Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 816 ggr
Lillkröta95
5/14/19, 12:41 PM

Ny som kattägare. VAD SKA JAG GÖRA?!

Hej. Måste få lite stöd. Jag hämtade igår hem en ca 19 årig honkatt från ett djurhem. Hon är extremt liten och är väldigt kräsen i maten. Hon äter nästan ingenting eller dricker. Vilket jag blir stressad av. Sedan inatt så har hon sovit bredvid mig i sängen. Men om jag går upp, då följer hon efter. Om hon vaknar, då går hon ner och jamar jättemycket sen. Jag har sovit 1h inatt och är helt förstörd och gråtfärdig. Trodde inte de skulle bli så jobbigt. Hon är väldigt lugn annars och söker mycket närhet. Jobbet ringde in mig imorse och bad mig komma in. Så hon är ensam just nu (slutar om en timma). Är rädd att grannarna hör henne jama. Är så osäker på mig själv och denna situation. Jag ska vara hennes sista hem när hon dör, ett lugnt sista ställe. Vet inte vad länge de blir. Borde jag ge henne tid eller ska jag åka tillbaka med henne? Min ångest skriker ”åk tillbaka med henne”. Men jag har sån beslutsångest. Har ju alltid velat ha katt. Men nu vet jag inte?! Har panik! VAD SKA JAG GÖRA?!

Annons:
Herveaux
5/14/19, 12:49 PM
#1

Du hämtad henne igår skriver du? Ge henne tid att landa. 
Inget konstigt att ett djur som nyligen flyttat har dålig aptit, är lite orolig och kontaktsökande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
5/14/19, 1:10 PM
#2

Håller med #1. Ta det lugnt! Var glad att hon accepterar dig redan första dagen och natten i nya hemmet. Du gör en fin insats. 🌺

kattöga
5/14/19, 1:10 PM
#3

Ge det tid säger jag också. Hon är självklart vilsen och orolig och otrygg. Vi vet inte heller vilket bagage hon bär med sig (vad hon upplevt och varför hon hamnat på djurhemmet), som kan vara stressande nog.
Och det tar tid (olika lång för olika katter) att anpassa sig till en ny miljö och nya människor, även utan bakomliggande trauman.

Får hon samma mat som hon fick på djurhemmet? Om inte, ge henne det.

Likaså kattsanden, använd samma sand (och helst låda) som hon är van vid sen tidigare.

Allt som hon är van vid är hennes trygghet just nu. (Så småningom  kan man, om man vill, sakta vänja henne vid ny mat och sand.)

Hon visar dig i alla fall, att hon tyr sig till dig = att hon söker tryggheten hos dig! Var lugn och mjuk med henne, låt henne ty sig till dig i den takt hon vågar. 
Släpp ångesten och oron (hon känner av den också). Du gör ett bra jobb redan nu. Du kommer att få sova hela nätter så småningom.

Så fint av dig att vilja ge henne en trygg och varm sista tid! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Devya]
5/14/19, 1:28 PM
#4

Ge henne tid! Det kan ta flera dagar innan det blir bättre. För vissa kan ta det ta ett par veckor så försök ha tålamod. Min ena katt åt inget alls den första dag jag hade honom. Han va en skygg katt. Då vi flyttade så vägrade han att kissa eller äta i två dagar. Så småningom började han gå på låda och äta lite men det dröjde länge innan han kände sig trygg efter flytten. Det är väldigt vanligt och inget att vara orolig över så slappna av. :) Åk inte in med henne för då orsakar du mer skada än nytta. Du har valt att ta hand om henne och hon är nu ditt ansvar. Man ska inte ge upp efter bara några dagar. Djur behöver tid på sig att bli bekväma i sitt nya hem. :) Och det är så värt det! Jättepositivt att hon redan tyr sig till dig!! För vissa katter händer det inte så snabbt så ta det som något jättepositivt. 😊

Sjuttan
5/14/19, 2:50 PM
#5

Min nuvarande katt låg ett dygn inklämd under ett skåp. Jag drog fram honom o satt med honom i famnen o bara smekte honom. Hans lugn o tillgivenhet kom undan för undan o mer harmonisk katt än den han är nu finns inte. Din katt ger dig tillgivenhet redan från början! Underbart! Om du är osäker på något kanske du kan ringa katthemmet o fråga om de har något tips. De känner henne kanske lite mera, beroende på hur länge hon varit där.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lillkröta95
5/14/19, 3:06 PM
#6

Jag förstår att jag egentligen behöver ge henne mer tid. Men jag får sån konstig känsla i kroppen. Trodde jag var förberedd till 120%. Men just känslan av att hon väl är här blir så konstigt. Hon har haft det väldigt lugnt i sitt tidigare hem där hon bott med en pensionär och har gjort tills han dog. Så hon behöver lugnet! Hon är lugn på dagen men inte på natten då hon va typ orolig. Känns som jag tagit på mig något som jag inte klarar av. Är så rädd och känner mig så hemsk 😢

Annons:
[Devya]
5/14/19, 3:47 PM
#7

#6 Helt normalt att bli lite nervös och känna att man ångrar sig i början, så oroa dig inte. Jag kände likadant. :)Känslan försvinner och sen lär du inse hur mycket det var värt det!

kattöga
5/14/19, 3:53 PM
#8

#6 Du är inte hemsk, tvärtom, du vill ju kattens bästa! Och rädd behöver du inte vara, det är ju bara några timmar som katten haft på sig för att försöka förstå någonting om vad som hänt. Om du ger katten lugn, så kommer du också att känna lugnet i dig och katten kommer gradvis att ge tillbaks av både lugn, harmoni, kärlek och glädje! Se den bilden framför dig istället. Se en lycklig och harmonisk liten katt.  Mata dig själv med den slags bilder. För katten känner av dem också! :) 

Det kommer att gå mycket bra! Och sträck på dig, var stolt över den kärleksfulla gärning du gör för din lilla fyrbenta "gumma".

(P.S. Katter är gärna aktiva på nätterna, så det är inte konstigt att hennes osäkerhet blir tydligare för henne då.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
5/14/19, 4:17 PM
#9

Du kommer säkert att må bättre när du har sovit bättre. Sömnbrist kan få vem som helst att nästan tappa sugen.

Om du tycker det är svårt att sova när katten ligger i sängen kan du ordna en mjuk bädd åt henne precis bredvid din säng, kanske på en fåtölj. Då kan ni sova nära varandra utan att du blir störd.

Uppkatten
5/14/19, 5:23 PM
#10

Det viktiga är att hon äter någonting, men vill hon bara ha småportioner så duger det de här första dagarna. Prova att sitta hos henne när hon äter, att mata ur handen eller på tesked, att sprida ut lite mat på golvet och se om hon "städar" o s v. Skulle hon börja matvägra helt så hör du av dig här i tråden igen, eller kontaktar katthemmet/veterinären.

Du skulle kunna prova att ha tänt i delar av bostaden nattetid. Jag har själv en katt-tjej som jamar om nätterna, så hon får ha tänt i köket nattetid och håller sig då mest där och är helt tyst. Kanske ser din gamla kattdam inte så bra längre, och kan ha nytta av en tänd lampa. En del äldre katter blir också lite senila, och då kan en tänd lampa + att ev. ha en radio på på lite låg volym vara lugnande för katten.

Det kan vara en ordentlig omställning att få hem en katt, inte minst när det är en katt med lite särskilda behov. Du är långt ifrån ensam om att ha varit helt slut den första tiden…. 🙂

Du kan också fråga grannarna om hon jamar när du inte är hemma. Gissningsvis sover hon mest - katter brukar sova rejält dagtid. 🙂

Det finns också något som heter Feliway som man kan koppla in i vägguttaget (välj inte sprejen!). Det utsöndrar en svag doft som signalerar till katten att "det här är ett lugnt och tryggt ställe att vara på". Feliway kan t ex köpas på apoteket.

Hoppas det går bra för er och att ni snart hittar rutiner och ro och mys ihop. ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuttan
5/14/19, 10:26 PM
#11

Min katt som jag nämnde ovan #5 ville gärna jama på nätterna första tiden. Han visade att han ville gå ut. Katter är ju gärna aktiva nattetid. Men jag nonchalerade det helt, låter honom gå ut dagtid, och jamandet har upphört när han märkte att det inte lönade sig. Men visst var det urjobbigt i början! Tänkte då att det var tur att jag inte skulle upp o jobba nästa dag. Tidigare katter jag haft har haft samma beteende, mest framåt morgonsidan, de har alla lärt sig att vara inne, helt nöjda. Men det har tagit ett tag. Hoppas du står ut - det går över. När aptiten är dålig har det funkat för mig att inte ha mat stå framme, men ge mkt små portioner av tonfisk. Eftersom han var mycket blyg i början använde jag då Cat nip och Feliway. Hoppas några tips här kan göra att det känns bättre, det beteende hon visar är helt normalt.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: