Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 965 ggr
[Svea&Sabina]2
5/7/19, 9:14 PM

Nyttigt godis

Har ni tips på godis som inte är allt för onyttigt? Vår katt är galen i räkor, så det får hon ungefär en gång i veckan. Men vad finns det för godis man kan köpa på djuraffär ?

Annons:
mostermimma
5/8/19, 11:40 AM
#1

Orijen har frystorkat kattgodis som innehåller 100% kött, det kan väl inte vara alltför onyttigt? https://orijen.se/produkter/katt-foder/frystorkat-godis/regional-red/

Fourfriends har spannmålsfritt kattgodis som innehåller lite annat kött, men med kort innehållsförteckning: https://fourfriends.se/produkt/cat-treats-beef/

[[eskils_]]
5/8/19, 11:45 AM
#2

Många katter älskar räkor, men jag tror inte man ska ge för mycket för ofta. Kan vara att de är för salta.

Vet ej vad det finns för färdigt godis i djuraffärer. Mina kissar anser att kokt skinka, kokt fisk eller kokt kyckling är godis. 🤤🙂

kattöga
5/8/19, 12:07 PM
#3

Vi  köper Cosma Snackies från Zooplus (online, finns dock inte i fysiska djuraffärer). 100% frystorkat kött. Kycklingen är stor favorit här. De är inte hårda och kan lätt smulas över mat om katterna är kräsna (vilket våra kan vara ibland).

Kokt/Rökt skinka är de helt galna i, men det får de en liten smakbit av ytterst, ytterst sällan (2-3 ggr/år), då jag tycker att det är alldeles för salt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
5/11/19, 1:40 AM
#4

Jag torkar en del till hundarna och katterna får med. Nu är det ofta kycklig som jag torkar. Jag köper frysta svensk kycklig delar upp dom i sen på med ugnen. Läger ut bitarma på bakplåtspappret och en träslev i klämm ca 70 g kör jag på. Även kött gillar lillkissen äta. Vuxna katten ratar mycket räkor bryr dom sig inte om fisk ger vi inte pga fiskallergi på ena men lillkissen har fått provsmakat fisk den var inte ätbar. Ger en del gott rå kyckling vinge,nötfärs o kött.

[Svea&Sabina]2
5/11/19, 1:57 PM
#5

#4 jag ska testa torka kyckling till henne :)

[[eskils_]]
5/11/19, 2:03 PM
#6

#4 Intressant! "Läger ut bitarma på bakplåtspappret och en träslev i klämm ca 70 g kör jag på."

Hur menar du med träslev i kläm? Hur lång tid blir lagom?

Annons:
kattöga
5/11/19, 2:07 PM
#7

#4 Jag undrar också hur lång tid du låter bitarna torka? Delar du de i tunna bitar?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
5/11/19, 8:29 PM
#8

6 o 7 jag skär dom i små bitar. Dom krymper ganska mycket ☺ Stämmer fint har träslev så luckan är lite öppen. Nu har vi varmluftugn och inte provat med den på därför kör jag med sleven. Detta tar tid 😉 beror på hur stora strimlor/bitar men 2-3 tim. Jag vänder lite på dom 2 gånger ugefär. Delar dom och sen fryser jag in tar fram lite i taget. Jag torkar även kött på samna sätt har även kokat och delat när det är svalt någ att hantera. Även dessa frys in. Jag kokar inte lever o inte heller inälvor hjärtan o sånt för fixar inte hantera men annars vet jag att detta är mycket fint hundgodis (säkert bra till katt med? ). Jag har köpt lufttorkad nötlunga då det är bra till hundar. Katten var galen i det så han fick en liten bit.

[[eskils_]]
5/11/19, 8:37 PM
#9

#8 Aha. Tack för svar!

kattöga
5/12/19, 12:27 PM
#10

#8 Jag tackar också! Har tänkt så många gånger att torka kött till mina katter, men aldrig kommit till skott. Men nu så ska det va dags! ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kalboholm
5/22/19, 5:53 PM
#11

Fläskotlett

Stefan Jonsson

[Forest]
5/23/19, 7:40 PM
#12

10 Det är inte så krävande. Svensk kycklig i olika bitar i frysdisken köper jag det är lätt att skära bort kött på för torka när man tinat upp dom. Här sitter 3 hundar och två katter å väntar på att få provsmaka ☺

kalboholm
5/31/19, 7:23 PM
#13

Lite hjärta, lever eller ett kotlettben, kött är vad en katt ska äta.

Stefan Jonsson

Annons:
Upp till toppen
Annons: