Annons:
Etikettutställning
Läst 721 ggr
Kattawan
6/20/19, 1:47 PM

Utställning av blandras i samma kategori

Hej! Jag har en liten fråga ang. utställning av en blandraskatt! Vi ska få hem en liten supervacker tjej som är blandning mellan Norsk skogskatt och Ragdoll. Hennes föräldrar är renrasiga med stamtavla. Eftersom blandningarna i den här kombon är i samma kategori på utställningar, skulle man kunna få ställa ut inom den kategorin?? Eller blir det huskatt oavsett? Jag är heeeeelt ny på detta så HELP!! 😁😻

Annons:
Calcifer
6/20/19, 2:15 PM
#1

Har katten inte stamtavla är den en huskatt. Oavsett vilka "raser" den påstås ha.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

OberonsMatte
6/20/19, 6:52 PM
#2

Är du intresserad av utställning bör du skaffa dig en rastypisk katt med stamtavla eller en  välskött och trevlig huskatt. 

Att registrerade raskatter utnyttjas i huskattavel är bannlyst inom registrerad avel. Om en registrerad raskattuppfödare bidrar till den sortens avel så riskeras avstängning som påföljd, dvs. att uppfödaren förlorar möjligheten att registrera framtida raskullar i kattförbundets stambok.

Sajtvärd Katter iFokus

Belimas
6/21/19, 9:05 PM
#3

Nej den kan inte ställas ut inom en kategori, endast i huskattsklassen. Troligtvis blir ju din en långhårig huskatt då och ska tävlas i den klassen. Katten ska vara kastrerad så klart från en viss ålder (har inte i huvudet hur gammal nu), vaccinerad och ID-märkt och ha ett huskattsbevis och du behöver vara medlem i en Sverak-ansluten kattklubb (om det är inom Sverak du har tänkt ställa då). Här kan du läsa mer om hur det går till https://www.sverak.se/utstallning/

MonicaLagerquist
6/21/19, 9:16 PM
#4

Sen bör man vara medveten om att många kattdomare ser gärna att huskatten inte ser ut som rabatter.

Stolt ägare till fem La permer

Ajax1
6/21/19, 10:21 PM
#5

Rabatter? Är det blandraskatter?

MonicaLagerquist
6/22/19, 7:50 AM
#6

Raskatter ska det stå,😎Min telefon skriver lite som han vill.

Maskade huskatter tex brukar inte vara populära hon kattdomare.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Calcifer
6/22/19, 3:29 PM
#7

#6 Jag trodde du menade typ att man skulle se till att bada och borsta sin huskatt först så den inte såg ut som skräp i.e. rabatter 😃😂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VargenCV
6/22/19, 5:44 PM
#8

Men om ena föräldern är norsk skogkatt, kan den inte vara maskad. Vad jag vet så måste det maskade genet komma från båda förälderna. Din katt ställs ut som långhårig huskatt.

Ragdoll och skogis går inte häller i samma kategori. Ragdoll är i kategori I och skogkatt i kategori II :)

MonicaLagerquist
6/22/19, 5:52 PM
#9

#8 TS föräldrakatt var ju Norsk skogskatt och de finns i alla möjliga färger med och utan mask.

Det är bara Norska Skogkatter som inte är maskade.

Stolt ägare till fem La permer

VargenCV
6/23/19, 9:05 PM
#10

Ja, och om föräldern är renrasig med stamtavla, så är den inte maskad.

Lona
6/24/19, 1:46 PM
#11

#10, Förmodar att #9 syftade på att det står skogSkatt i trådstarten. 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: