Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1058 ggr
Heidina
2019-05-12 14:48

Hel kull smokefärgade kattungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har en lila-mitted ragdoll som jag tänkte para med vår egen avelshankatt. Hoppades på lika fina ungar som förra gången. Under höglöpet lyckades hon smita ut en av dagarna och resultatet blev sex svarta kattungar, tre med vita teckningar. 🤐Starkt misstänkt är en katt som strukit omkring här. Har bara sett honom(?) i mörker men han verkade svartvit.

Nu verkar alla kattungarna bli långhåriga smoke. Föddes solitt svarta, sedan spökteckningar och sakta ökande ljusgråhet innerst, med början från magen. Mycket ljusgrått på magen på de som inte är vita där och kring öronen. På flera är pälsen på ryggen vid 9 veckors ålder fortfarande svart hela vägen in.

Jag hade för mig att det var svårt att få fram smoke. Och min egen har då inget smoke i sig. Kan det verkligen stämma eller förväxlar jag det med något? Kan det ha att göra med att hon är lila?  Är det någon som har några idéer om hur genetiken kan se ut?

Ska registrera dem som huskatter snart så det är bra om jag vet vad jag ska skriva - och vad jag ska säga till köparna.

Annons:
annzoo
2019-05-12 15:31
#1

Har du bilder? Om du är SVERAK reggad uppfödare kom i håg att anmäla huskattskullen till klubben än någon annan hinner före.

OberonsMatte
2019-05-13 09:44
#2

Kattungarna har sk. feberpäls, så det ljusa kommer att växa bort.

Att det är "svårt" att få fram silver beror på att minst en förälder själv måste vara silver/smoke för att få silver/smoke-färgad avkomma.  En katt blir alltså silver/smoke oavsett om den har ett eller dubbla anlag för silver. Har en av föräldrarna dubbla silveranlag blir hela kullen silver eller smoke.

Det är som sagt inte tillåtet för registrerade raskattuppfödare att bidra till huskattavel och har du ingen bra förklaring så kan du bli avstängd från ditt kattförbund och förlora möjligheten att registrera och få ut stamtavlor för ev. framtida Ragdoll-kullar.

Jag hoppas innerligt att du inte utnyttjar huskattmarknadens fulknep att göra huskattungar mer säljbara genom att rabbla "ras-procent".. De här ungarna är 100% Huskatt, så försök inte få dina köpare att tro något annat.

Sajtvärd Katter iFokus

Heidina
2019-05-14 19:28
#3

@annzoo: Det borde finnas bilder direkt under titeln.  Jag ser dem lätt och jag hoppas de inte är försvunna på andra webbläsare. Sedan hoppas jag verkligen att andra kattägare som hört mina litanior över att fått en kull med svarta ungar (huskatt) istället för vita (lila ragdoll) inte är illvilliga/korkade nog att anmäla något innan kullen ens är stor nog att ha fått sina huskattbevis.

@OberonsMatte: Jag vet mycket väl vad kattförbunden tycker om huskattavel och som jag tydligt sa så var det verkligen inte min avsikt. De är naturligtvis långhåriga huskatter med en ragdoll till mamma.

Som biolog konstaterar jag att  katter naturligtvis vara 25% bengal, 50 skogkatt och 25 perser både genetiskt och fenotypiskt, men jag brukar inte uttrycka mig på det sättet. Kattförbunden anser att de kan definiera rasblandning på ett annat sätt än både gemene man och vetenskap, och eftersom jag inte vill reta upp folk i onödan så skriver jag inte så.  🙂

Tillbaka till ämnet: Efter att ha sökt lite på "feberpäls" så är det troligt att det är det de har. Ja, eller den ärftliga benägenhet att få ljusflammig päls som unga då. Någon som vet något bättre namn för det än feberpäls? TACK för hjälpen!

annzoo
2019-05-14 19:46
#4

#3 @heidina jag ser isf inte bilderna då jag sitter med mobil. Det har hänt förr. Man ska anmäla det till förbundet så fort som möjligt och huskattsbeviset ska inte ersätta stamtavlan. Det finns uppfödare som fått huskattskullen och blivit anmäld till förbundet/klubben innan de hinner blinka. Alla uppfödare är inte snälla utan det alla möjligheter att smutskasta andra. Så för din egen skull hade jag mailat/pratat med klubben redan i veckan

Upp till toppen
Annons: