Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 485 ggr
Linnea777
2019-05-26 15:19

En tredje katt?

Jag och min familj bor på en gård på landet. Som det är just nu har vi en lite äldre hankatt på 11 år och en hona på 4 år. Eftersom vi bor som vi bor behöver en katt som tar lite råttor/sorkar osv. Den äldre katten jagar men den yngre har aldrig fattat grejen…. När hanen blir äldre och inte orkar att jaga skulle vi behöva en till katt som gör det istället. Men har ingen aning om hur vi ska göra.

Jag vill absolut inte stötta en oseriös avel igenom att köpa en katt från någon som tar kullar för att det är "gulligt" men tror att det är svårt att köpa en katt från en organisation som omplacerar katter. Eftersom många organisationer omplacerar inte katter som utekatter. Eller så har katterna varit med om ett trauma och är livrädda för allt och alla.

Sen vet jag inte heller hur vi ska göra om vi ska ha en hane, hona, en kattunge eller en vuxen katt osv. Den äldre hanen vi har är väldigt tuff mot andra katter och det tog väldigt lång tid innan han accepterade våran andra katt. Så det känns därför väldigt krångligt att skaffa en tredje katt.

Har ni några funderingar på hur vi ska tänka? (det är inte aktuellt att skaffa en till katt just nu, men kanske om några år)

Jag vill inte ha några kommentarer som är hur oansvarigt det är att vi har utekatter osv. Det kommer inte att ändras på för att någon har en åsikt om det.

Annons:
Uppkatten
2019-05-26 16:24
#1

Många katthem omplacerar regelbundet katter som utekatter MEN de omplacerar inte varje katt som utekatt. D v s man omplacerar katter som utekatter OM man bedömer att katterna kommer att må bra av att kunna gå ut. Det kan t ex vara omplaceringskatter/dödsbokatter som har gått ut i sitt tidigare hem. Katthemmen ställer också vanligtvis krav på att man ska bo en bra bit från trafikerade vägar, och att omgivningen ska vara rel. "säker" för katten att gå ut i. Katter som har varit med om trauma behöver inte nödvändigtvis vara rädda för allt och alla. Däremot kan de behöva lite extra tid, tålamod, trygghet och omtanke. Även omplaceringskatter kan f ö förefalla rädda/otrygga/deppiga på katthemmet, eftersom katthem upplevs som en stressande miljö av många katter. Det är inte lätt att byta miljö och inte förstå varför - eller vad som händer, och många katter blir stressade av närvaron av andra katter. Jag tycker det avgörande är hur ni bor, och så känner jag tveksamhet när du beskriver att ni i dagsläget har en hankatt som är väldigt tuff mot andra katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Linnea777
2019-05-26 19:28
#2

#1 Ja och tyvärr bor vi ganska nära en väg som är lite trafikerad. Nu låter det som att vi bor 10 meter från en motorväg (vilket vi absolut inte gör haha), men vägen är nog för nära för att det ska räknas som 100% säkert för katterna.  

Nej jag förstår att alla katter som har varit med om jobbiga händelser inte är livrädda resten av deras liv. Och att de bara behöver extra tid och tålamod för att kunna känna sig trygga. Men tror inte att det är bra för en katt som redan är lite osäker att komma hit och bli och bo med våran katt som är lite väl tuff. Vi får bara hoppas att katten lugnar sig nu när han börjar bli äldre haha:)

Upp till toppen
Annons: