Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 984 ggr
rumpenstiltzkin
2019-05-19 09:24

Leverfett

Hejsan,

min ena katt har precis legat inne ett par dar med vad dom först trodde var bukspottskörtelinflammation, som sen visade sej vara leverförfettning.

Och som jag förstod det kan det bero på för fet mat men vet sa att det går inte göra något åt det utan bara låta katten fortsätta äta sin vanliga mat.

Hon äter mush köttbullar till katt men för ett tag sen började hon vägra det (vi tror att hela sjukdomen smög sej på henne runt den här tiden nu i efterhand, för nu äter hon sina köttbullar med god aptit igen) så då gav ja henne mjau portionspåsar, och jämför man dom två så är köttbullarna mer än dubbelt så mycket fett? (jag är rätt kass på kunna räkna på innehåll o jämföra med andra saker)

men färskfodret innehåller "Råfett: 10.30 g" 
medan Mjaus portions påsar i sås "fettinnehåll 4,5%"

HÄr är hela mushs innehåll

Här är mjaus innehåll

Är det samma sak? Ena står ju fettinnehåll andra råfett så osäker om det är dom två man jämför och varför är det så mycket mer fett i den ena?

Men rent logiskt borde jag egentligen sluta ge henne färskfoder då eller är det ändå bättre än mjaus mat?

Förlåt för lite flummiga frågor o undrande, men veterinären gav mej verkligen inte mycket till svar ang det här och jag vill bara förstå lite mer!

Annons:
Uppkatten
2019-05-19 09:49
#1

Leverförfettning - s k fettlever - får katten p g a svält. T ex om katten slutar äta under en period. Det är ett tillstånd som kommer fortare på ifall katten är överviktig från början. Fettlever är mycket allvarligt och ska behandlas av veterinär!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rumpenstiltzkin
2019-05-19 09:53
#2

Ja, alltså det är behandlat av veterinär? Jag skrev att hon varit inlagd men jag fick verkligen noll information plus min katt är inte tjock hon är helt normalviktig och började matvägra en morgon och jag åkte in med henne sen på kvällen när inget blev bättre.

Du svarade inte på något jag frågade efter?

Uppkatten
2019-05-19 09:59
#3

Du behöver inte sluta med färskfoder, utan kan ge katten antingen det eller Mjau (om inte veterinären har ordinerat något specialfoder förstås). Det viktiga är att katten äter! Om katten inte har ätit på 24 timmar så ska man alltid kontakta sin veterinär, eftersom katter - till skillnad mot t ex människor och hundar - är mycket känsliga för svält.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-05-19 10:01
#4

Även normalviktiga katter kan drabbas av fettlever, men det allra vanligaste är att man ser det hos överviktiga katter som slutar äta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rumpenstiltzkin
2019-05-19 10:03
#5

Ok, vet gav inget särskilt specielfoder, dom sa bara att man kan fortsätta ge som vanligt eftersom det ändå inte går att förhindra, så uppfattade jag det som? Men ska man trots det inte undvika fet mat då? (vad är egentligen fet mat?)

För färskfoder ska väl ändå vara bra mat, tänker jag?

Uppkatten
2019-05-19 10:21
#6

Vad har man gjort i undersökningsväg etc med din katt? Har t ex ultraljud eller röntgen gjorts? Har katten behövt matas med sond när den legat inne? Skulle du trappa upp så att katten successivt får allt mer mat?

Vad är det som "inte går att förhindra" menar du? 

Här kan du läsa mer om fettlever: https://www.kattveterinaren.se/fettlever/  Där kan man bl a läsa att "En vanlig rekommendation är att man börjar med ca 25 % av dagsgivan uppdelat på många små portioner dag 1 för att sedan successivt öka upp givan. Ofta ges mat med högt kaloriinnehåll som har hög protein- och fetthalt men låg halt av kolhydrater."

Min fundering är om du inte behöver prata med din veterinär igen för att få en tydligare bild av din katts hälsa och behandling, alternativt att du ber om en second opinion hos annan veterinär.

För naturligtvis så kan vi - på den här typen av forum - inte säga vad din katt ska äta eller inte ska äta, utan fettlever är en så pass allvarlig diagnos att du måste diskutera katten och även kattens hälsa i övrigt med en veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
rumpenstiltzkin
2019-05-19 10:54
#7

Jag tror jag egentligen mest undrade över om det spelar någon roll det där med fet mat för katt? Är det något man ska undvika för att kunna förhindra fettlever eller kommer det ändå kunna uppstå? 

Om nu mat e olika feta är det inget man kan göra? Enligt vet så nej, men tycker det känns så skumt?  Det var väl mest min undran…

Ang någon dagsgiva lr så så sa bara vet att hon kan komma hem o börja äta som vanligt, det var allt dom sa till oss, bara hon äter, vilket hon ju gör nu, god aptit och är sej själv igen.

 Hon var inlagd 3 dagar, fick dropp och matsond och mediciner mot illamående och aptiten och dom gjorde röntgen och/eller ultraljud , får räkningen med detaljer vad dom gjort på måndag då det är helg nu.

Uppkatten
2019-05-19 11:19
#8

Katter får - i normalfallet - inte fettlever för att de har ätit fet kattmat, däremot utvecklar de lättare fettlever om de först har ätit sig feta (t ex på torrfoder med mkt kolhydrater i) och sedan börjar äta dåligt/inte äter alls över en period. Skulle jag vilja påstå. 

Och ofta finns det - i de här sammanhangen - en annan underliggande sjukdom som gör så att katten börjat att äta mindre/slutat äta, och den sjukdomen bör man också försöka "få grepp om". Det kan vara en infektion eller någon annan typ av sjukdom.

Både mush och mjau är bra mat för katter (om katten inte har någon sjukdom som gör att den istället bör äta specialkost).

Fettlever kan också uppkomma om man börjar banta sin katt och går för fort fram.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2019-05-19 14:24
#9

Katten får fettlever om de svultit i några dagar eller ätit men lite under en längre tid. En underliggande orsaken att katten äter mindre eller slutar äta kan vara illamående (tex lever och njurvärden äter höga) eller har ont i tänderna pga tex FORL. Katten kan ju även ha en underliggande sjukdom eller mag/tarm problem som kan orsaka symptom Har man tagit blodprov och tandröntgen? Om inte så be veteriren att göra drt

Upp till toppen
Annons: