Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 921 ggr
Catloversson
2019-05-11 12:05

Vad har dessa ragdolls för tabby teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, någon som vet va deras färg/teckning heter? Nån form av tabby på båda eller?

Annons:
OberonsMatte
2019-05-11 15:58
#1

För att kallas Ragdoll krävs att avel och uppfödning är godkänd och registrerad i ett kattförbunds stambok och det innebär att uppfödaren själv måste uppge varje kattunges  födelsedatum, kön,  färg och ev. vitfläcksgrad och mönster.  Har de stamtavla?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2019-05-11 17:52
#2

Vad har föräldrarna för färg. Visa gärna länk till stamtavla om du behöver hjälp med att färgbedömma kattungarna.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2019-05-12 07:16
#3

#0  Kan ingenting om teckning och färg men… De är ursöta, kattungarna, men tänk på att de anses vara huskatter, inte raskatter,  då föräldrarna är "renrasiga ragdolls, utan stamtavla" enligt säljaren (i annonsen som bilden är hämtad från.) Även om de är renrasiga så anses de vara huskatter om de inte har stamtavla. 

Nu är det kanske inte viktigt för dig att de inte är raskatter (för mig spelar sånt ingen roll), men kolla i så fall priset, vilket jag anser är hutlöst för en huskatt. De pengarna, som säljaren vill ha (6500 kr), skulle jag hellre satsa på renrasiga katter med stamtavla! Eller köpa huskatter till ett vettigt pris. (Eller rättare sagt, jag skulle adoptera en katt från ett katthem.)

Och är kattungarna avmaskade, chippade, vaccinerade osv när de säljs? (Står inget om det i annonsen.)

Jag anser att den som köper från denna (i mina ögon oseriösa) säljare blir lurad på pengar….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2019-05-12 07:43
#4

Här ett par artiklar om att köpa raskatt:
Sydkatten.nu
och
Katt.nu

(Finns det artiklar om Att köpa raskatt och kanske Att köpa huskatt här på katter.iFokus? Jag hittade inga. Artiklar som ger råd och tips till köpare och som man kan hänvisa till…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2019-05-12 10:13
#5

#4 Här finns en artikel om oregistrerad avel:

https://katter.ifokus.se/articles/58fc91c2ce12c4454d001e13-byb-bakgardsuppfodning-huskattsuppfodning?articles-1

Här finns en artikel från Ragdollklubben med råd till den som funderar på att köpa en Ragdoll:

https://www.ragdollklubben.com/50-uppfodning/kattungartillsalu/275-rad-kattungekop-3

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
2019-05-12 10:23
#6

#5 Tack! Länken om BYB-uppfödning har jag sett. 
Det är nå't i stil med artikeln på ragdollklubben.com som jag hoppades på, att vi skulle ha här också under Artiklar. Men då inte riktad till endast ragdollkatt-köpare. 

Det finns förstås en mängd trådar som tar upp ämnet, men de försvinner snabbt och inte många av dem ställer frågan i Rubriken. 

(Men, det var bara en tanke som slog mig, det går ju att hitta info i trådar, som sagt, och artiklar på andra håll på nätet.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: