Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1425 ggr
Juliaps
4/22/19, 10:48 PM

Innekatt i lägenhet

Hej. Jag och min sambo har gått ett långt tag nu och funderat på att skaffa katt. Det jag läst är ju att ragdolls är den ”bäst lämpade” innekatten. Vi bor i en lägenhet på 49kvm + balkong. Hur har det funkat för er med innekatt i en sådan 2:a? Berätta gärna era erfarenheter!

Annons:
Uppkatten
4/22/19, 11:16 PM
#1

Jag har två katter i en etta på 40 kvm, det fungerar utmärkt. Tänk på att inte välja hög-aktiva katter, låt katten ha tillgång till hela lägenheten (möblera på höjden med klösträd och vägghyllor) och näta in balkongen, och var beredd på att aktivera katterna dagligen så kommer det troligtvis att gå hur bra som helst. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarafiaklara
4/23/19, 1:28 AM
#2

Vi har en exotic som innekatt. När vi skaffade henne bodde vi i en etta på ca 46kvm. Det funkade helt utmärkt. Däremot tycker jag hon utvecklats positivt sedan vi flyttade till en större två (ca 79kvm) med fler fönster. Men det kan ju också bero på att hon blivit äldre. Har ni möjlighet att näta in balkongen?

Skivling
4/23/19, 10:18 AM
#3

Min första katt var innekatt på liknande yta. Det man får tänka på är att erbjuda berikning, då katten inte kan fixa det själv. Leka minst en kvart åt gången, så man riktigt kommer in i leken, detta stärker även banden mellan er. Ställa fram kartonger, ta in gräs i vas att tugga på, ta ut katten i sele även om bara ut på närmsta gräsfläck, bara för att få nya intryck. Även kanske tänka på att träna på att åka bil, i bur såklart, så att det inte bara blir till veterinären man åker! Vi åkte och hälsade på min mamma, samt på picknick i parken. Det var en vanlig hittekatt och det gick utmärkt. Sedan flyttade vi till hus när hon var tolv år, och hon höll sig i trädgården. En väninna tog ut sin birma på cykeltur, i en cykelkorg med nätlock för småhundar! Den älskade det! Vår katt lärde sig även trix, som sitt och snurra. Ha det så roligt med din nya vän!

Skivling
4/23/19, 10:23 AM
#4

Kom på att vi gav godis i buren för att göra den till ett trevligt ställe, och tog med den när vi gick ut, så hon kunde gömma sig i den om hon blev rädd för cyklar eller barnvagnar..

[Forest]
5/5/19, 7:26 PM
#5

Vi har 2 katter i större lägenhet 124kvm+balkong. Vi 2 huskatter ena vägrar leva som innekatt men den som är ine katt är född som vildkatt. Han tog livet som innekatt värkligen bra han blir sysselsatt av oss i lek o kel men andra katten busar friskt med honom. Jag tycker det låter som ni har valt bra ras jag tycker dock två katter är något man kan fundera lite på skaffa 😊

LinneaWik
5/11/19, 4:17 PM
#6

Jag har en ragdollhona på 2,5 år, hon älskar att vara ute. Vi fick höra av de vi köpte Dixie av att Ragdoll var innekatt och ej skulle gå ut men vår katt älskar att vara ute över allt annat. Vi kör så att hon får gå ut på dagarna medans jag är i skolan och sen när jag kommer hem så släpper jag in henne och sen under eftermiddagen får hon vara ute eller inne när hon vill tills typ det blir mörkt, då ropar vi in henne och hon kommer alltid direkt! Dock så är hon inne under snöperioden då hon inte gillar snö hahah Känner en annan som har ragdoll och som bor i radhus, katten var innekatt tills förra året (är 3 år nu). Dom gick ut med katten i koppel men han ville aldrig gå in till huset igen utan kunde vara ute i flera timmar om han själv hade bestämt så dom bestämde att han skulle få bli utekatt och han trivs superbra som utekatt. Detta betyder såklart inte att Ragdolls inte kan vara innekatter för det kan dom såklart och det beror ju från individ till individ vad katten gillar men jag skulle säga att många Ragdolls också gillar att vara ute även fast dom kanske är mkt bra ”lägenhetskatter”. Dock personligen tycker jag att alla katter borde ha möjlighet att få vara ute för det är väl det dom är ”skapta” för men det finns ju de katter som inte trivs med utelivet och vill vara inne. Förlåt för rörig text hehe

Annons:
19Mikaela93
5/11/19, 7:27 PM
#7

Ser inget problem med att ha Innekatt i en 2:a, inte heller en 1:a så länge man väljer en lämplig ras. Kan varmt rekommendera Perser och Exotic som lämpliga raser utöver Ragdoll :) Bor själv i lägenhet och föder upp Perser.

Upp till toppen
Annons: