Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1246 ggr
Jessicahagstrom94
4/24/19, 11:52 PM

En fråga

Ni med fyra katter - vad köper ni för sand och vad kostar det varje månad? Jag måste ha något som är så dammfritt som möjligt, så gärna såna tips. Men jag har testat cats best öko plus och det vägrade mina katter gå på därför behöver det vara finkornigt. Testat cattia och det går inte alls, Kozmoz hostade direkt. Kitty champion på öob dammar sönder våra lungor. Lägger just nu ca 550kr på Kattsand varenda månad och det tycker jag är ganska mycket? Jag har tre lådor och nej jag har inte plats för fler.

Annons:
Saga SilverTass
4/25/19, 4:50 AM
#1

soft som endast finns på zoo.se  Den är mjuk och dammar inte och är ekologisk.

MonicaLagerquist
4/25/19, 7:54 AM
#2

Jag köper sand från Olivers. Beställer en hel eller halv pall åt gången.Betalar under 70 kronor per tio kilossäck.

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
4/25/19, 8:51 AM
#3

Jag gör som Monica och köper också olivers men vi går ihop flera kattfolk fast jag har köpt flera pallar själv. Det beror ju hur man bor. Det går att köpa mindre antal säckar men då blir det dyrare Kolla på zooplus eller bitiba där vet jag många som köper sand ( dock finns ej oliver där) och sanden färgar jag inte testat. Har dock hört att flera är nöjd med tignero tror jag den hette. Ett tips med bra klumpbildande sand att du måste inte byta all sand utan håll en bra sandnivå på 15cm då kommer inte kisset ner till plasten och börjar lukta. Man fyller på lådan vid behov och rengör man lådan och sanden ser bra ut kan man hälla den i en annan låda eller påse och använda den igen då första lådan är tvättad. Jag använder plastbackar från Clas Ohlson

kattöga
4/25/19, 9:41 AM
#4

Nu har vi inte 4 katter utan 3.  Men bara 2,5 av katterna går på sandlådan (en av dem gör ifrån sig utomhus helst). Jag köper Soft Cat från Zoo.se

Ca 330-350 kr/månad. Men då köper jag förpackningen om 17 liter. Köper man en pall åt gången blir det ju billigare.

Ett toppenströ, finkornigt, dammfritt, klumpar sig bra och döljer lukten. 
Så bra också att den kan komposteras, kastas ut i naturen om man bor lämpligt till.

Vi provade Cats best öko plus när vi gick över från bentonitsanden till ekologiskt strö, men katterna vägrade, den var  nog inte så skön för tassarna.

(Har inte provat något annat strö sedan vi började med SoftCat.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jessicahagstrom94
4/25/19, 9:43 AM
#5

Har full koll på klumpbildande osv osv allt jag undrar är vad folk med 4 katter har för sand och vad det kostar varje månad :) samt att den måste vara finkornigt sand men damma så minimalt det bara går. Det är tigerino jag använder som jag tycker blir för dyr/månad. Beställer alltså redan från bitiba/zooplus.

Jessicahagstrom94
4/25/19, 9:46 AM
#6

Vadå under 70kr / 10 kg? Den kostar ju typ 150 / 10kg? Olivers.

Annons:
MonicaLagerquist
4/25/19, 9:46 AM
#7

Det går åt ca 4 påsar för oss i månaden.jag har fyra katter så70X 4=280 kronor per månad kostar sanden

Stolt ägare till fem La permer

Jessicahagstrom94
4/25/19, 9:47 AM
#8

Kan förvara typ 4 påsar åt gången just nu..

MonicaLagerquist
4/25/19, 12:25 PM
#9

#8 Ja då blir det ju dyrare

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
4/25/19, 8:14 PM
#10

#9 Måste man vara typ medlem hos Oliver och betala för det varje månad för att kunna beställa från dem? Eller hur funkar det?

Pia-69
4/25/19, 8:20 PM
#11

Är Olivers Kattsand gjord på bentonit?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MonicaLagerquist
4/25/19, 8:47 PM
#12

#10 nej jag beställer Kattsand när det behövs det kan gå år mellan

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
4/25/19, 8:48 PM
#13

#11 ja det är betonitsand

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
19Mikaela93
4/25/19, 11:29 PM
#14

Har testat många olika sorter men har insett att Everclean är mest ekonomisk och tar likt bäst, går åt ca 1 1/2 kartong i mån åt mina fyra tjejer (knappt det). Det blir strax under 350kr i månaden, men brukar köpa på mig några kartonger när det är extrapris så det blir billigare :)

Pia-69
4/26/19, 6:53 AM
#15

#13 Tack, då kanske jag ska prova det!🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Forest]
5/2/19, 6:47 PM
#16

Ts har du provat kitty rosa kartong lavendel ? Vi kör på den i ena lådan och är nöjd gör bra klumpar finare korn. Dammar vet jag inte våran katt som går på lådan gräver inte så intensivt så ser inte om det dammar. Vi har även en annan sand men den är grövre korn. Här landar kattsanden runt 100 kr max per månad. Har inte köpt sand på 2 månader fyllt på sand och gör ren lådan men hälker tillbaka sanden 😉 Har 2 katter och 2 lådor men ena katten går helst ut o gör sina behov i det fria 🙊

Jessicahagstrom94
5/3/19, 4:30 PM
#17

Doftfri sand sägs det att vi behöver om Kozmoz har nån lätt form av astma. Kommer aldrig att köpa sjöbogårdens, den dammar sjuka mängder. Sägs att ever clean dammar mängder också..

Jessicahagstrom94
5/3/19, 4:30 PM
#18

Everclean*

[Forest]
5/3/19, 9:29 PM
#19

https://djurlandet.nu/basta-kattsanden/ Där kanske är något att titta på.

Jessicahagstrom94
5/4/19, 12:16 PM
#20

Dom tipsar om sånt jag har kikat på. Kozmoz går tex inte på annat än finkornigt. Worlds best är för dyr.

Annons:
[Forest]
5/4/19, 9:09 PM
#21

Peta upp en äldre tråd tänkte om det var till hjälp. Såg i den tråden sand som låter verkligen lovande Soft Cat Natural The Lightweight läs om den jag tror vi ska prova på den då andra säger så mycket bra om den 😊

Jessicahagstrom94
5/5/19, 7:46 PM
#22

Tack! Jag ska kika.

19Mikaela93
5/6/19, 1:06 PM
#23

#17 Jag personligen tycker inte att Everclean dammar mer än när man fyller i lådan, har en katt som är väldigt känslig men å andra sidan sitter ingen katt i lådan när man fyller i den :)

Upp till toppen
Annons: