Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3036 ggr
bennibenasi
6/19/19, 10:24 AM

vad är det för svart under kattens tass?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag tänkte höra här om någon varit med om något liknande med sin katt.. min innekatt är 11 år och har fram till till ett veterinärbesök för att operera bort en tand för två år sedan varit frisk som en nötkärna. efter det fick hon ringorm vilket de förklarade med att hon säkert haft det hela tiden men att stressen utlöste det. hon behandlades och alla symptom försvann. men någon gång per år får hon problem med sina tassar. huden kring klon svullnar och det blir som lite svart i pälsen. ibland är hon svart längst in på klon vilket syns när man trycker ut dem. i början drabbades bara en eller två klor vilket jag tänkte var för att det var smuts och hon slickade så mycket. fick surolan utskrivet av vet. på med tratt och efter en vecka är det bra. en gång fick hon massa svart på ena baktassen vilket jag tänkte måste vara bajs hon råkad trampa i och inte fått bort själv. jag tvättade rent och fick bort allt det svarta från pälsen under tassen där det blivit sår. på med tratten igen så var det läkt efter en vecka. detta var för över ett år sedan… men nu är det tillbaka! på samma tass! någon som sett samma på sina katter? tyvärr hatar hon att klippa klorna så jag såg det först när jag skulle klippa och då hade det säkert gått två veckor. 🙈

Annons:
Pia-69
6/19/19, 11:59 AM
#1

Har du provat att klippa bort pälsen under tassen när det blir sådär? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

bennibenasi
6/19/19, 12:41 PM
#2

nej, hon är inte så samarbetsvillig när man ska fixa med tassarna. skulle inte våga närma mig med något vasst då.. hon har inte heller så hemskt lång päls där mellan.

[TheSquirrel]
6/19/19, 8:15 PM
#3

Ser ut som svamp tycker jag.

MonicaLagerquist
6/20/19, 2:30 PM
#4

Jag gissar också på svamp. Ta katten till en veterinär och få medicin till katten.

Stolt ägare till fem La permer

Quincy
6/20/19, 2:46 PM
#5

Undrar om det är svamp? Min ena katt fick det under tassarna så jag torkade med olivolja två ggr om dagen, det försvann efter en vecka!

bennibenasi
6/21/19, 7:55 AM
#6

tack för svar! vi har surolan hemma som vi fick utskrivet för hennes klor, huden svullnade runt om och pälsen var svart precis som nu. men då nämnde veterinären inte att det skulle vara svamp utan hon visste inte ens.. vi ska till en annan veterinär om några veckor för hennes tänder så jag ska be om någon slags utredning för hennes hud också. det är ju ett återkommande problem och då borde det ju finnas ett underliggande problem som måste behandlas så hon slipper det här eländet!

Annons:
[Forest]
6/27/19, 11:09 PM
#7

6 Bra att ni tar kissen till veterinären. Men jag tänkte på vart får katten mer problem med huden? För är det tassar så kanske man ska titta på sanden lite. Bara en gissning men kanske bra o fundera lite mer än bara kosten 😉

bennibenasi
6/28/19, 8:27 PM
#8

två gånger har hon haft ett sår på huvudet, var dock längesen nu. men andra gången var det på exakt samma ställe som innan.. hon har Mjäll och det verkar klia rätt mycket i pälsen. så fort vi rör oss mellan rummen här hemma springer hon till borstarna och jamar! hon fäller massor (mer än vad hon gjort tidigare) och pälsen bak vid svansen ser avbruten ut. kan dock inte påstå att den alltid varit det eller om den blev så efter en ordentlig tur med furminatorn.. bytte sand nyligen, från peewee pellets till cat’s best. verkar inte ha påverkat henne till bättre eller sämre.

Upp till toppen
Annons: