Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 550 ggr
vinternolltvå
2019-05-15 15:49

Katt kissar utanför lådan

Hej!

Har en kastrerad hankatt på ett år som kissar på golv och mattor.

Vi har 3 kattlådor, använder ever clean lavender som Kattsand. Har även nyligen köpt Feliway doftavgivare. Jag rengör alla lådor 2 gånger per dag, morgon och kväll. Han kissar alltid på golvet i badrummet när han kissar utanför lådan. Hade två kattsandsmattor som jag fått ta bort då då han annars kissar ner dem totalt. Jag har fått kasta flertal mattor då de luktat så illa och inte gått att rädda.

Jag moppar golvet med ättiksprit, citronsaft och vanligt städmedel där han kissat för att få bort lukten.

Vet verkligen inte vad mer jag ska göra. Det hade gått ca 3 dagar sedan kan kissade på golvet och tänkte att feliway hade hjälpt. Men idag kom jag hem från jobbet till en stor pöl mitt utanför lådan igen. Blir helt tokig på detta och kan inte hitta fler lösningar till problemet. Därför vänder jag mig till er för tips och råd!

Annons:
91Marran
2019-05-15 15:55
#1

Byt kattsanden. Hade en katt som föredrog papperspellets. Testa en annan Kattsand som inte luktar. :)

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
2019-05-15 16:10
#2

Testa oparfymerad sand.

Viktigt att det inte ör ammoniak i medlet du tvättar med.

Vad har du för lådor?

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-05-15 17:32
#3

Det är inte så att han är en stå-kissare helt enkelt och behöver högre kanter på kattlådan alternativt huv (utan lucka)…? Det är rätt vanligt med katter som är stå-kissare och då kan det ju hamna utanför lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-05-15 17:36
#4

Ever Clean Lavendel har en stark doft. Gissar att katten reagerar på det. Byt till oparfymerad = Unscented. Det har mina kissar och det går jättebra!

I sajten Hittekatter finns många bra artiklar. Här är en:
https://hittekatter.ifokus.se/articles/4d714cfeb9cb4622270601ce-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?articles-6

Pia-69
2019-05-15 21:06
#5

Prova att rengöra toalådorna med klorin och vatten blandat, katter gillar klorindoften.😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: