Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 756 ggr
Misenda
2019-05-11 13:55

Katters revir

Hej! Jag har tagit emot en omplaceringskatt som nu har fått börja gå ut. Har en spång upp till balkongen och egen katt lucka in. Det har gått bra i två dagar men i dag så stannade katten enbart på balkongen och jamade som den gjort innan då den vill ut. Till slut gick jag ut och lockade ner den. Men kände en enorm kissdoft när spongen. Sen följde katten mig i trädgården tills han vågade springa iväg på egna äventyr. Det doftade kiss om planterings påsarna med. Sen när jag var på balkongen kommer katten springandes och springer upp för spången. Det jag misstänker är att grannkatten pinkat revir för att markera och det var därför katten inte vågade gå ut från balkongen. Så min fråga är: kan jag ta kisströet som är från lådan och lägga nedanför spången så katten känner sig trygg och andra katten förstår det är hans revir. Hur ska jag annars göra? Katten ska ju kunna få gå ut in som den vill. För info: Kastrerad hankatt 4år. Van utekatt sen innan.Bor i hus, i ett tätbebyggt område kan man säga. Och många katter cirkulerar i området.

Annons:
annzoo
2019-05-11 17:42
#1

Jag tror inte det hjälper att sätta din katts strö för nere. Det kan ev bli värre då grannkatten vill täcka över din katts kissdoft ännu mer. Försök sanera bort grannkattens kiss och kanske ta bort saker som finns där han kan kissa på. Är du säker på vilken katt de är kan du ju kolla med ägaren om den är fertil och rekommendera kastrering.

[Forest]
2019-05-11 20:35
#2

Jag tror inte man kan göra så värst mycket katter har sitt revir och vissa låter ingen pasera på deras revir. Att markera extra så nya katten fattar vinken görs i regel varje dag även kastrerade katter sköter om sitt revir dok luktar inte pisset lika starkt 😉 Hoppas du får bra tips 1 tog upp lite bra saker 😊👍

[[eskils_]]
2019-05-11 21:10
#3

Det bästa vore om ni kunde ordna en inhägnad rastgård där katten kan vara ifred för bilar och revirvaktande grannkatter.

[Forest]
2019-05-13 11:00
#4

3 Jätte bra tips 👍 TS det finns  lite trådar om rastgårdar här inne, titta lite för få tips från andra som har gjort katt-rastgård 👍 Här har du en som jag kickat på 

http://www.littlel.se/images/catrun/rastgardsbilder.htm

Upp till toppen
Annons: