Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1233 ggr
hannaj350
4/9/19, 4:18 PM

Tips på aktivering

Hej! Letar efter lite nya tips och inspiration till hur jag kan aktivera min katt när jag inte är hemma på dagarna. Har i dagsläget en hel del leksaker framme, klösträd vid ett fönster och torrfoder som serveras i "aktiveringsbräda" så att det krävs lite tankeverksamhet. Känner dock att jag behöver lite andra saker att variera med.

Har ni några tips? Hur aktiverar ni era katter när ni inte är hemma? 🙂

Annons:
kalindas
4/9/19, 4:31 PM
#1

Skaffar en katt till.  🙂
Är det en innekatt så bör du helst ha två, så har de varandra. 
Men skulle nog tro att katten sover mest när du inte är hemma och sen blir aktiverad när du kommer hem.

/Elisa

hannaj350
4/9/19, 4:34 PM
#2

En till katt blir det i framtiden, men tyvärr inte i dagsläget! 😕

Uppkatten
4/9/19, 5:09 PM
#3

Göm torrfoderprickar på olika ställen i bostaden så att katten får gå på matjakt. Annars så kan pingisbollar, boinkar och liknande vara spännande leksaker, men som #1 skriver så är en kattkompis ofta det bästa, samt att katter ofta sover dagtid när matte/husse inte är hemma. Vill du leka ihop med din katt så är da Bird en favvoleksak här hemma. Kartonger och papperskassar (klipp av handtaget så att katten inte fastnar i!) är också ofta uppskattade av katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4/9/19, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här blå pop-up kuben är också en favorit här hemma, både när katterna jagar runt tillsammans, när jag själv leker med dem, men även för den enskilda katten att leka i. Har använts länge och ofta av mina katter. Även prasseltunnlar är populära här hemma.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

hannaj350
4/10/19, 2:31 PM
#5

Tack för tips #3! Önskar verkligen att jag kunde ha kartonger framme, katten verkligen älskar att leka med dem, men äter tyvärr också upp dem 😃 Får kika på en sån kub, det kan nog bli populärt!

Uppkatten
4/10/19, 2:35 PM
#6

Men gör det något om katten har sönder kartonger? Det gjorde min ena katt konsekvent tills hon var 2-3 år gammal. Hon hade sönder både kartonger och papperskassar på löpande band, men hade väldigt roligt med dem. Och det är ju lätt att byta ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
SuperLimm
4/11/19, 9:33 PM
#7

#6 Det står att katten äter upp dom, inte har sönder dom.. Jag skulle inte heller ha sånt framme om katten åt av det. 

Byt leksaker med jämna mellanrum. Leksaker är oftast roliga när de är "nya", iaf här hemma och med alla katter jag tidigare haft. Idag rotade jag tex fram lite leksaker som legat under soffan i flera månader och katten har lekt massor med dom. Jag brukar göra så att jag byter ut leksakerna ibland. Lägger undan och tar fram de som legat i lådan ett tag.

Mvh Linn

Uppkatten
4/11/19, 11:02 PM
#8

#6 Jo, det såg jag också, men frågan är ju om katten verkligen får i sig några mängder. Min katt lär nog också ha fått i sig en del papper och kartong när hon var yngre, men aldrig haft några besvär av det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
4/13/19, 1:48 PM
#9

Byt ut leksakerna lite då och då. Sätt gärna bollar och leksaker på lite udda stället, mina katter kan inte låta bli att titta i dem om man tex satt en boll på bänk eller fönsterbrädan :P "Möblera om" dvs sätt något mitt på golvet som inte brukar vara där tex köksstol som du lagt en filt över som en liten koja. Gillar katten vatten? Fyll en större skål i badrummet där du sätter saker som flyter då brukar de vilja fånga upp sakerna och de kan ibland ta lite tid :)

hannaj350
4/14/19, 12:45 PM
#10

Tack för alla tips! Får kanske köpa in lite fler leksaker så att jag har ett gäng att byta runt med 🙂

Jag vågar nog tyvärr inte riskera något gällande kartonger! Han får hemskt gärna leka med det under uppsikt, men jag vet inte hur mycket han skulle få i sig om det stod framme annars.

Upp till toppen
Annons: