebubble
7/4/19, 9:57 AM
#6

Kan det inte vara så att man har använt djuret i avel och tänkt att nu har den fått tillräckligt med kullar och därav tagit ut den ut avel och sålt vidare som sällskapskatt? Det gör vissa uppfödare med hundar, så får hunden ett lugnare liv med mer uppmärksamhet istället för att bo på en kennel.

Annons:
[Forest]
7/4/19, 5:35 PM
#7

Ts menar du att som kattungar såldes papoan som sällskaps katt eller menar du nu efter den använts i aveln? Som kattunge säljs ungarna ofta som sällskaps katter just för att man inte kan garantera att den kommer vara avelsduglig. Som vuxen kan man o gissa på allt möjlig allt från tänkt till x antal kullar o sen klar i aveln hos denna uppfödaren. Kanske gan inte var så fertil eller så uppkom det någon defekt kanske felfärg gav felbett svårt o gissa.

Upp till toppen
Annons: