Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 585 ggr
frijoh
2019-05-19 09:22

Ängslig katt vid flytt

Jag flyttade igår till nytt hus med min katt och min hund. Katten är utekatt i vanliga fall men ska vara instängd i några dagar inomhus och sedan få gå ut i koppel och därefter bli utekatt igen men med gps halsband. Nu till frågan/frågorna! Jag behöver ju gå ut och rasta hunden och katten behöver då vara ensam inne. Nu har katten varje gång vi gått ut gömt sig under soffan och ligger där tills vi kommer in igen. Hon har gått på lådan, ätit, druckit och lekt lite när vi alla är inne. Men hur ska jag göra för att hon ska känns sig mer trygg när vi går ut utan henne?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-19 09:24
#1

Jag skulle inte göra något alls utan bara säga hej då lugnt och gå iväg. Katten vänjer sig nog snabbt vid sin nya miljö.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-05-19 09:53
#2

Ge det tid bara. 

Vill du prova något så kan du sätta Feliway i vägguttaget (kan inhandlas på Apoteket - välj inte sprejen i det här fallet utan adaptern för vägguttag).

Först när katten är ordentligt trygg inne och ser nya bostaden som "sin" bostad är det dags att börja gå på koppelpromenader (vilket kan ta flera veckor!). Skynda långsamt alltså!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-05-20 10:06
#3

Tycker katten beter sig helt normalt. Säger som #2 -ge det tid, ordentligt med tid!

Det kan hända att katten inte alls vill vara utekatt i den nya omgivningen, pga ovänliga grannkatter eller annat. Låt den slippa då!

När ni börjar gå koppelpromenader är det viktigt att ni går runt huset också, så katten lär sig hitta hem från olika håll.

Om den blir utsläppt för tidigt är det stor risk att den försöker ta sig tillbaka till ert förra hus, som är "hemmarevir" för katten.

Den är väl ID-märkt och ägarregistrerad med den nya adressen?

frijoh
2019-05-21 12:36
#4

#3 vi har bara gått på tomten, utanför huset och så. Hon vill gå ut, skriker massor vid dörrar och fönster. Och vill helst fortsätta gå ute när vi är ute i koppel :). Katten är självklart id märkt och kastrerad. Dock ej registrerad vid nya adressen då jag själv inte heller är det än.

Uppkatten
2019-05-21 19:35
#5

#4 Att hon bara vill gå ut hela tiden kan vara ett tecken på stress, tänker jag. Att hon måste ut och patrullera nya området, läsa av alla lukter från andra katter, och helst täcka över lukterna med sin egen lukt för att känna sig trygg.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: