Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1136 ggr
91Marran
2019-05-22 17:58

Toalätt pellets

Ska eventuellt hämta två katter som behöver hem akut. Den katten som bodde hos mig innan föredrog toalätt pellets. Är det okej att använda? Eller är det Kattsand som gäller? Sen en till fråga, Det finns en Kattsand som blir grön av kisset. Vad heter den? Den fanns på en veterinärklinik i Ljungby.

Mvh
Mig

Annons:
Uppkatten
2019-05-22 18:06
#1

De flesta katter föredrar en finkornig lerbaserad Kattsand. Väljer du att använda toalettpellets och katterna inte är vana vid det sedan tidigare så finns en påtaglig risk att de väljer att kissa någon annanstans än i kattlådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
2019-05-22 18:15
#2

Vilken sand rekommenderar du som inte är parfymierad?

Mvh
Mig

91Marran
2019-05-22 20:19
#3

Jag vet att man inte ska ha torrfoder. Men vilket är det bästa som finns på arken zoo? Vill ha det som godis. Vet att annat är bättre, men nu är jag inne på det. Ger bara några ibland.

Mvh
Mig

Uppkatten
2019-05-22 20:20
#4

Själv använder jag Evercleans parfymfria och tycker den fungerar utmärkt. Bor med 2 katter på 37 kvm och upplever inga problem med lukt från kattlådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-05-22 20:21
#5

När det gäller torrfoder så kan Applaws eller Orijen vara bra alternativ. Välj ett torrfoder med hög kötthalt och så spannmålsfritt som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-05-22 20:24
#6

Tänk på att göra foderbyten långsamt - det måste få ta några veckor så att katterna inte får problem med magarna. Det bästa är om de kan få fortsätta äta det foder som de äter nu under de närmaste veckorna. Det kan även vara bra att använda Kattsand som de är vana vid under den första tiden. När de börjar kännas ordentligt trygga och "hemma" på nya stället kan man successivt börja byta foder resp. sand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
91Marran
2019-05-22 20:27
#7

Tack för tipsen! Ska ta det lugnt i början. Hur är det med färskfodret på öb? Någon som har testat?

Mvh
Mig

91Marran
2019-05-22 21:09
#8

Det är bestämt nu. Vi får dem i början av juni. :)

Mvh
Mig

91Marran
2019-05-26 12:15
#9

Vi köpte ever clean Kattsand som är parfymfri och extra strong.

Mvh
Mig

[Forest]
2019-06-15 23:47
#10

7 Du får testa inte alla som äter färskfoder. Vi har testat flera sorter och märken här vägrar dom äta. Det du kan göra är köp hem en korv super enkelt att låta den tina lite för sen skära upp små burgare. Vivger färskfoder till hundarna real den från öob. Säljer mycket av det fodret till både hund o katt. Färskfoder är bra mat.

91Marran
2019-06-16 12:14
#11

Mina katter åt tyvärr inte färskfodret. Igår ikväll fick de sheeba och skålarna var renslickade i morse. Det har aldrig hänt tidigare.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: