Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 844 ggr
Najan13
2019-05-09 11:37

Feber och kräks

Hej hej, min kastrerade hon katt på 1,5 år mår inte så bra. För två dagar sen var hon rätt låg, hon låg i sängen hela dagen och brydde sig inte om mycket, jaja tänkte vi hon kanske bara är mer trött än vanligt hon hade heller inte bajsat då den dagen men inte heller så konstigt ibland gör hon det direkt efter jag rengjort den. Igår när vi skulle lägga oss upptäckte vi att hon hade spytt och när jag rengjorde kattlådan såg jag att hon inte bajsat den dagen heller och när jag skulle fylla på maten så såg jag att hon inte hade ätit mycket torrfoder alls och BARF-en rörde hon inte ens, vilket är superkonstigt då hon ÄLSKAR det. Hon hade druckit men inte som vanligt. Hon hade även varit lite låg men inte lika som dagen innan. 

Kl. 02 vaknade jag av att hon kräktes igen. och nu på morgonen vid 9 igen. Hon har fortfarande inte ätit, hon vill inte dricka. Det har kommit små bajskluttar imorse och hon är fortfarande låg men lite mer leksugen så länge hon inte behöver röra sig eller springa. Tog tempen på henne i morse och då låg den på 40.2.

Vi har veterinärtid bokad i dag vid 14 för henne, men jag undrar om någon av er därute har varit med om liknande och kan ge lugnande nyheter? Jag är väldigt orolig för henne 😭

Annons:
annzoo
2019-05-09 13:28
#1

Är katten förstoppad kan den spy och matvägra..

kattöga
2019-05-09 13:35
#2

Det kan vara förstoppning. Men det kan vara så mycket annat också. Så, jättebra att du tar katten till veterinär för kontroll! Jag håller tummar och klor för att din lilla flicka mår bra igen snart! 

Skriv gärna här och berätta vad veterinären kommit fram till och hur det går.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Najan13
2019-05-09 21:13
#3

Vi var hos veterinären idag. Hon kände och klämde på kissen, tog tempen. Inga tydliga tecken på smärta ifrån kattens håll och inte heller något i magen som hon kunde känna. Vi valde att göra en röntgen som inte visade något stopp eller annan skada, bara att hon hade en hel del avföring i tarmen, så troligtvis förstoppad då. Tempen hade sjunkit till 38.6.

Innan vi åkte idag började Missan må lite bättre, hon verkade piggare och hade matlust trotts att hon inte åt så mycket och vatten drack hon. Hon har dock inte varit på toa mer än så jag håller tummarna att det kommer.  Kräkts har hon inte gjort sen 9 i morse. 

Veterinären sa att om hon kräks igen eller blir blir sämre/inte bättre så får vi komma in igen och fortsätta utredning. Men som det verkar nu är det på bättringsvägen 🙂 Missan var även uttorkad så hon fick en vätskedropp i nacken, som dock läckte ut lite men mycket är kvar 😃  Hon har till och med busat lite sen vi kom hem och varit nyfiken på roliga och annorlunda ljud. Så jag hoppas hoppas hoppas att det håller i sig ❤️

kattöga
2019-05-09 21:24
#4

Vad skönt! Hoppas att det fortsätter så nu!

Vätska (blötmat bl a) och rörelse är bra för tarmarna om de blir förstoppade!

Barf är också ofta en orsak till förstoppning, ofta pga mängden ben (eller benmjöl) i maten. Så om du ger henne barf, ge extra mycket vatten (blanda i maten) och eventuellt varva med Mjau eller Bozita blötfoder. 

Jag ger alltid 1-2 matskedar extra vatten i blötmat (om det inte är i sås) och Barf-mat. Två av våra katter behöver extra vätska pga benägenhet att få urinkristaller och särskilt en av dem blir hård i magen av barf.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
2019-05-10 08:25
#5

Ger du barf kan du undvika sorter med benmjöl då vissa katter har lättare att bli förstoppad av den mängden som finns i dem

MonicaLagerquist
2019-05-10 08:49
#6

Skönt att det gick bra hos veterinären.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Najan13
2019-05-31 18:17
#7

Ifall någon skulle ha samma problem som oss vill jag bara skriva här att allt gick bra. Vi gick ut på promenader med henne, långa, där tanken var att hon skulle få magen att börja jobba igen. Efter 2-3 dagar kom den igång och hon gick på toa regelbundet igen. 

Vi har hållit igång med regelbundna promenader sen dess också, vi är väl lite rädda att magen havererar igen om vi slutar 😃

MonicaLagerquist
2019-05-31 18:19
#8

Härligt att höra att katten mår bra nu.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: