Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1714 ggr
Ninja
2019-05-16 01:01

Säkra selar

Selar diskuteras ju då och då, men är det någon som fått erfara hur olika typer av selar fungerar i "skarpt" läge? Dvs en katt som blivit skrämd och fått panik men inte tagit sig ur. Eller man kanske ska vända på frågan, vilka sorters selar har ni erfarenhet av att katter tagit sig ur så man vet vilka man kan välja bort? Endast erfarenheter i skarpa lägen tack, inte spekulationer om vad man tror är säkert. :) Jag själv har några olika typer, men velar med vilka jag ska sätta min lit till då jag inte har erfarenhet av panikryck än men vet att katter kan ta sig ur om de blir skrämda. Vill givetvis att det ska vara bekvämt för mina katter men viktigast av allt är säkerheten. Ifall typen av katt/kroppsbyggnad spelar större roll är det bengal och ocicat, hanar, som är aktuellt för mig. Men alla erfarenheter av alla typer av katter och selar är välkomna! :)

Annons:
micki78
2019-05-16 11:14
#1

Bra inlägg! Jag undrar det samma, jag är ute efter ett riktigt säkert sele jag ochså. 

Hemma har jag "vanliga" selen, köpte på ica maxi, och ena min katt slet sig ur det då han blev rädd för något. Tur som var så var vi hemma i lägenheten när det inträffade. Så jag litar inte på "vanliga" selen.

Ninja
2019-05-16 14:16
#2

#1 Var det en sån vanlig sele man spänner runt hals och bröst? Bara band som går längs ryggen mellan hals- och bröstrem eller med band som går mellan frambenen också?

Spectabile
2019-05-16 17:55
#3

Den här selen slet sig vår katt ur på momangen, så verkligen inget att rekommendera

https://www.djurmaxi.se/trixie-kattsele-set-27-45-cm-19029.html

Ninja
2019-05-16 23:22
#4

#3 Tack för info!

micki78
2019-05-17 12:26
#5

Det var ett sånt sele  som #3 länkar till som min katt slet sig ur ochså.

Ninja
2019-05-17 19:36
#6

#5 Många säger ju att såna selar fast med ett band mellan frambenen är säkra. Men man vill ju veta utifrån erfarenhet, inte vad folk tycker borde vara säkert. Lika med små hundselar som folk använder, och tycker är så bra, är de verkligen säkra eller är de bra för att de sitter snyggt? Hade varit intressant att veta! Lägger gärna pengar på sånt som är beprövat säkert och bra.

Annons:
Fridhäll
2019-05-18 01:04
#7

Jag har en Easy Walk och enda gången mina har tagit sig ut ur dom är när det är någon som har gått och ändrat, alltså bytt sele med den andra katten så katt 1 har fått katt 2's sele… har en katt som är större än den andra. 

Sen så tror jag att det kan vara en individfråga med, även fast många katter i ''skarpt läge'' som du sägerofta väljer att springa bort så kan det skilja sig mycket från katt till katt.  

När tror/tänker du att det eventuella ''skarpa läget'' kan uppkomma? 

Jag kan tipsa om kattvagnar! Har haft kattvagn i FLERA år och det är nog f*n det bästa jag köpt som underlättar vardagen till katterna jag har köpt. Inget mer bärande på kattburar och annan skit som kan bli tungt som man hade när man var liten.

När du är ute och går och det kanske kommer en hund eller liknande så han katten snabbt hoppa in i vagnen och känner sig mycket tryggare, förutsatt att man har det öppet då haha :)

Är ute och går flera gånger med mina katter hala året runt, men vintertid blir det inte så mycket vagnanvändande då de hellre stannar inne men alla andra årstider så är det suveränt! 

Vet att du frågade om sele, men kan seriöst inte rekommendera katt(djur)vagnar tillräckligt till folk med djur. Var väldigt tidig med det så det inte ens såldes i sverige eller nästan ens hört talas om vagnar till djur så fick många kommentarer om att man var ''knäpp'', ''går FÖR långt'', ''onödigt'' eller ''haha verkligen en katt MAMMA''. 

Det flesta trodde väl att jag var knäpp, men sen f*n höll dom k*ft när dom skulle till veterinären och katten varken ville in samt att det är krångligt och tungt att bära, då lät inte det där med vagn så fel, eller när dom ska iväg någon annanstans. Framförallt om man är ute mycket med dom i selar och går som jag och min kille är. Kan ju säga att min familj som gjorde narr av mig totallt för att ha köpt en ''barnvagn till en djur'' definitivt har ändrat uppfattning och tycker att det är en toppenköp.

Det är väl såklart inte OPTIMALT med katter som bara är innekatter och som åker på sin årliga vet besiktning och vaccination en gång om året och har körkort och bil. Men för er som kanske inte har tillgång till bil och måste ta buss/tåg till veterinären, har problem med att bära,  och/eller bara är ute mycket så kan jag säga att det är riktigt skönt med vagnen! Definitivt värt 600-800kr som jag betalade för en vagn. 

Låter dyrt, men har man det som mig eller likande och är ute mycket, inte kan köra eller bära runt på tunga kattburar så säger jag att det är värt varenda krona! Har hjälpt så extremt mycket!

Som sagt så har det hänt att vi stött på hundar eller människor(oftast barn)  som kan vara lite för på och då kan de snabbt hoppa in i vagnen och gömma sig under handuk/ filt/ tygbit eller om man har lagt en tröja där, vet inte vem som uppskattar den mest, jag eller katterna xD Jag har en vagn till varje katt då min ena katt hellre vill vara själv i sin vagn. Men det får definitivt plats med två ''normalstora'' katter i en sådan vagn som jag har. Förutsatt att dom inte bråkar eller vill ha egen space.

Har själv haft problem med ''vanliga'' kattselar både att dom tar sig ur dom och att dom känns inte så bra för just mina katter som kan se en fjärill och få flipp och ska jaga den, då känns det bättre med easy walk för den går inte runt halsen och så blir det inte TVÄR STOPP utan den dras ut lite innan den tar helt stopp, om ni förstår min usla beskrivning haha xD

 ''Vanlig'' (H formad) kattsele :    ------H                                                                                                 
Easy Walk kattsele (min egna hemska keyboard version 1.0)  :   ---v^v^v^-H

Det enda negativa är att själva kopplet är kanska kort, men det kan man  fixa med andra koppel om man vill eller bara köpa ny med en sån ''stretch'' koppel tjock ''lina/snöre/band'' så det inte bara tar stopp direkt. Vet inte om jag får länka länkar eller bilder så gör inte det, men kan skicka i PM om någon vill veta mer angående hemsidor och bilder, om man inte vill söka själv då!

Hur som helst så önskar jag lycka till med att hitta rätt sela, det är f*n förj*vligt i den djungeln alltså xD

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Russinlimpa
2019-05-18 16:19
#8

Om jag nu bara spekulerar så skulle jag säga att en sele med rem mellan frambenen är säkrast. Det är bland annat det säkraste du kan ha på kaniner och dem är ju jävliga på att ta sig ur allt. :) Nu har jag en sån här sele på min 13åriga gubbkatt, tycker den sitter bra och stadigt. Han har inte lyckats slita sig ur den. Men den sitter ju inte lika säkert som många andra. https://www.arkenzoo.se/feel-purrr-nappa-kattsele-cognac?41976&gclid=Cj0KCQjw2v7mBRC1ARIsAAiw348owcQIgko8-ZLSvcOKdYVhTB3vuVMI60LrBBnNOv0FfcP1mt6aKlMaAnzDEALw_wcB Sen en typ av sele jag verkligen INTE rekommenderar. Jättelätt att komma ur, kardborren går upp om katten t.ex lyckas trampa med tassen upp mot kanten av selen. Även extremt lätt att backa ur eftersom tyget är mjukt och ganska tjockt. Kan ju säga att min är en tidigare överviktig brittisk korthår med hängmage. :P https://www.arkenzoo.se/trixie-kattsele-med-koppel-soft-xl

Ninja
2019-05-18 22:29
#9

#7 Syftet är promenader i skogen där vi bor, det är en hemskt liten grusväg och mycket lugnt men kan bli mycket folk och bilar sommartid. Möte med hundar och främmande människor är sånt jag vill träna för men utan risk att katten sliter sig innan jag hinner få fatt honom (och den väntande kattungen som jag också vill ta ut på promenader). Paniklägen kan uppstå när man minst anar det, men för att kunna träna säkert vill ja ha en bra sele. :) Som jag gärna betalar dyrt för, bara den är bra. Bengalen är vanligtvis mycket orädd och älskar alla människor, går självsäkert fram ute. Men kommer någon ute blir han skraj, t om om det är sambon. #8 Den första du länkade till är en av de jag har, sen verkar bekväm för katten men är orolig för att den är lätt att komma ur? Jag delar dina tankar om den andra du länkar till, den verkar lätt att ta sig ur så en sån har jag inte vågat mig på.

Björksätter
2019-05-21 16:03
#10

Jag har Gustaf och Evita selar till mina burmakatter. De är livliga och springer gärna, lite tokryck typ. De har inte tagit sig ur selar a nån gång. Däremot tror jag att om de vill och sätter ned huvudet och backar så kan de ta sig ur den. Nu har de aldrig lärt sig det för jag låter dem inte testa utan följer dem om de backar. Men som sagt, bombsäker är nog inte denna sele. Jag använder flexikoppel vilket ju ger en lite reaktionstid om något händer.

KentHjärta
2019-05-21 20:48
#11

https://www.arkenzoo.se/hurtta-active-sele-korp?43983

Jag köper hundselar till mina katter. Tycker de flesta kattselar är alldeles för taniga och osmidiga. Min ena katt är riktigt äventyrare och behöver något rejält som är säkert, bekvämt och tåligt. Misstänker själv att han har bengal i sig då han har många tydliga personlighetsdrag därifrån. Väldigt aktiv, nyfiken och framåt.

Har denna på länken till min ena som jag är supernöjd med. Kommer köpa en likadan till min andra när hon växt till sig mer och kan bära den.

Det finns 2 lägen att haka i koppel, en på ryggen och en på halsen. Så vill man kan man exempelvis ha en namntag eller reflex där fram med kontaktinfo.  Bra reflex, super smidig att sätta på och ta av. Tar jag fram selen så kommer katten och trycker i huvudet själv, så skulle säga att han är rätt nöjd också. Den må se lite otymplig ut men min katt stör sig inte alls och verkar tycka den är bekväm. Har haft den i regn, snö, sand, genom buskar och skog och den är fortfarande som ny.

Det bästa är att den är otroligt justerbar och har växt med honom så att säga. Finns även ett handtag på ryggen som är supersmidigt om en behöver hålla katten still ex när en ska haka fast koppel eller om det kommer en hund och man vill hålla katten.

Har hänt en gång att han kommit ur den. Men pga att den är så smidig att sätta på har det inte varit något problem.

[Forest]
2019-05-22 08:32
#12

Vi har liknande denna sele https://vetzoo.se/mjuk-kattsele-med-koppel?gclid=EAIaIQobChMIh6-XusCu4gIVzZQYCh2YdQIyEAQYASABEgIYH_D_BwE#!child=9081

Den tycker jag sitter bra på, vi har även samma typ av selar till hundarna mjuka sköna och inga spännen i armhålorna :) Den har haft katten kvar i selen för panik-språng. Nu var det inget för våran fd vildkatt han tycker livet inne är betydligt tryggare tror livet som vildkatt var tryggt med syskon och mamma men inte om man är själv. :) 

Jag kan varmt rek att man även tänker på att ha något stötdämpande koppel så det inte tar tvärstopp.

Fridhäll
2019-06-20 00:59
#13

#9 Ah, jag förstår! KÖP EN VAGN!!!! haha skämtar bara….(skämtar inte….) xD

Alltså, man kan ju tro att jag säljer vagnar men det gör jag inte. Men det är f*n det bästa köpet! 

Man kan fälla ned och upp(bak) sjävla ''kåpan'' över så vagnen är öppen, om katten vill sitta upp och inte ha nät framför. 

Samt det koppel jag redan nämnt och det som andra också skriver, stötdämpande koppel!!! 

Tänk på att många ''märken/selar/koppel'' kan ha samma modell, fast av olika kvalitet på det….Så en kanske går sönder skitlätt fast en annan i samma modell är superbra, bara att du inte hittat det (än) :)

Kommer inte ihåg om jag skrev detta men varje gång jag köper nytt koppel/sele så frågar alltid jag när jag köper det om det går bra att lämna tillbaka om det inte passar och det har alltid*peppar, peppar, ta i trä* gått bra för mig.

 Samt om selen/kopplet går sönder efter någon veckas användning så har du rätt att lämna tillbaka selen/kopplet för det ska den inte göra.

OM du nu inte ….??….idk, gjort något skumt med den som typ,….?  tänt eld på den eller avsiktligt kört/slirat över den med bilen flera gånger….eller liknande scenarion som skulle kunna slita på selen/kopplet…. Alltså sånt som den INTE är till för.

Men jag tror inte det är så många som gör sånt och sedan lämnar tillbaka och bara ''NÄ,  JAG HAR BARA ANVÄNT DEN TILL KATTEN OCH INGET ANNAT'' ….. Då borde man förstå att man inte får några pengar tillbaka/byta vara. 
Annars borde du få byta/pengar tillbaka om du har kvittot och bäst är om man har kvar den lilla kartongbiten den satt i och att den inte är sönder. OM man KAN få ut selen UTAN att förstöra kartongbiten(pappersbiten?) vill säga : )

Hur har det gått med att hitta en passande koppel? Har du hittat något bra än? Eller någon annan med för den delen haha : )

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Annons:
Upp till toppen
Annons: