Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1257 ggr
VampireGirlElvira
5/27/19, 9:27 PM

Framtida raskatt/huskatt för mig.

Jag och min man går i kattköpar tankar igen och jag har kollat via Sverak att en Devon Rex och en Ragdoll passar mig och min man med tanke på att en hund inte kommer att passa mig i framtiden. (Vi har haft en katt förut för några år sedan, och vi fick tyvärr sälja den på grund av att vi fick problem med allergin, och ungefär ett halvår sen efter vi sålde katten, så fick vi reda på att det fanns Allergenius att köpa.) Med tanke på våra allergier, så funderar vi på ifall Allergenius fungerar att köpas och badas en Devon Rex och en Ragdoll med. Så är ju det med priserna också på raskatterna som jag och min man också funderar över. Jag såg att en Ragdoll kostar ca. 8.500 kr, men jag såg inget pris för en Devon Rex på Nordiska Rexringens hemsida, och ifall det finns uppfödare häruppe i Norrbotten. Hur mycket kan en Devon Rex katt kosta? Jag vet att det finns många katter som redan behöver ett hem, och vi funderar på att adoptera en katt igen ifall en Devon Rex eller en Ragdoll inte passar oss, nu är man iallafall förberedd med Allergenius! XD Men skämt åsido, så vill vi veta hur mycket en raskatt kostar, alltså per månad med försäkringar och allt annat.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Silvestris
5/27/19, 10:29 PM
#1

Jag föder upp devon rex och du får räkna med minst 10000 kr för en sällskapskatt. En del tar lite mer.

Vixxen
5/27/19, 11:02 PM
#2

Här finns uppfödare inom Norrskenskatten:

 http://www.norrskenskatten.se/uppfodare.php

OberonsMatte
5/27/19, 11:58 PM
#3

Ragdoll och Devon rex  är väldigt olika raser och i mycket varandras motsatser, så vad är det för slags temperament och aktivitetsnivå du söker? När det gäller allergi så beror det på vad det är för ämne man reagerar på, men det finns ingen dokumentation på att Ragdoll har någon egenskap som skulle göra dem lättare att tåla för vissa allergiker. Sibirisk katt däremot har ofta en dokumenterat låg utsöndring av det ämne som den vanligaste typen av kattallergi reagerar på. Syskonrasen är maskad och heter Neva Masquerade.  8500 för en Ragdoll (dvs. MED stamtavla) är ett ovanligt lågt pris, de ligger numera oftast runt 10.000 (+/- någon femhundring).

Sajtvärd Katter iFokus

Skivling
5/30/19, 6:58 AM
#4

Hur vill ni att katten ska vara? Sibiriska katter är otroligt coola men samtidigt väldigt interaktiva, nästan som hundar, tror de har dem till circus t om ibland därborta? Kanske en vuxen omplacering kan vara något, då kan ni ju prova om ni tål katten och ni vet vilken personlighet den har? Jag har två huskatter olika som natt och dag. Den ena är supersocial och vill ha mycket interaktion, var ett otroligt krävande monster de första 18 månaderna, den andra är så lugn och med en min som en ängel, (förutom när han kommer in med en bättre begagnad ekorre), bara finns där men kräver ingenting förutom att han gillar när man sjunger.. den sociala blir också ordentligt hälsad på av hunden när han kommer in precis som en människa, ( svansdans och sko i munnen) men inte den andra, så hunden känner det också!

VampireGirlElvira
5/30/19, 7:06 PM
#5

Söker först och främst en katt som är van vid smådjur (gnagare), och som inte attackerar småhundar om det är så att jag och min man tar hand om min lillasysters Chinese Crested hund senare i framtiden, typ halvaktiv och halvt pratglad om man nu kan skriva så, och en ”allergivänligare” katt, även om det redan finns Allergenius shampoo att köpa till katter som inte är så kallade ”allergivänliga”. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

MonicaLagerquist
5/30/19, 9:43 PM
#6

#5 Funderat på La perm?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
VampireGirlElvira
6/1/19, 7:41 PM
#7

Njae, inte riktigt, men jag funderar på hur varmt man måste ha hemma för att Sphynx katter trivs? Kan man ha 22-24 plus inomhus sommar som vinter, eller ska dom ha det varmare för att trivas? Och kan dom ha kläder på sig ifall dom fryser? Har aldrig haft några nakendjur, så jag frågar bara. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

MonicaLagerquist
6/1/19, 7:45 PM
#8

#7 Katter är bra på att leta upp varma sovplatser 22-24 låter väldigt varmt tycker jag.

Stolt ägare till fem La permer

VampireGirlElvira
6/1/19, 7:52 PM
#9

Okej, då vet jag att det inte är nån fara med värmen. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Forest]
6/3/19, 10:03 AM
#10

Sibiriska katt skulle jag mer titta på om man vill ha mer allergivänlig katt. Flera i våran bekantskap har skaffat denna ras ofta fler än 1 katt och dom tål dom även som kattungar :D   

Våra katter har tagit detta med hundarna bra trots att dom inte vart hundvana alls innan har det gått bra.

Upp till toppen
Annons: