Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 612 ggr
busigdemon
6/17/19, 4:13 PM

Hitta utländska uppfödare

Är på jakt efter "rätt" SIA/OSH. Men är sugen på att köpa utomlands ifrån. Min mor har importerat MCO själv och har goda erfarenheter.

Hur gör man för att hitta uppfödare på smidigt sätt?
Att tänka på?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Annons:
Lona
6/17/19, 4:17 PM
#1

Nu har jag ingen erfarenhet av kattavel, men en väg att gå för att få seriösa kontakter utomlands är att kontakta svenska uppfödare som har importerat eller i övrigt har stor kunskap om rasen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

busigdemon
6/17/19, 4:30 PM
#2

#1, jo visst är det så. Har fått lite kontakter i SIA/OSH men det är klurigt att komma "in på skinnet" o få dem att dela med sig iom att jag inte är uppfödare eller köpt katt av dem, tyvärr

Upplever det så iaf. 
Har under 2år sökt "rätt" katt i Sverige, men inte hittat honom. Alternativt så har han varit såld eller fått foderhem redan.
Så därför börjar jag ge upp lite o vilja hitta fler katterier att kolla lite på :)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

OberonsMatte
6/18/19, 12:27 AM
#3

Jag kan tänka mig att det går att hitta uppfödare i internationella till salu-grupper för just de raserna på facebook.

Planerar du att bli uppfödare?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6/18/19, 8:45 AM
#4

Ja jag tror också att FB är en bra väg att gå.

Stolt ägare till fem La permer

busigdemon
6/18/19, 11:39 AM
#5

#3 planerar inte att bli uppfödare :) 
Har fertila MCO hanar hos mig och har haft det i 6 år i sammarbete med min mors katteri. Sugen på -egen- katt så att säga ;)

 så FB och hitta lite rasringar internationellt :) bra början antar jag - så fort man hittar rasringen - tack! :D

"Din verklighet är inte Min verklighet"

mostermimma
6/18/19, 12:54 PM
#6

Finns en grupp på facebook som heter Siameser Sverige, där kan du komma i kontakt med många SIA/OSH-uppfödare, och ibland finns annonser på utländska kattungar också i gruppen.

Annons:
19Mikaela93
6/18/19, 1:40 PM
#7

Viktigt att tänka på när du har hittat din katt är att sätta den i karantän och ta ringormsprov och avföringsprov innan den får gå runt i hemmet eller träffa andra katter. Var även noga med att du inte sprider eventuella bakterier eller mikroorganismer, tvätta kläder i 60grader och tvätta och spruta händer noga… Kan bli mycket jobb annars…

VargenCV
6/19/19, 9:51 PM
#8

Nationella rasringar kan också vara vägen att gå. Den norska rasringen heter Siorbaja: http://www.siorbaja.no/oppdrettere.html

NatasjaHemby
6/20/19, 12:45 PM
#9

Du får gärna skicka PM till mig. Jag har inte importerat själv (än) men kan eventuellt hjälpa dig med kontakter.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: