Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 993 ggr
emmaskatter
2019-05-12 18:59

Uppdatering 4 mån senare, omplacerade syskonparet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I januari frågade jag er om råd kring mitt nyinflyttade syskonpar Moses & Magda då 6 mån gamla. Dom var otroligt skygga för alla människor och fräste om man kom för nära. Nu är dom 10 mån gamla, fortfarande skeptiska mot främmande människor, men på mig sitter dom som plåster! Helst skulle jag sitta med båda i famnen hela dagarna. Dom är med mig i alla vardagssysslor och har blivit riktiga mammagrisar! Dom förgyller verkligen mitt liv <3 Men… dom tycker fortfarande inte om min sambo, vilket han såklart är ledsen över.. Bara han går förbi så springer dom iväg. Börjar tro att det funnits någon man i tidigare hemmet som inte varit snäll mot dom. Vad ska man göra? Han har hittills gjort precis som jag och låtit dom ta sin tid och lära känna honom på egen hand, men nu har det stått stilla i utveckligen ett bra tag. Är det lockande med godis & lek som gäller, eller vad tror ni?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-12 19:03
#1

Godis och lek och  att han ger dem mat är nog lösningen.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2019-05-12 19:06
#2

Jag tror det är TID som gäller. Ge dem tid! Det är så att katter ofta tyr sig till en, och sedan på lite längre sikt till andra familjemedlemmar också.

Ger din sambo mat också? Ofta ger det ganska snabba resultat om båda serverar dem maten. Ibland du, ibland din sambo. Det är ju matvagnen som är deras prio nr 1! ;)

Om din sambo redan ger mat, så kan godis hjälpa också, serverad av din sambo. Försiktig lek i början, kan ge resultat - men helst ska de känna sig något sånär trygga med sambon.

Många gånger är det så att vi har olika ljud- och rörelsemönster. Våra skyggisar är fortfarande lite försiktiga med min man, han rör sig mycket snabbare och låter mer när han gör det. Det finns fler ljud och annat som kan vara stressande för dem.

Men när de är okej med honom är det också viktigt att de får lugn och rogivande kel. Lugnt, långsamt och mjukt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

emmaskatter
2019-05-12 22:45
#3

#2 Hm, nä nu när jag tänker efter så är det ju jag som främst ger dom mat och som leker med dom! Blir lätt så eftersom jag studerar hemifrån och han jobbar på dagarna.. Brukar skoja och säga att jag är föräldraledig med katterna, haha! Men jättebra tips, har inte tänkt på detta! Han kanske kan sätta som rutin att ge dem kvällsmaten/kvällsgodis/kvällsleken framöver.

kattöga
2019-05-13 08:46
#4

#3 Det låter jättebra. Berätta gärna hur det går. Fast jag är ganska säker på att katterna kommer att ty sig mer till sambon också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2019-05-13 11:24
#5

Mat, godis och lek är nog rätt melodi för sambon & katterna. Och tålamod förstås. Det ska nog gå bra!

kattöga
2019-05-15 21:04
#6

Berätta gärna hur det går? 
(Vi lär oss alltid nåt av varandra.:)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
emmaskatter
2019-05-26 23:50
#7

UPPDATERING: Vi har nu i 2 veckor kört stenhårt med att min sambo matar dem när han är ledig och när han kommer hem från jobbet. Och det har börjat ge resultat! De har börjat möta honom vid ytterdörren när han kommer hem, och den ena har kommit upp och lagt sig i hans knä flera gånger! Så roligt att se. Tack för tipsen!

kattöga
2019-05-27 08:21
#8

#7 Toppen! Härligt att katterna börjar känna sig trygga med din sambo också! Det lönar sig att vara servitör åt katter! 😉Då vet de att de blir omhändertagna av båda två och behöver inte oroa sig för att de inte ska få mat. Grattis till dem och er! 🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2019-05-27 12:20
#9

#7 Roligt att höra att isen är bruten, grattis! 🙂

emmaskatter
2019-05-27 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja husse börjar bli riktigt intressant nu, särskilt när han står vid diskbänken! Haha! ♥️

[[eskils_]]
2019-05-27 14:57
#11

#10 😃🐱❤️

kattöga
2019-05-28 07:45
#12

#100 😃Härlig bild! Lyckliga katter och tjänare! 
Vägen till kattens hjärta går genom magen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
2019-05-31 09:50
#13

Trevlig bild ❤👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: