Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 933 ggr
Snowtigher
6/2/19, 6:14 PM

Omplacera katt för stressad hund?

Hej har ett svårt beslut att eventuellt ta. Behöver råd. 

Jag har en hund sen 12 år tillbaka. Hon är uppvuxen med katt. De var 8 år när hunden kom in i vårt liv som valp. De levde tätt ihop i 10 år. Nu 12 år senare skaffade vi två kattungar. Då hade hon varit utan katt i 1 1/2 år. Första månaderna gick bra, visst tyckte hunden det var jobbigt stundtals med de livliga kattungarna. Men de funkade bra ihop. Ena katten har även tytt sig väldigt till hunden. Men på senaste tiden upplever jag att min hund är mer stressad, hon går på tårna när katterna är i närheten av henne, gnäller, tjuter, rastlös, börjat slicka sig om tassarna, kan plötsligt kasta sig upp och skälla till. Vet inte om det är att katterna blivit mer självständiga, äldre, eller om det är att min hund tycker det blivit jobbigare. Hon var inte sån mot de andra katterna som hon växte upp med. Jag har börjat fundera på omplacera katterna- men det är jättesvårt beslut att ta. Vi har haft dem i ett år nu, men jag kan inte heller låta min hund gå runt och vara stressad de sista åren i hennes liv. Kanske blir det bättre med tiden.  Kanske inte. Har avvaktat sen i februari i hopp att det blir bättre, men tycker snarare att hunden i vissa situationer reagerar kraftigare. 

Hur tänker, resonerar ni kring det hela?

Annons:
annzoo
6/2/19, 6:55 PM
#1

Är katterna kastrerade? Har du testat feliway och motsvarande till hund tror den heter felifriend?

Uppkatten
6/2/19, 8:25 PM
#2

Har du kollat hunden hos veterinären så att det inte är något annat som stressar hunden….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
6/2/19, 8:26 PM
#3

Tycker inte ni ska omplacera katterna när de bott hos er i ett år. I så fall kanske hos t ex en släkting tillfälligt bara, tills hunden mår bättre eller är borta.

Och håller med #2. Kolla med veterinär vad som kan felas hunden. Kanske är något lätt avhjälpt.

#1 Felifriend är till för att få katter att bli sams med varandra. Om det är en hund som behöver lugn och trygghet ska man köpa Adaptil. (Har ingen egen erfarenhet).

 https://www.adaptil.com/se

Lycka till!

[Forest]
6/3/19, 9:43 AM
#4

Även jag tänker på att hunden är äldre och äldre hundar kan bli senila och även får sämre syn och hörsel. Detta kan leda till att hunden kan bli mer orolig. Jag skulle ta hunden till veterinären för att kolla upp hälsan i första hand sen se vad man kan jobba mer på eller vad man kan göra för underlätta i hemmet/vardagen för hunden ska få koppla av utan katterna.

Upp till toppen
Annons: