Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1761 ggr
Bjornberg
4/18/19, 11:27 PM

Sjuk katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Lite bakgrund först, min katt blev när hon var runt ett år (innan jag hade henne) påkörd av en bil. Tarmpaketet hamnade utanför kroppen och veterinären fick sy ihop tarmarna för att de skulle gå att stoppa tillbaka, man var inte säker på att det skulle fungera men hon har efter det inte haft några problem kopplat till tarmarna och operationen. Nu till problemet, hon blev i januari/februari sjuk, väldigt hängig och bara låg och kisade. Hon varken åt eller drack så jag gav mat och vatten med spruta, hon gick på toa som vanligt. Hon ville inte att man skulle ta i henne och absolut inte lyfta. Vi fick tid hos veterinär efter 3-4 dagar och hon var då redan på bättringsvägen, fortfarande hängig men klart bättre. De tog olika prover men kunde inte hitta någonting utom ett förhöjt värde av vita blodkroppar vilket ju tyder på tidigare infektion. Men det var allt de kunde hitta. Nu har hon blivit sjuk igen, hon har precis samma symptom som tidigare, ligger på mattan och kisar. Flyttar sig sällan, har inte ätit eller druckit men går på toa som vanligt. Hon blir arg och säger ifrån om man rör henne, jag upplever det som att hon blir extra arg om man rör vid magen men det behöver inte nödvändigtvis stämma eftersom hon inte vill att man rör någonstans alls. Upplever att hon är mer upprörd den här gången men kan ju vara att jag förträngt hur det var förra gången. Ser också att hon stundvis ligger väldigt konstigt, ibland ligger hon på sidan som vanligt men stundvis vriden som på bilden. Jag ska till veterinären imorgon och ger henne vatten via spruta i väntan på det. Är det någon som varit med om liknande? Förra gången repade hon sig efter en helg ungefär och var då mer eller mindre tillbaka till sitt normala jag, dock mycket mer matglad och sällskaplig. Är så orolig för min lilla katt.

Annons:
Bjornberg
4/18/19, 11:30 PM
#1

Glömde säga att hon är en kastrerad utekatt på ungefär 7 år.

Vixxen
4/19/19, 3:05 AM
#2

Bra att du ska till veterinär med henne! Svårt att veta vad som är fel, men uppenbart har hon ju ont eftersom hon visar obehag när du rör henne. Lycka till hos veterinären!

MonicaLagerquist
4/19/19, 8:16 AM
#3

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Bjornberg
4/19/19, 9:07 AM
#4

Veterinären öppnar 12 så har inte varit dit än. Hon sov på golvet under en filt vilket hon i vanliga fall aldrig hade accepterat. Idag verkar hon redan piggare, ligger fortfarande helst men kurrade då jag kliade henne på huvudet. Hon har även tvättat sig vilket jag inte tror hon gjorde igår, inte vad jag såg iallafall. Tycker hon ser blek ut i slemhinnorna dock. Hittade också vad jag tror är ett sår på hennes svans, men hon ville inte att jag skulle undersöka så mycket så hann inte konfirmera om det var ett sår eller inte.

OberonsMatte
4/19/19, 9:23 AM
#5

Kanske blivit påkörd igen?

Sajtvärd Katter iFokus

Bjornberg
4/19/19, 9:43 AM
#6

#5 Tror inte det eftersom hon var precis såhär förra gången. Jag tänker att det kanske kan vara något med vad jag tror är ett sår på svansen. Svårt att säga, uppdaterar efter vi varit hos vet.

Annons:
kattöga
4/19/19, 9:50 AM
#7

Såret på svansen kan också vara ett bett från en annan katt /annat djur. Då är det viktigt att det tas hand om snabbt, för det blir lätt mycket elaka infektioner av såna bett! 
Katter i allvarlig strid, siktar in sina bett på svansroten, för att döda… 

Håller tummarna för att lilla kissen får snabb hjälp att må bra igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/19/19, 10:26 AM
#8

#7 Rätt säker att det är ett bett från en av grannkatterna ifall det är ett sår, hon är nu i påsk hemma hos min mamma och skulle då inte gå ut eftersom grannkatterna inte är snälla mot henne men hon lyckades smita ut en dag iallafall. Såret är ganska långt ned på svansen. Det kan säkert vara det som är boven, är bara så fundersam över vad det kan ha varit förra gången.

kattöga
4/19/19, 10:37 AM
#9

#8 Det kan ju ha varit så att en angripande katt missade svansroten när din katt försökte fly. 
Bra att du tar katten till veterinär! För de betten kan, som sagt, bli väldigt elaka. 

Vår ena katt har råkat ut för det ett par gånger. Honom fick man inte röra vid de tillfällena och när han väl gick, så hängde svansen rakt ner (vilket är en signal om att katten har ont och mår dåligt).

En tidigare katt dog av en infektion som mest troligt kom från just ett kattbett. Tyvärr växte infektionen inåt, så den upptäcktes inte förrän det var alldeles för sent och hon blev dålig (man såg inte bettsåret längre).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/19/19, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu är vi precis hemkomna från veterinären. Malala var väldigt arg när veterinären skulle känna på henne så hon fick lugnande nästan direkt. Man kunde då känna på magen och hon verkade inte ha ont där, men svansen var hon väldigt rädd om. Hon blev sövd och var (som alltid) väldigt motståndskraftig, hon ville inte somna. När hon hade lagt sig ner och vi alla trodde att hon äntligen lugnat sig slängde hon sig ned från bordet och for runt som ett jehu på golvet. Hon blev väldigt stressad så veterinären var tvungen att hålla fast henne i en filt. När hon tillslut somnade kunde man ta tempen som visade på feber, vet rakade också svansen och hittade två minimala märken, mest troligt från klor. Det fanns inga större sår och resten av katten kändes helt normal. Det enda vet hittade var alltså två streck på kanske 1 cm vardera, väldigt ytliga. Vi alla tyckte att det kändes konstigt om det var de två små märkena som påverkat henne på det här sättet, men eftersom inget annat hittades så utgår vi från det. Hon fick vätska och febernedsättande, såret tvättades och om det inte blivit bättre imorgon ska vi höra av oss och hämta ut antibiotika på apoteket. Just nu ligger Malala ordentligt nedbäddad så hon inte inte ska bli kall då hon fortfarande sover.

MonicaLagerquist
4/19/19, 5:20 PM
#11

Lilla kissen vilken jobbig dag hon har haft. Hoppas att det blir bra nu.

Stolt ägare till fem La permer

Bjornberg
4/19/19, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer en bild på den skada man hittade, det är verkligen små märken. Förstår att även små skador som dessa kan påverka katten men hon har haft större skador tidigare och inte varit påverkad alls, får hoppas att hon mår bättre imorgon. Hon har försökt vara uppe och gå några gånger nu men är väldigt vinglig fortfarande. Sitter bredvid henne så hon inte går upp mer just nu, hon har det nog rätt skönt på värmedynan ändå.

Vixxen
4/19/19, 7:28 PM
#13

Hoppas hon piggar på sig!

Annons:
kattöga
4/20/19, 6:25 AM
#14

Vad skönt att lillflickan har blivit undersökt av veterinären. Hoppas att hon läker fint utan att behöva äta antibiotika.

#12 Ja, såren är ofta inte särskilt stora, men blir det om de blir infekterade. De ser i alla fall inte ut att vara särskilt djupa och chanserna att hon läker fint är ju mycket större då. Jag skulle göra rent dem då och då, för säkerhets skull.

Svansen är ju full av nerver, så det lilla minsta såret kan nog ömma ordentligt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/20/19, 10:20 AM
#15

Hon är bättre idag, åt kanske 10 torrfoder pluppar imorse. Försökte ge henne den extra kaloririka maten vi fick av veterinären men den var inte intressant, ska testa ge henne av sitt färskfoder, om hon inte vill ha får vi nog tvinga i henne lite av energipastan. Jätteskönt att hon repat sig litegrann iallafall.

Uppkatten
4/20/19, 12:04 PM
#16

Hur många dagar har hon ätit dåligt nu? Katter som äter skruttigt några dagar kan drabbas av ett lätt illamående och får då svårt att komma igång med att äta. I de lägena kan man röra ut Hills a/d (ett våtfoder som kan köpas hos veterinären) med vatten till en tunn soppa som man sedan kan sprutmata med i kattens mun (genom att försiktigt rikta pipen mot kattens kind och mycket långsamt ge lite mat åt gången). På så sätt får katten även i sig välbehövlig vätska. En "normalstor" katt (en katt på 3-4 kg) bör få i sig ca 1 burk a/d per dygn åtminstone (vilket ofta inte är så lätt när man sprutmatar…).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bjornberg
4/20/19, 4:35 PM
#17

#16 Hon har ätit dåligt sen den 18e vad jag vet. Har gett av det jag fick av veterinären med spruta (ett pulver man blandar med vatten som är väldigt energirikt). Har även kvar av a/d från Hills sen senaste gången hon var sjuk som hon också ska få. Hon fick lite av energipastan igår men kräktes, hon fick även imorse och det har inte kommit upp än iallafall.

Bjornberg
4/20/19, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu ni! Testade ge a/d maten på ett lock för att sen om hon ville äta själv, och det gjorde hon! Den gick ner snabbt, hon har ätit ungefär halva burken redan.

Uppkatten
4/20/19, 5:05 PM
#19

Härligt!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bjornberg
4/20/19, 8:10 PM
#20

Hon blev otroligt slut av att äta dock så har legat och sovit/vilat sen hon åt. Jätteskönt att hon äter lite själv iallafall så vi inte måste mata med spruta då det inte är så uppskattat. Hon har väldigt ont i svansen fortfarande dock, vi fick antibiotika utskrivet som vi skulle ge om det inte bli bättre. Hur länge ska man avvakta innan man ev ger det? Hon har ju blivit bättre eftersom hon äter själv, men har fortfarande ont och är allmänt seg. Vet inte riktigt hur jag ska tänka angående det, vill ju inte ge i onödan. Vad tror ni?

Annons:
Uppkatten
4/20/19, 8:19 PM
#21

Finns det några tecken på försämring, t ex att katten har blivit mer slö, att svansen svullnat, blivit mer röd eller liknande? Jag tänker att man alltid kan ringa till t ex Firstvet och fråga. Väldigt positivt att hon har börjat äta, då katten behöver energi för att bekämpa infektionen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bjornberg
4/20/19, 8:38 PM
#22

#21 Inga tecken på att hon blivit sämre, tycker hon blir bättre men långsamt, men hon har ju fortfarande väldigt ont så är ju mest troligt nån infektion.

[[eskils_]]
4/21/19, 11:49 AM
#23

#12 Trodde inte veterinären att de två märkena kunde vara bitmärken efter en annan katts hörntänder? Då kan det ha kommit in bakterier. Verkar lite osannolikt att rivmärken skulle vara så symmetriska och korta.

Men veterinären vet väl bäst.

Fint att hon börjat äta nu!

kattöga
4/21/19, 11:53 AM
#24

Jag tror också att det kan vara bitmärken! Som blivit "rispor" när kattflickan flytt.
Men, huvudsaken är att det läker fint nu. 
Och ja, skönt att hon börjat äta självmant nu. Hoppas att det fortsatt så också. Håller tummarna för att hon repar sig bra och snabbt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/21/19, 11:55 AM
#25

#23 Hon sa att det var rivmärken, men kanske kan vara från hörntänder ändå. Malala äter helt okej nu men har inte varit på toa sen i fredags då hon kissade flera gånger (efter vätskan). Hon slickar sig mycket i rumpan, förstoppad? Hon har tvättat så pass mycket att pälsen börjar försvinna. Hon är väldigt kelig igen men är sällan uppe och går utan antingen äter eller sover. Ska jag försöka få henne att röra sig lite? Tänker om hon är förstoppad så är det ju bra.

kattöga
4/21/19, 12:00 PM
#26

#25 Ja, det kan mycket väl vara förstoppning! 

Så blev det med vår katt som blev biten.
Vi fick lov att ge honom veterinärmat som motverkar förstoppning, och det var jätteviktigt, enligt veterinären, att ge honom ordentligt med vätska. Och framför allt, var det viktigt att se till att han rörde på sig! För att få igång tarmverksamheten. När de mår dåligt, vill de ju oftast bara ligga still.
Och vår katt vägrade att göra något på lådan (då han alltid gör sina behov ute). Så vi var tvungna att köpa en sele åt honom och "tvinga" honom att gå lite ute. Det var inte det roligaste han visste, tvärtom, han försökte komma loss ur selen, hoppade högt, slet och drog - men det "braiga" med det var ju att han rörde på sig! Och tarmarna vaknade till liv igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
4/21/19, 12:03 PM
#27

Jag antar att man kan göra, som man gör med människor, att man sprutar in lite, lite olja (olivolja e dyl) i ändtarmen, och sedan massera försiktigt, för att hjälpa till. 

Kattmammor masserar ju sina kattungar (genom bl a att slicka baken på kattungarna) för att bajseriet ska komma igång.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Bjornberg
4/21/19, 1:12 PM
#28

#26 Har petat i henne en hel del vatten, hon har även fått messmör (läste att det var bra mot förstoppning). Försöker tvinga henne att gå runt i huset litegrann nu. Ska även ordna fram en sele och gå ut med henne. Om hon får välja gör hon behoven ute men fungerar minst lika bra på lådan om hon måste, får hoppas att hon kommer igång igen när vi går ut.

Uppkatten
4/21/19, 2:16 PM
#29

Du kan köpa lactulos på apoteket om du misstänker förstoppning, men då måste du kolla upp vilken dosering man ska ha till katt. Används av t ex katthem på veterinärens inrådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bjornberg
4/22/19, 12:40 PM
#30

Nu äter hon helt som vanligt igen, vi har varit ute i koppel några gånger och då passar hon på att kissa. Dock slickar hon sig fortfarande mycket i rumpan och är också jättearg. Fräser om man kommer nära. Kommer nog åka tillbaka till veterinären imorgon så de får kolla igenom henne igen eftersom hon fortfarande har ont någonstans. Har rört på svansen vid såren och där har hon inte ont lägre, hon reagerar i varje fall inte.

kattöga
4/22/19, 1:45 PM
#31

#30 Det kan ju vara förstoppning som gör ont också… Har hon inte bajsat på länge så är det nog hög tid att ta henne till veterinär, ja, så snart du kan. 
(Det kan ju vara så, att hon har nåt annat bitsår som man inte hittat.)

Skönt att hon kissat och äter i alla fall! Men, som sagt, det som ska ut måste också få komma ut asap…

Håller tummarna fortfarande!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/22/19, 2:24 PM
#32

#31 glömde säga att hon gått på lådan, så det har kommit ut iallafall lite. Hon får fortfarande messmör för att mjuka upp det dock. Hon rör sig fortfarande väldigt lite, vill inte gärna gå ut utan sitter helst still/sover. Verkar som hon kanske har ont högre upp på svansen? Hon vill inte att man lyfter upp den. Har vetrimoxin utskrivet till henne, bör jag ge det eller avvakta? Vet sa att jag skulle ge det ifall hon inte blev bättre, men hon har ju bättrat på sig, bara väldigt långsamt.

kattöga
4/22/19, 4:18 PM
#33

Det har gått 3 dagar sedan hon var hos veterinären och, även fast hon äter bättre osv, så har hon fortfarande rejält ont. Det kan vara en förstoppning som spökar, särskilt som hon haft problem tidigare och tarmarna kanske är känsligare efter den tidigare operationen.
Men det kan ju också vara så att det finns ett bitsår längre upp mot svansroten (som är det ställe katter försöker komma åt när de "attackerar för att döda") också. 

Jag vet att man helst inte ska ge antibiotika i onödan. Men personligen skulle jag antagligen ha gett medicinen idag… Men nu har ju nästan hela dagen gått och om du åker till veterinären imorgon igen, så kan du nog vänta till dess - om lillflickan äter bra och får i sig vätska. Kanske räcker det med att du ringer till dem tidigt imorgon bitti för att höra om de tycker att du ska ge medicinen eller åka in med henne igen för en extra koll.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/22/19, 9:38 PM
#34

#33 Har börjat ge medicinen idag, ska ringa till vet imorgon och se vad de säger.

Annons:
kattöga
4/24/19, 6:02 AM
#35

Hur går det för lilltösen?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
4/25/19, 2:53 PM
#36

Hur går det för den lilla tösen? Jag hoppas att hon mår bättre och bra nu!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bjornberg
4/25/19, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hon mår bättre nu, ringde veterinären för nån dag sedan, de inte ville inte ge oss någon tid trots att hon gått så länge med förstoppning. Lyckades övertala dem att kolla om vi kunde komma in iallafall, innan de hann ringa tillbaka hade hon varit på lådan 🎉 Hon är mer eller mindre tillbaka till sitt vanliga jag, dock måste hon ha tratt pga såret i rumpan. Hon är INTE nöjd över tratten, men har nu börjat lära sig att äta med den på, tidigare fick den tas av då hon var helt handlingsförlamad. Var tvungen att duscha henne i rumpan idag då det sätt fast lite bajs, det uppskattade hon inte men accepterar iallafall. Tvättar såret varje dag med sårtvätt för att ta död på bakterierna, hon verkar inte ha jätteont längre men tycker ändå det är obehagligt.

kattöga
4/26/19, 9:19 AM
#38

Vad skönt att det går åt rätt håll nu för lilltjejen! Hoppas att det onda i baken går över snabbt nu också!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
4/26/19, 10:22 AM
#39

#37 Låter som en positiv rapport! Söt kisse! 🙂

Upp till toppen
Annons: