Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 896 ggr
Galenidjur
2019-06-24 13:03

Skygg katt

Det är såhär att jag ska få hem en skygg katt den tredje. Hon kommer från ett katthem där jag volontärarbetar och jag har under denna tid lagt ner en hel del tid med att vinna hennes förtroende. Det har gått långsamt, men det har börjat ge resultat nu. Både med mig och med de andra volontärerna i allmänhet. Innan låg hon hopkurad på en hylla hela tiden och kom enbart ner när folk inte var i närheten. Nu har hon börjat komma ner även när folk är där och även när hon är på hyllan är hon mer aktiv. Sitter och tittar vad som händer och så. Så kul att se! Nu till min fråga. Hon kommer garanterat bli mycket rädd av att bli flyttad (vi har ordnat så att andra människor ska sätta in henne i transportbur och köra hem henne till mig så jag inte förstör hennes förtroende för mig), hur ska jag göra för att göra det nya hemmet så ej skrämmande som möjligt? Hur jag ska göra? hur jag ska bete mig? Jag har egentligen noll erfarenhet av skygga katter och vill ju inte skrämmas mer än nödvändigt. Hon ska få bo i mitt badrum tills vidare då det är det enda stället där hon kan få ett eget tryggt space , avskiljt från mina andra katter. Ska stälka in saker hon kan gömma sig i och så, men utöver det vet jag inte hur jag ska göra.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
kattöga
2019-06-24 13:29
#1

Jag skulle göra som vi har gjort och om det är möjligt: Avsätta ett tillfälligt "eget" rum till katten, med fönster som den kan titta ut genom när den vågar sig dit. Först med stängd dörr ett tag. Sedan med gallerdörr (kan göras av kompostgaller eller nät i  ram) med filt som täcker hela dörröppningen. Då får katterna vänja sig vid varandras dofter. Ta, efter ett tag, in filt/handduk/tygbit från de andra katterna till skyggisen och tvärtom, så de kan sniffa och vänja sig vid dofterna. Senare kan du även klappa skyggisen med någon textil som du klappat de andra katterna med,  och vice-versa, så blandas deras dofter.

Har du badkar är risken stor att rädslan håller kvar katten under badkaret och blir svår att få ut. Särskilt viktigt att man kan få ut katten om den blir dålig eller "fastnar" i rädslan och gömmer sig så fort någon kommer. 
Spolning av kranar och dush, och att spola i toaletten kan också vara mycket skrämmande. 
Är ni flera i familjen så är det stressande för katten när det springs in och ut i badrummet.
Därför föreslår jag ett riktigt rum istället för badrum.

Efter ett tag så lät jag filten täcka nästan hela dörröppningen, utom en springa i nederkant på3-5 cm. Då kan skyggisen smygkika när han vågar. Och längre fram lät jag öppningen bli större och större. Tills jag kunde ta bort filten helt. Men jag behöll nätdörren ett bra tag till.

Det kan ta väldigt lång tid innan de kommit till tolerans och sedan acceptans för varandra. Våra två vild(födda)katter behövde två år för att bli accepterade av vår gammelkatt. De är inte goda vänner, men de accepterar varandra.

Lugn, rutiner (särskilt betr maten) och mjuka rörelser och ljud. Gärna en radio som står på lite svagt.
Var mycket i rummet efter några dagar, sitt och läs eller något annat, i lugn och ro. Prata eller småsjung lite soft.  Sitt/ligg gärna på golvet, så att katten kan smygkika på dig från sitt gömställe och då är du inte heller stor och farlig, utan på "samma nivå".

Toa nära gömställen i början, men en bra bit ifrån mat och vatten. Vattenskål en liten bit bortanför matskålen också.

Feliway eller Top Remedy (funkar bättre på våra katter) och eventuellt Zylkene för att hjälpa till lugn. 
Förbered med Feliway eller Top Remedy vägguttag redan nu, det tar några dagar innan den får bästa verkan. 
Feliway-spray, spraya transportburen 15 minuter innan transport, i ett annat rum än där katten är. Alkoholen måste dunsta innan katten kan vara i samma rum.
Använder du Top Remedy spray, kan det göras när som helst - den innehåller ingen alkohol. Den kan även strykas på direkt på katter (som inte är skygga för människor förstsås), vilket kan vara bra vid senare tillfällen. Vid resor till och från veterinär t ex. 
Feliway / Top Remedy är bra även för att hjälpa dina katter (som du redan har) att hålla sig lugna. För stressiga hormoner lär det flyga mycket av i ditt hem i början. Bra också om du själv kan vara så lugn du bara kan, även inombords! För stressen känns för djur även om du försöker dölja det. Allt löser sig, stay cool! CoolSkämtar

Tidigare skyggisar vi haft har kommit hit självmant och varit utekatter men det har också gått bra. Särskilt tålamod och lugn och mat inbjuder till ökat förtroende.

Lycka till!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lona
2019-06-24 13:43
#2

Jag tänker också att om du har en egen bur så ta dit den redan nu så att hon kan bekanta sig med den. Om hon känner sig trygg med den så lämna den i det rum som hon ska bo i den första tiden. Om du använder katthemmets bur så kanske du kan få ha kvar den några dagar? Ta med en filt el dyl till katthemmet som sen kan följa med hem till dig och lukta tryggt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Galenidjur
2019-06-24 14:08
#3

#1 #2 tack för bra tips!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Uppkatten
2019-06-24 20:25
#4

Räkna med att din nya kattkompis kommer att backa i sin människo-sociala utveckling i samband med flytten. Det är OK, naturligt och förväntat.

Du har fått många bra tips i #1. Jag håller med om att ett vanligt rum är att föredra framför ett badrum.

Rutiner är A och O för skygga katter så att de får en känsla av "kontroll". "Så här går det till hemma hos oss: först får jag torrfoder, sedan gör matte rent kattlådan, sedan…." 

Tillvaron ska så att säga vara förutsebar för en skygg katt. Den behöver känna igen det som händer och veta hur dagen kommer att bli. Vad den kan förvänta sig.

Fortsätt att använda den Kattsand och den kattmat som katten är van vid under den första tiden. Vill du byta sort på Kattsand eller kattmat så vänta flera veckor, tills dess att katten har blivit mer trygg där hemma, och då kan man i så fall göra ett mkt långsamt, successivt byte.

Träng inte katten den första tiden, och försök inte att t ex klappa den. Det får komma så småningom, men inte första dagarna/veckorna (beroende på hur pass skygg katten är). En del katter låter sig inte klappas på flera månader (om ens någonsin), och det är också OK.

Katten kommer förmodligen att gömma sig mest dagtid, och utforska det nya hemmet nattetid i början. Det är viktigt att du ser till så att katten kommer igång med att äta, gå på toalådan o s v inom något dygn, och att du kikar lite på katten så att du ser att den verkar OK. I övrigt kan det vara bra att mestadels lämna katten ifred i början, så att du inte ökar på kattens stressnivå ytterligare i onödan.

Hör av dig här på sajten vart eftersom ifall du behöver tips och råd, eller vill bolla funderingar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Galenidjur
2019-06-25 00:22
#5

#4 tyvärr har jag inget annat rum att tillgå än mitt badrum , annars hade jag ju såklart använt något bättre. Jag bor nämligen på en vind med helt öppen planlösning och det enda "rum" som finns är badrummet.  Skulle jag släppa henne lös i övriga vinden hade det nog inte blivit så bra då det finns hur många små skrymslen som helst att gömma sig i  :/  Men nu går det inte oavsett eftersom jag har två andra katter som bor där och som jag inte kan flytta på ändå….

Det är inte optimalt, men det är vad jag har,  så jag får göra det bästa av det. Det  jag dock kan göra är att inte använda det badrummet denna tid , utan ett annat som finns på nedervåningen. 

Har som tur är inget badkar hon kan krypa in under i alla fall, så det är ju bra, och jag ska ta ut allting som inte behöver vara där inne och inreda med kattbädd osv så det blir mer som ett vanligt rum.   Det är ett rätt stort badrum i alla fall. Alltid nått.

Jag kommer såklart inte att pressa henne på något sätt.  Det har jag aldrig gjort. Jag tar ju inte hem henne för min skull utan för hennes. För att hon inte ska behöva utsättas för nya människor och katter som kommer och går hela tiden utan att veta vad som händer härnäst. 

Blir hon mer social av att vara här så är det bara en bonus, men jag har redan ställt in mig på att hon kanske aldrig kommer vara mer än en skugga som smyger runt. Så länge hon mår bra är det det enda som räknas.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: