Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 859 ggr
Ajz
5/25/19, 12:18 PM

Hjälp, kattunge äter ej

Hej. Fick en kull inatt på 5 små krabater. 4 av dom är alerta och äter bra. Men den första som kom ut, är inte lila pigg och försöker inte ens dia! Han kryper gärna upp och ”myser” med mamma. Kryper över sina syskon, som ligger och diar. Men hela tiden bara förbi. Har försökt med KMR, inte direkt så den vill äta eller ens försöker. Tvinga nu i den lite druvsocker. Vilket ej var det lättaste. Den har energi känns det som och är rätt stark, Men bara när hen strätar emot. Annars ligger den mest stilla. Andningen är snabb och tung och har varit sen igår. Förutom första tiden direkt efter. Då åla den runt och var lugn och fin. Har kollat efter gomspalt. Men vet inte direktivet vad jag ska kolla efter. När jag gav druvsocker nu så öppna jag bara munnen och med mini spruta tvinga in det. Tungan gick då in och ut och hen svalde. :/ Mamma ligger snällt och låter alla dia. Har prövat försöka få den lilla att dia, men inte ett du Intresserad av det utan drar sig hellre upp och ligger uppe på mamman. Vad kan jag göra nu. Hen är ca 12 timmar nu och var först ut på 93g. Syskon två 117g Syskon 3-5 93-99g Så vikten var ju densamma. Hen har gått ner 1g sen födsel.

Annons:
[[eskils_]]
5/25/19, 12:42 PM
#1

Så små kattungar ska väl ha mat varje timme. Om du kan tvinga i den druvsockerlösning kan du väl tvinga i den mjölkersättning också? Pröva att blanda dem först. Den måste ju få mat!

Ajz
5/25/19, 12:47 PM
#2

Alltså har prövar med KMR ersättning sen imorse. Föddes vid 01:00 typ. Vid 8 imorse testa jag ersättning första gången. Sen dess har jag försökt. Tvina i ersättning är inte det lättaste med den där mini flaskan. Druvsocker fick den via medicin spruta eller va man säger. Så den svalde bara inte snutta i sig det. :/

Ajz
5/25/19, 12:56 PM
#3

Så här ser andningen ut.

[[eskils_]]
5/25/19, 12:59 PM
#4

#2Går det inte att ha i mjölkersättning i medicinsprutan?

Ajz
5/25/19, 2:46 PM
#5

Nej går inte direkt att kontrollera flödet i sprutan. Kommer ju flodvåger eller inget alls. Så vill hellre få han att äta från mamma eller flaska.

[[eskils_]]
5/25/19, 6:44 PM
#6

Det är klart att den helst ska äta från mamman eller flaska. Men den måste först få energi att orka det, annars tynar den bort. Ta ett par droppar i taget i sprutan, allt är bättre än inget. Du har ju lyckats få i den druvsockerlösning med sprutan.

(Har ingen egen erfarenhet av nyfödda kissar, men har hört att de måste ha mat varje timme….)

Annons:
Uppkatten
5/25/19, 6:44 PM
#7

Kontakta veterinär för rådgivning tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ajz
5/25/19, 6:54 PM
#8

Vet sa det jag testat. Och att alla katter ej överlever och ju större kull ju större risk att någon inte klarar det.

Uppkatten
5/25/19, 8:59 PM
#9

#8 Jag har skickat meddelande till dig, se under meddelande-fliken högst upp på sidan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
5/25/19, 11:53 PM
#10

Om andningen skiljer sig från övriga har den antagligen åkt på lunginflammation eller en övre luftvägsinfektion. Då behöver den antibiotika omedelbart och handmatas om den ska ha en chans att överleva.

Ajz
5/25/19, 11:59 PM
#11

Okej. Hur får man tag på sånt så? Vet verkade inte så positiv utan mer att sånt händer resonemang. :/ kanske ska testa annan vet men ingen som har öppet idag eller imorgon. :/

Uppkatten
5/26/19, 8:59 AM
#12

Jag uppfattar också att den här kattungen behöver få träffa veterinär, och det finns ofta jouröppna veterinärmottagningar/djursjukhus. Skulle även tro att distriktsveterinärerna har jour. Man kan även ringa Firstvet för diskussion. Sedan gäller det att man inte ger upp försöken att mata. Tänk på att kattungar måste vara varma när de matas, och att de inte får ligga på rygg när man matar dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5/26/19, 9:11 AM
#13

Hur stor doseringsspruta använder du förresten? I mina anteckningar från en föreläsning om små kattungar står det att man ska använda en 1 ml doseringsspruta om man måste sprutmata, och att katten kan få vätska i lungorna om man matar för fort.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Ajz
5/26/19, 12:38 PM
#14

Skulle aldrig ge upp. Tänkte att vi skulle åka till Ulltuna idag om han hade klarat natten. Fick i hen lite grann hela tiden. För mot kvällen igår så började han snutta på flaskan. Så kändes som det var på väg framåt. :/ Och själva matningen har jag gjort för mycket så där har jag rätt bra koll. Även värme filt i lådan. Eftersom denna lilla krabat ville inte ligga med sina syskon utan gärna bredvid mammas huvud/bakom henne så. Annars har vi haft filten på golvet med lådan ställd uppe på. Men denna gång fick den vikas ihop och läggas i lådan. Använde en 1ml. Men kändes ändå ”för stort” men nu är det slut matat. :(

Uppkatten
5/26/19, 4:26 PM
#15

Ledsamt att det inte gick. Hoppas att övriga kattungar mår bra och går upp i vikt som de ska. Uppdatera gärna om hur det går. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
5/26/19, 4:48 PM
#16

Stolt ägare till fem La permer

Ajz
5/26/19, 8:37 PM
#17

Ja väldigt. Man fäster ju sig lätt gärna vid den som behöver det mest. :( Ja dom andra går upp ordentligt. 8-11g första dygnet. Och nu halvväg in i andra är det 9-13g så dom lägger på sig :) och verkar alla må fin fint.

Upp till toppen
Annons: