Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1367 ggr
nightingale
2019-04-09 13:12

Kattunge inflammerad tarm o bukspottskörtel (långt

Hej,

Förra söndagen, hade min 4,5 månader gamla kattunge problem med ena ögat. Det var som en grå hinna över det och han kändes lite låg. Hade kontakt med online vet. som tyckte att jag skulle söka mig till veterinär dagen därpå, att det kunde röra sig om en smäll mot ögat av andra katten t.ex.

Dagen därpå, alltså på måndagen, verkade han bättre, men jag tog honom ändå till veterinären,  som mätte trycket i ögat och tog blodprov för att mäta sänkan. Trycket var lågt i det ögat där han hade haft bekymmer, ungefär hälften av det "friska" ögat.  Fick kortisonögondroppar med hem och återbesök dagen därpå.

På återbesöket, på tisdagen, var trycket ett litet steg bättre, men andra ögat hade sjunkit (dock fortfarande inom en frisk nivå)  fick vi veta att sänkan varit väldigt hög, och en utredning sattes igång för att utesluta FIP. De gjorde lungröntgen som var utan några som helst problem, och sen ultraljud som visade att tunntarmen var förstorad, i övrigt u/a. Vi skickade även avföring för parasit-kontroll.

De tog även ett mag-tarm-status-prov den dagen.

Två dagar senare, på torsdagen, var det dags för återbesök igen, och veterinären meddelade att mag-tarm-status-provet inte alls var bra, de hade aldrig sett så dåliga värden. (Och jag som i somras fick avliva en 5 månaders kattunge pga lymfom i magen bröt ihop fullständigt). Tydligen visade de på kraftig inflammation i tunntarmen och i bukspottskörteln, samt brist på folsyra och B12. Veterinären frågade om vi ville göra biopsi direkt för att se vad det var, eller om vi skulle avvakta för att få resultatet på parasitproverna först, och behandla med antiinflammatoriskt sålänge (och foderbyte).

Det ska tilläggas, att under hela denna tiden har katten varit otroligt pigg och leker och busar, har perfekt avföring, äter och dricker som han ska.

Jag beslutade att avvakta för att se vad parasitproverna visade, och behandla med antiinflammatoriskt sålänge. Skulle ha koll på honom så att han inte mådde sämre…(men han har ju aldrig mått dåligt)

De mätte trycket i ögat även denna gång, som hade återgått till det normala. Och tog ett nytt blodprov för att mäta sänkan.

På fredagen ringer veterinären o meddelar att sänkan har gått ner jättemycket, minns inte om hon sa att den var nere på normalvärde (jag har för mig det), men mycket mycket bättre. Det blodprovet tog vi ju innan någon behandling satts in så det kändes hoppfullt, även om veterinären påpekade att detta inte betyder att han är frisk. Fick samtidigt svar på samtliga parasitprov som var negativa. Jag sa då också att jag kanske backar lite med foderbytet, för tidigare erfarenhet när det varit nytt foder inblandat så har han fått kass mage.

Igår, måndag, ringde vet. o vi bestämde att göra ett nytt ultraljud på torsdag, samt blodprov för att se om de fortfarande är jättedåliga. Och hon ville att jag skulle förbereda mig på hur jag vill göra. Sätta in kortisonbehandling för att se om det hjälper, eller göra biopsi. Hon tyckte själv att man ska göra biopsi, och meddelade samtidigt att det givetvis finns en förhöjd risk med det.

Men, jag vet inte vad jag vill? Hur hade ni ställt er? 

Katten är pigg och till synes frisk, äter o dricker som en liten häst, går på lådan o det ser också fint ut. Kan inte förstå att han skulle vara så sjuk!

Jag är fruktansvärt orolig, vet inte vad jag ska tro. Vågar knappt hoppas, men vill så innerligt att detta ska gå att lösa. Tanken att öppna upp den lille magen känns inte alls bra.

Finns det någon med liknande historia?

Min älskade lille kisepojke, han ger oss så mycket glädje både mig o den vuxne katten.

Hade det inte varit för problemet med ögat, som nu är löst, hade vi aldrig varit där ens.

Veterinären sa att det kan ju vara en akut inflammation som börjat gå över, men hon trodde det inte. Det kunde bero på någon allergi (kan man se det på biopsi?) och hon nämnde även IBD. 

Vet inte vart jag ska ta vägen.. vill bara att han ska bli frisk och ber för mirakel.

//Charlotte

Annons:
Maria
2019-04-09 13:53
#1

Jag hade definitivt följt veterinärens råd.

Lycka till med lille killen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2019-04-09 14:22
#2

Hade jag en pigg och glad kattunge, och provsvaren pekade i en helt annan riktning, så hade jag nog velat ta om proverna + sannolikt begärt en second opinion hos annan veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2019-04-09 14:25
#3

Jag tänker att biopsi är en provtagning och kortison en behandling. 

Med kortison så kan man i värsta fall felbehandla eftersom det kanske är något annat. Med biopsi kan man förhoppningsvis få ett svar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nightingale
2019-04-09 14:53
#4

#2 #3 Ja det är lite detta jag slits emellan. Han har ju som sagt inga som helst symptom. Och även om den kanske är liten så finns det ju risker med att göra biopsi. De ska ta nya prover på torsdag och även göra ultraljud.

Man kanske kan avvakta med biopsi tills han blivit lite äldre? :| Tyvärr måste de öppna upp honom, jag trodde kanske de kunde bara göra ett litet hål men det verkar vara en stor procedur.

Kan man bara ringa en veterinärklinik för att höra deras tankar, eller ska man boka en tid hos dem då?

Uppkatten
2019-04-09 15:27
#5

#4 Jag tycker spontant att det känns olustigt att öppna upp en tillsynes pigg och glad kattunge. Har sett något enstaka fall tidigare där man t ex misstänkt FIP (p g a vätska i buken), men där katten flera år senare fortfarande är en pigg och frisk katt. En annan ung katt ville man buköppna p g a att röntgen såg lite "misstänkt" ut, men när man gick vidare till ultraljud sågs inget misstänkt, och när kattens försäkring snart inte täckte längre så var katten plötsligt "förmodligen frisk". Även den katten är i dag en pigg och glad katt. 

Inflammerad bukspottkörtel har jag hört att man ibland kan få ordning på med hjälp av sk allergifoder…? B12 och folsyra borde man kunna ge tillskott av? 

Kan man inte ringa och diskutera med t ex Firstvet och höra vad de tycker? Jag vet ju ingenting om veterinärer o s v där du bor, men på "min" veterinärmottagning jobbar flera veterinärer som samarbetar om det dyker upp "knepiga" fall, det brukar kännas effektivt och tryggt. På djursjukhuset har jag tidigare begärt second opinion av annan veterinär när jag själv tvekat.

Vad fick katten för diagnos på ögat? Tror man att ögat och övriga besvär hänger ihop? Och om katten är pigg, kan man då inte ta om prover + ultraljud, för att först därefter börja fundera kring biopsier/kortison? För om allt går åt rätt håll så kanske det indikerar att kattungens kropp själv börjar få ordning på det som inte mått riktigt bra?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nightingale
2019-04-09 15:37
#6

#5 tack för input! det är just det jag tänker också. Med risk för att trampa "veterinärkåren" på tårna, undrar jag om det verkligen är nödvändigt att öppna eller om det till stor del handlar om att det är intressant för dem som veterinärer.

Han fick tillskott av B12 i nacken när vi var där på torsdagen. 

På den veterinärkliniken där jag går är det två veterinärer som samarbetar, men vi har även ett väldigt stort djursjukhus i närheten, de kanske har en annan bild. Jag ska på en föreläsning på ett lite mindre djursjukhus imorgon, jag kanske kan fråga någon där när jag ändå är där…

På ögat misstänkte de uveit, och tydligen kan det uppstå om det är någon annan infektion i kroppen. Det var därför de satte igång hela detta projekt, plus att sänkan var hög.

Jo på torsdag ska de ta nya prover och nytt ultraljud, men jag skulle förbereda mig på ett beslut kring om de ska öppna honom eller ej, vilket de i så fall gör på fredag. 

Jag önskar så innerligt att de får helt annat resultat på torsdag, att ultraljudet är fint och att blodprover ser bra ut. Eller åtminstonde betydligt bättre.

Annons:
annzoo
2019-04-09 16:36
#7

#6 Jag hade bett om ett andra utlåtande av en annan veterinär på det stora djursjukhuset. Jag vet själv en veterinär som ställde en felaktig diagnos på min hund som inte hade ett enda symtom som riktigt stämde in på den diagnosen veterinären satt. Hon försökte få mig flera ggr att ta biopsi på levern men jag sa nej. Hunden levde flera år utan medicinering för diagnosen hon satt men ingen veterinär ville " ändra" diagnosen eller göra andra undersökningar :( är kattungen pigg så vänta med att öppna upp katten.

Uppkatten
2019-04-09 17:07
#8

Man har således funderat både kring infektion å ena sidan (p g a ögat + sänka) och på inflammation å andra sidan (p g a sänka + ultraljud + andra prover)…? 

Men om ögat blivit bättre och sänkan sjunkit - så skulle nog jag fundera kring om det inte är en infektion i botten trots allt…? Och då borde proverna successivt förbättras?

Fråga dem om det verkligen är så bråttom att öppna katten för biopsi, och i så fall VARFÖR det är så bråttom. Förstår om de hellre opererar på en katt som inte är jättesjuk (ännu), men tycker ändå det känns tveksamt om katten verkar må bra.

Det ÄR svårt att ställa diagnos, och felbedömningar förekommer regelbundet. Har träffat på många felbedömningar på katthemmet, t ex katt som kollats med ultraljud och där man sagt att katten varit dräktig men där så inte varit fallet o s v. 

Därför kan det vara klokt att ta ett steg i taget (när så är möjligt) och be annan veterinär om en second opinion.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2019-04-09 17:56
#9

Usch vilken jobbig situation för dig och lille kissen! 🤗

Jag skulle nog också försöka få en second opinion från en annan veterinär.

Om det handlar om pankreatit kan man också googla och hitta t ex detta:
https://firstvet.com/sv/questions/view/katt/147/min-katt-har-fatt-bukspottkoertelinflammation-pankreatit-aer-det-farligt

https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/bukspottskortelinflammation-hos-katt/

Hoppas han kryar på sig!

nightingale
2019-04-10 10:07
#10

#7 #8 #9 

Tack för era tankar <3  Ja jag ska höra om det kanske kan vänta att öppna upp. Jag känner mig alltid lite dum om jag inte bara går på det som veterinären säger. Så det är intressant o läsa att det faktiskt förekommer feldiagnoser.

Jag önskar så innerligt att det ska ha vänt till undersökningarna imorgon, så jag slipper ta ett beslut om biopsin. Givetvis kändes det som att han var lite tröttare imorse.. men det kan också vara psykiskt från mitt håll.. jag studerar verkligen varje steg han tar. Sen blev det inte bättre när jag fick tvinga i honom hans medicin som dessutom gjorde så det började rinna en massa saliv ur hans mun :(

Uppkatten
2019-04-10 10:15
#11

Vad får han för medicin?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

nightingale
2019-04-10 10:39
#12

#11 Han får Flagyl. Det ska vara mot infektion om jag minns rätt. 

(Den smakar tydligen riktigt illa)

nightingale
2019-04-10 11:25
#13

http://clips.manything.com/eplikw där är lite fart i honom idag iaf :)

Annons:
ApanAnn
2019-04-18 22:34
#14

En bra fråga att ställa kan vara: Förändras behandlingen beroende på provsvaret? Om det kan vara sjukdom X eller sjukdom Y men behandlingen är samma så struntar ju katten i vilken diagnosen är…. Inte säkert att det är relevant för din kisse, men alltid bra att stämma av.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[[eskils_]]
2019-04-19 11:51
#15

Vad visade ultraljudet?

Upp till toppen
Annons: