Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 953 ggr
tyllgardin
2019-06-29 22:14

MUSH/fodertankar inför kattunge

Hej!

Jag får hem min lilla birmapojke (18 veckor) på torsdag och går nu och grubblar på det här med foder. Uppfödaren skickar självklart med övergångsfoder (RC torrfoder + Whiskas blötmat junior tror jag att det var), men så småningom vill jag gärna fasa över honom på typ MUSH.

Finns ju många jättebra trådar här på iFokus om hur snabbt (eller ja, långsamt) han ska fasas över, så det känns inte så avancerat. Mina funderingar är snarare: 

  • När kan jag börja fasa över honom? Han behöver landa och bli trygg, men är det om två veckor eller om två månader liksom (kanske är olika?)?

  • Räcker det med att bara ge MUSH? Det är ju ett helfoder, men sedan har jag sett en del tips om att ge till exempel kycklingben en gång i veckan för tändernas skull. 

  • Rå äggula pratar många om, men jag har inte riktigt förstått varför, när och hur en kissekatt ska få det?

  • Har ni som ger färskfoder några andra alternativ på lager för typ resor/kattvakt/frysproblem/om fodret inte skulle finnas någon gång , eller hur löser ni sådana situationer?

Min sista fundering handlar om att han är en växande kattunge, vilket jag har hört är lika med ska ha fri tillgång till mat.

  • Ska jag fortsätta ge fri tillgång till ett ("bra") torrfoder + börja ge MUSH när det är dags för foderbyte? Eller hellre kombinera MUSH med typ Mjau?

Så ja, detta är mina grubblerier! Tacksam om någon kunnig kattmänniska skulle vilja dela med sig av sin visdom medan jag fortsätter mitt envisa googlande om den perfekta kattmaten Skrattar

Annons:
MonicaLagerquist
2019-06-30 08:43
#1

Två veckor tycker jag låter som en bra ide.

Jag tillhör ju dem här som tycker att  katter ska ätas olika saker.Äter de bara en enda sak och tillverkarna plötsligt fär för sig att göra om receptet så kan katten börja matvägra.Eller om katten av någon anledning måste äta någon  annan mat en tid så är det enklare om den är van vid olika sorters mat.Mina egna katter får BARF och blötmat Rått kött av olika slag.Kycklinghjärta,kycklingmage lammrevben.grisbroskben osv.

Mina katter får ägg lite nu och då. Nu när det är så här varmt brukar jag vispa upp det med lite vatten så får de i sig lite extra vätska.

Torrfoder är ju inget en kat vanligen behöver så det skulle jag skippa.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
2019-06-30 18:42
#2

OT 1 Tack för tipset om vispa äggula och vatten 👍 gav det till hundarna o katterna mycket uppskattat👍👍👍

Dimocarpus
2019-07-01 08:12
#3

Hej! 1. När du ser att din katt verkar må bra så är det bara sätta igång. 2. Fasa in successivt. Varför? Det är olika bakterieflora i kattens mage. Den är ju inte van med råföda. För kattungens skull så är det bra att fasa in långsamt. T.ex. börja med en tesked och blanda med det kattungen är van vid, när du märker att kattens mage inte blir upprörd. Öka MUSH och minska det andra. 3. Benen är bra att ge också, där ska du börja när katten är van med MUSH. Varför en gång i veckan? Jo, ben består av kalk. Det kan göra att magen blir hård. Benen är för tuggmotstånd. Det bästa för tänderna är att borsta kattens tänderna dagligen, med eller utan kattandkräm. Precis som vi behöver deras tänder också den mekaniska borstningen. Varför? De gör ju inte så ute? Kattens förfäder jagade smådjur och insekter, med deras ben och segt skinn kan de såklart få bort en del skit i munnen och de tuggar dessutom på grener/pinnar som hjälper till. Men för våra domesticerade katter i vårt hem finns ju inte den möjligheten längre. 4. Ge råäggula men inte för mycket. Den är nyttig men också väldigt fet. Rekommendation är 1-2 äggula i veckan. Jag ger mina bara vid bentugg, alltså en gång i veckan, får de i sig kalk så behöver tarmarna smörj. 5. Jag har en extra frys enbart för katterna. Gör egen barf till en av mina. De andra får MUSH. Det är mer prisvärt i längden att handla mer och ha hemma än några MUSH påsar i taget. När du ger mat till kattunge är det alltid den gula påsen som man ska ge i början, pga. kalk, sen när de har fått sina tänderna utbyta kan man börja med andra också. gula påsen kan ha tendens att ge katter hårda i magen just av den anledningen. Jag rekommenderar att du alltid ge våtfoder som är helfoder att ge tillsammans med MUSH. En påse motsvarar en bulle. Helfoder + helfoder = balanserat foder. När har du tänkt att kastrera din katt? Kattunge kan man ge fri tillgång så länge den är fertil och håll koll på hullet och aktivitet. När de är kastrerade (rör sig mindre) då behöver du inte ge fri tillgång och även har koll på mängden och ge 3 gånger om dan är det jag gör iaf. Kastrerad katt äter max 2-5% av sin vuxenvikt. Mata 3 gånger i veckan så hinner katten inte bli vrålhungrig och mår bra mellan måltiderna är iaf min rekommendation. Blandar du MUSH med våtfoder skulle det underlätta i framtiden om MUSH skulle ta slut eller att ni reser så behöver inte katten få maten in och ut fasat. Utan tarmfloran är redo för båda varianten. Lycka till och fråga på! P.s. Gör inte egen barf om du inte är påläst. Katten kan få kroniska konsekvenser om man inte har tillräckligt med kunskap att göra. MUSH är helfoder och kör på det tipsa du känner dig redo :) Kan jag hjälpa till så gör jag det gärna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

tyllgardin
2019-07-03 09:13
#4

Tack för detta, vilka toppentips! Nu känns det som om jag har lite mer koll på läget inför lillkillens ankomst. Kommer säkerligen be om fler tips så småningom, det är så fint att ha det här forumet med duktiga kattmänniskor som stöd 😁

Björksätter
2019-07-03 20:36
#5

Jag ger mina mjau som kombination till musch. De får barf emellan med. Mina har blivit lite hårda i magen på enbart musch så därför får de några påsar mjau om dagen med. Jag har haft dem på barf och musch sen de var kattungar och de är stora fina välväxta katter idag.

Dimocarpus
2019-07-04 16:50
#6

T.s. Vill bara förtydliga att kalk alltså ben finns i MUSH, eftersom det är helfoder. Kalk plus mera kalk i benen blir lite mycket just den dagen därför ger jag äggula som extra tillägg just den dagen. Ta väl hand om dig och katten. Jag blir alltid varm om hjärtat när jag ser folk som ställer frågor här och söker kunskap, verkligen bryr sig om sin katt. <3

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
tyllgardin
2019-07-05 18:53
#7

Nu är grabben hemkommen. Han verkar totalt obrydd av flytten än så länge, vi har i princip lekt sedan han klev ur transportburen igår.

Lite vidare foderfunderingar, nu när jag har mer koll på vad som skickats med i flytten. Från uppfödaren har jag fått:

  • En plastpåse med övergångstorrfoder (osäker på vad det är för märke, glömde fråga det)
  • En oöppnad påse RC torrfoder (denna ingick i uppfödarens kattungepaket som kom med i flytten)
  • 5 påsar Whiskas Junior blötmat

I dagsläget brukar han alltså ha fri tillgång till övergångstorrfodret (han har aldrig ätit RC-torrfodret som skickades med innan) och får en påse Whiskas Junior morgon och kväll.

Om någon vecka eller två tänker jag alltså fasa över honom från Whiskas till MUSH+Mjau eller liknande kombo, men hur gör jag med den fria tillgången på torrfoder? Kan man bara sluta med torrfodret cold turkey (han äter knappt av det, uppfödaren sade att han föredrar blötmaten), eller ska den ändå finnas kvar på menyn tills övergångsfodret tar slut/fasas ut långsamt? 

#3 - han ska kastreras någon gång i höst tänker jag, typ oktober. Du skriver att han kan ha fri tillgång innan kastreringen, men man kan väl inte ha fri tillgång på färsk/blötmat, eller? Ska jag ha kvar honom på torrfoder + färsk/blötmat fram tills kastreringen? *förvirrad*

Några extra funderingar som dök upp mitt i planeringen:

  • Hur tinar man frusna MUSH-bullar, räcker det att lägga i kylen dagen innan?
  • Hur länge kan färskmat och våtfoder stå framme innan det blir dåligt? Ska man ha en kylklamp under matskålen som extra säkerhetsåtgärd (typ när man går till jobbet och inte kan plocka undan eventuella rester)?

Tror det var allt för nu. Jag ska titta närmare på det här med tandborstning  också- låter ju som en god idé att vänja honom vid det redan nu! 😃

Dimocarpus
2019-07-05 19:53
#8

Kör bara våtfoder och strunta helt i torrfoder. Du verkar ha en klok katt. 

Katter känner inte törsbehov som vi gör. De får i sig vätska via foder därför säger jag att han är klok. Han vet att våtfoder är bra för katter för att det innehåller dagsbehovet av vätska för en katt. 

Är ni hemma hela tiden med kattungen nu oi början? Så kan ni ju mata ofta med MUSH sen när han är helt infasaf och ha fri tillgång till våtfoder redan nu. 

Det går bra at låta våtfoder vara framme ett par timmar under lock. Det finns foderautomat där man kan lägga kylklampar under. Typ en sån: https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.32.2814/foderautomat-cat-mate-c20

MUSH ska du inte ha framme nu när det är varmt, kattunge mage är känsligare än en vuxen. När han blivit äldre så behöver du inte ha fri tillgång. Du vet att man kan kastrera en katt från de är 4 månader. Varför vänta? 

Jag bruka låta bullarna tina  i kylskåpet dagen innan. 

Känns som dina frågor är besvarade?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2019-07-05 20:07
#9

MUSH kan du ge när du är hemma och låta våtfoder vara fri tillgång så funkar det.. Även om man kastrerar en kattunge ung så behöver den fri tillgång för trots kastrering är den fortfarande växande. Jag skulle hålla koll på hullet och aktivitet efter kastrering tills man ser att den inte har behov av fri tillgång. Hur mycket tror du att kattunge kommer att bli? Det kan man ta reda på om man vet hur föräldrar ser ut och väger. 

Kastrerade katter går lätt upp i vikt. Växande kattunge ger jag iaf fri tillgång tills de har bytt färdigt tänder och kastrerade. Då håller jag ca. 3-6% av vikten beroende på hur aktiv katten är och ger 3 ggr om dagen. Och sen trappa ner till 2-5% av vuxenvikten när de är närmare 1 år. Oftast kan katter växa upp till 3 år sen slutar dem. Allt beror på vilken ras, fertil/icke fertil och individen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

tyllgardin
2019-07-08 11:51
#10

Anledningen till att kastreringen får vänta tills i höst är främst att han ska få bo in sig ordentligt + att vi ska flytta i augusti = stressigt för honom med veterinärbesök när allt redan är så nytt. Uppfödaren rekommenderade även att avvakta tills efter rötmånaderna, för säkerhets skull, så jag tänkte följa det rådet :) Jag kommer vara hemma nästan hela tiden nu i början, så då blir det enklare att he färskmat såklart! Ska definitivt investera i en såndär fodermaskin, smart. En tanke till: Ska jag börja fasa över honom på enbart Mjau för att sedan vänta med MUSH tills han vant sig vid Mjau? Eller bör båda sorterna introduceras samtidigt (typ en halv tesked av varje i början?)?

Dimocarpus
2019-07-08 12:48
#11

Fasa in på mjau först och sen vidare på MUSH när han vant sig med MUSH. Det var väl klokt tänkt av dig med kastrering.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2019-07-08 12:52
#12

Lite snabb var jag där. Jag menar Mjau. Det brukar gå fort med fasa över från våtfoder till våtfoder. Det märker du. Det är när foder är totalt olikt det katten är van vid som det kan behöva ta lite längre tid. Jag hade också sem när jag köpte mina två så att de blir van med mig och miljön.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: