Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 959 ggr
Entropic
6/7/19, 6:04 PM

Finns det journummer man kan få stöd från som kattägare?

Jag har en katt som jag var tvungen att lämna in på akuten igår och hon har svåra skador på lever och njure och hennes status är tyvärr mycket osäker och de kan ej svara på ifall hon kommer klara sig eller inte. De ska operera henne idag om de inte redan gjort det och mata henne med tub för att se ifall tillståndet kan vända. Hon är 9 år gammal och guld värd. Utan henne så vet jag inte vart jag hade varit idag, och oron att förlora henne gnager ihjäl mig. Jag kan ej sova, orkar inte äta, osv. Jag behöver råd och stöd för att emotionellt kunna hantera detta. Ska boka psykolog hos vårdcentralen men det blir inte förrän tidigast på måndag och de ska ha henne på kliniken hela helgen för monitorering. Jag försöker intala mig att eftersom hon var väldigt pigg trots det kritiska tillståndet då jag åkte in med henne och de noterade också att hon verkar må väldigt bra och är pigg med livslust trots tillståndet så kommer hon klara sig, men vilja räcker inte alltid om det visar sig att hennes inre organ är i ett sånt tillstånd att hon inte kan återhämta sig, och det vet jag inte än. Jag känner ingen anhörig som bor nära mig som kan hjälpa mig hantera det här, och jag har också dåligt med vänner då jag alltid har haft svårt att få vänner. Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra, så jag behöver bara få prata med någon som har erfarenhet och kan stötta mig. Finns det någon jour eller liknande? Eller någon vänlig själ kanske inom Göteborg som vill nå ut till mig? Jag behöver bara få prata med någon så att jag åtminstone kan fungera någorlunda normalt.

Annons:
Entropic
6/7/19, 6:07 PM
#1

Hon var en sån där katt som valde mig och vi har alltid haft en speciell kemi. Kärlek vid första ögonkastet, ni vet. Jag såg henne och visste direkt att det skulle vara henne och jag. Så hon är så otroligt speciell, vill verkligen inte förlora henne på detta sättet och jag vet att hon vill leva också. Hon har hela tiden varit så glad och lycklig även innan vi åkte in.

Uppkatten
6/7/19, 8:04 PM
#2

Jag tror inte att det finns något telefonnummer specifikt för kattägare, men däremot så brukar det finnas mer generella telefonnummer man kan ringa som t ex Hjälplinjen, Jourhavande medmänniska o s v. Tror att man kan hitta den typen av telefonnummer t ex om man googlar på 1177. 

Tror att många av oss känner igen oss i din oro. Att inte kunna äta, sova etc när katten är inlagd/sjuk.

Håller tummarna för att det går bra för er. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
6/7/19, 9:22 PM
#3

Jag förstår din förtvivlan, men försök att tänka att oavsett hur utgången blir så görs just nu allt som kan göras för att hon ska kunna komma hem igen.  Veterinärkliniken gör allt DE kan göra och du har genom att ta henne dit gjort allt DU kan göra.

När det gäller sjukdomar och skador så finns det alltid en risk att "allt" inte räcker,  men den oron och sorgen, förr eller senare, är priset man får betala för att älska en levande varelse. När det gäller kattägande så skriver man i princip under det känslomässiga "kontraktsvillkoret" redan när man tingar en kattunge.  Ändå gör jag och många anda kattägare (kanske även du) det igen och igen och igen..  för hur mycket oro och känslomässig smärta det än kan komma att innebära så kan det ändå aldrig mäta sig med glädjen. 

Inga telefonsamtal är oftast goda nyheter när en katt ligger inlagd. Om prognosen är oklar så finns möjligheten att det vänder och att det ordnar sig för den här gången, så ta ut några akuta sorger i förtid. Jag håller tummarna för er.

Sajtvärd Katter iFokus

Entropic
6/8/19, 3:59 PM
#4

Jag förstår att en dag måste vi ta farväl, men man hade hoppats på att det var när hon var en gammal skrutt på kanske 18 år istället för 9. Kanske då hon helt enkelt är gammal och inte orkar mer, inte då hon fortfarande är rätt ung för en katt med mycket energi och livslust kvar. Läget är fortfarande osäkert, tidigare idag mådde hon så pass dåligt att veterinären tyckte att det var bättre att låta henne gå så jag åkte in direkt för att få träffa henne innan jag fattar ett sådant beslut. Men hon blev bättre då vi var tillsammans, jag ska träffa henne igen imorgon. Kanske är det bara det som behövs för att det ska vända. Känns som att man hoppas på ett mirakel, men tron att hon kanske ändå kommer klara sig är det enda som gör att jag orkar just nu.

MonicaLagerquist
6/8/19, 4:01 PM
#5

Kram

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
6/8/19, 10:01 PM
#6

❤❤🥀🥀


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Uppkatten
6/8/19, 10:05 PM
#7

Håller tummarna för att det vänder och att hon får bli en pigg och glad liten katt igen. ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pussgyrka
6/9/19, 12:27 AM
#8

Hoppas att det går bra för kisse! Inte lätt stt kanske behöva säga adjö till sin bästa vän, speciellt när det kommer så plötsligt. Skriv ett pm om du vill!🌹

kattöga
6/9/19, 8:18 AM
#9

Jag hoppas att den lilla kissen repar sig och kan komma hem snart! ❤️🐱

Det är inte lätt att förlora en kattvän, oavsett hur gamla de blir. (Har själv förlorat  två st 8-åringar bl a.) Men, som Oberons Matte skriver, sorgen det medför uppvägs av glädjen att ha katt. Och kärleken överlever alltid, var katten än befinner sig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

line84
6/9/19, 1:31 PM
#10

❤️

Quincy
6/9/19, 6:44 PM
#11

Hoppas din katt återhämtar sig! Förstår att det känns tufft, det är aldrig lätt att förlora någon man älskar. Hittade en sida med olika telefonlinjer man kan ringa till för att prata, hoppas det kan hjälpa https://forum.mind.se/hitta-hjalp/jourer-och-linjer-om-du-behover-prata Styrkekramar till dig

Upp till toppen
Annons: