Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1154 ggr
Pialinn
2019-06-11 23:40

Söker orange kattunge

Vet inte om jag frågar i rätt grupp. Ni kanske kan lotsa mej rätt i så fall Söker en orange kattunge som är gammal nog att hämtas i juli/augusti. Bor i Portugal och min högsta önskan är en maffig orange katt. De portugisiska är så taniga o med små huvuden. Jag kommer se till att den har alla vaccinationer, chip och pass.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Herveaux
2019-06-12 06:49
#1

Jag skulle höra mig för hos katthem. 

Edit: Om det är väldigt viktigt att katten är stor tänkte jag att du kunde hitta en lite äldre katt så du vet mer vad du får.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2019-06-12 06:58
#2

Jag har en granne som ville ha en stor maffig katt. Så hon införskaffade en kattunge med stora föräldrar (skogkatt resp. maincoon påstods det). Det blev - i slutänden - en väldigt liten och späd katt. Vad jag vill ha sagt är att det kan vara svårt om man har så specifika önskemål som att katten ska nå en viss storlek i vuxen ålder, för där finns sällan några garantier. Möjligen kan man välja en raskatt som brukar bli stor i storleken… 

Själv har jag väldigt liten förståelse för det här med att en ny familjemedlem ska ha en viss storlek, en viss färg, eller ett visst utseende o s v "för att duga". Är det inte katten som person som är det viktiga? Jag tänker att i Portugal (precis som i Sverige!) så måste det finnas massor av kattindivider som skulle behöva en egen familj. För jag gissar att t ex problemet med hemlösa katter är stort även i Portugal? 

Att flytta en liten kattunge så långt skulle inte heller kännas rätt för mig. Dessutom bör man träffa kattungen ett antal ggr först, tycker jag, och se om man verkar "klicka". Inte bara "åka och hämta". Men jag vet att man kan ha olika uppfattning om den saken.

Mitt råd i den här frågan är att tänka ett varv till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2019-06-12 08:55
#3

Ta kontakt med en Maine Coon uppfödare som avlar på rött så kommer du säkert att hitta någon som har kattungar att leverera den tiden du vill ha katt.

Stolt ägare till fem La permer

Pialinn
2019-06-12 09:25
#4

Min önska är egentilgen en svensk bondkatt. Efter mina små spinkiga sydeuropeiska katter blir nog en svensk katt stor nog.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Belzebubble
2019-06-12 10:00
#5

#4 Jag har två svenska bondkatter. 

Den ena är stor och långhårig, väger över 5 kg. 

Den andra är liten, tanig och lite fluffig, väger knappt över 2 kg… 

Så nej, finns ingen standard för hur en svensk bondkatt ser ut.

OberonsMatte
2019-06-12 10:11
#6

Varken svenska eller sydeuropeiska huskatter har någon rasstandard, de kan se ut hur som helst. Vill du ha en korthårig katt med klassiskt utseende och estetiskt tilltalande, proportionerlig kroppsbyggnad så bör du kolla på Europé, som är en registrerad kattras med stamtavla.  Eller så köper du en färdigutvecklad, vuxen omplacering , så slipper du ev. framtida besvikelse över kattens utseende.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Forest]
2019-06-13 18:53
#7

Ts ett rastips korthårig Brittisk dom är så fina tycker jag större rundare huvud, med ras katt tror jag mer på att man kan utgå lättare hur stora dom kommer bli som vuxen :)

Upp till toppen
Annons: