Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1168 ggr
WolfFire93
5/31/19, 2:21 PM

Hur behåller jag favorit platsen?

Jag har väntat i 20år på att skaffa katt, Äntligen fick jag skaffa en! (Mamma är allergisk så jag köpte en sibirisk), han är röd, mysig, älskar att gå i sele och följa med överallt <3 min alldeles egna Oliver <3 Jag har aldrig haft katt innan och jag var rädd att han inte skulle tycka om mig. Den första en och en halv månaden så var han instängd på mitt rum med mig på nätterna, tills han och hunden var trygga i varandra. Jag var såååååå lycklig att han spann så fort jag klappade honom, han ville ligga och mysa på mig(gärna i ansiktet), så fort jag kom ner eller hem från affären så kom han och hälsade på mig. Sedan blev jag sjuk i 2 veckor… Så jag bestämde att det var tid att låta dörren vara öppen på natten. Han slutade sova i mitt rum utan sov i mammas rum med hunden, han har slutat spinna när jag klappar honom(har hänt typ en gång i månaden att han gosar och spinner, men inte på samma sätt), han markerar inte mitt ansikte längre, han hälsar inte på mig längre och puttar knappt pannan mot min längre. Men min kompis som är uppväxt med katter hälsar han på, han spinner när hon plockar upp han och vill gosa(som han förr gjorde med mig)… Just detta var min rädsla nu när jag äntligen skulle skaffa katt… (Hon bor hos oss) så jag får ångest, blir ledsen och deprimerad… Jag vill inte säga åt henne att inte röra min katt, jag vill bara känna mig som ägaren(och det går eftersom det gick förut) Han är 6mån i slutet av juni så vi ska kastrera honom. Vad kan jag göra för att bli favorit personen igen? Jag känner mig väldigt desperat! Tack för all hjälp <3

Annons:
Maria
5/31/19, 2:24 PM
#1

Jag förstår inte riktigt frågan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

WolfFire93
5/31/19, 4:37 PM
#2

Hur gör jag så katten tycker om mig igen? (Han är inte rädd för mig, jag får plocka upp honom men han spinner inte längre)

[[eskils_]]
5/31/19, 4:52 PM
#3

Förstår inte heller vad problemet är.

WolfFire93
5/31/19, 5:48 PM
#4

… … …jag som ägare vill att katten gillar mig och spinner när jag klappar honom(igen). Hur gör jag så att han gillar mig????? Och innan någon säger att dem inte förstår frågan igen, så snälla läs igenom texten igen. Jag tycker jag har varit rätt tydlig med vad jag behöver hjälp med. <3

MonicaLagerquist
5/31/19, 6:22 PM
#5

Alla katter spinner inte och en del spinner ljudlöst.

Stolt ägare till fem La permer

Spectabile
5/31/19, 6:32 PM
#6

Hur gammal är katten nu? Min erfarenhet - och den är inte särskilt stor - är att när de är kattungar så spinner dom så högt. Det kurrar i dom och det hörs på avstånd. När de blir lite äldre så kurrar dom inte på samma sätt. Den ena av våra katter får man lägga örat intill  hennes kropp och då hör vi att katten spinner, tyst och lite dovt. Tror det skiljer mycket från en katt till en annan.

Jag är övertygad om att din katt gillar dig! Så kör på och pyssla om den 🙂

Annons:
Maria
5/31/19, 7:23 PM
#7

Jag hade en katt som blev 17 år och han hörde jag nästan aldrig spinna. Det var en himla go katt ändå .

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

WolfFire93
5/31/19, 11:04 PM
#8

Tack för alla svar <3 Han är snart 6 månader :) hur kommer det sig att han ljudligt spinner när kompisen plockar upp honom? Jag är den ända som ger honom godis och mamma är den som ger blötmaten, så jag vet inte riktigt vad jag gör fel :') Saknar när han kom och la sig i mitt ansikte för att gosa, men han kanske inte behöver den tryggheten längre? :')

annzoo
5/31/19, 11:13 PM
#9

Du kan ju testa att stänga in honom om natten i ditt rum igen? När jag har några katt instängd i mitt rum ligger de till 90% i min säng. Är dörren öppen har de andra favoritplatser :)

WolfFire93
5/31/19, 11:39 PM
#10

Okej tack :) ska testa det <3

Tarotstollan
6/1/19, 3:35 AM
#11

Tycker inte det låter särskilt bra att stänga in en katt i sovrummet om den inte är van att var det, med sällskap eller ej.  Den kan bli stressad och dessutom behöver den en kisslåda och tillgång till vatten och mat under natten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

WolfFire93
6/1/19, 7:43 AM
#12

Han är van från det från tidigare :) och självklart har mitt rum mat, vattenfontän och kattlåda med eller utan stängd dörr :) Dessutom har han ett enormt katträd i mitt rum och en balkong. Så han lider nog knappast.

Tarotstollan
6/2/19, 1:05 AM
#13

Bra!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
pussgyrka
6/2/19, 11:00 AM
#14

Kanske bara beror på att han blivit äldre? Min ena kisse var sån, hade absolut inte tid/lust att gosa längre när han blev runt 7 mån. Nu är han snart 2 år och har massor av tid för gos igen. Jag tror du behöver hålla ut bara, det verkar ganska vanligt att kattungar liksom "frigör" sig från matte/husse i tonårsperioden (kom jag fram till efter intensivt googlande hehe). :)

kattöga
6/2/19, 1:33 PM
#15

Det är väldigt olika hur och när katter spinner. En av våra katter spinner väldigt högt och ljudligt, en av dem får man nästan ha förstärkare för att att höra. ;)

Om du är den som oftast serverar maten, lär du förbli "favoriten" (om du är snäll och go' med den i övrigt också förstås). Katter är måna om att hålla sig vän och nära dem som serverar maten till vardags.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
6/3/19, 9:50 AM
#16

Många säger att kärleken kommer med maten, här har jag märkt att det stämmer bra in på våran fd vildkatt. När matte kommer hem då ska han nämligen prata och stryka sig mot benet att visa att han vill ha mat är något jag hör på pratet. Så mitt tips är börja ge katten mat och godis. Lek även med honom :) På så vis blir han mer nöjd.

Spectabile
6/3/19, 6:27 PM
#17

En sak till, katter uppskattar den som gör rent kattlådan. Låter kanske dumt, men så är det i alla fall har jag märkt

Upp till toppen
Annons: