Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1751 ggr
Soffe
4/1/19, 1:01 PM

Ras/Lägenhet?

Hej.. Jag vill i framtiden igen skaffa katt, men det finns olika åsikter om valet av ras/storlek/antal (1 eller 2) då jag bor i en 1:a på 38.9 kvm.. Och jag har inte mer nån passande kattvakt om det behövs.. Vad skulle ni göra i min situation?

Annons:
Uppkatten
4/1/19, 1:14 PM
#1

Utan möjlighet till kattvakt skulle jag avstå från att skaffa katt.

Själv har jag två huskatter på 40 kvm + balkong, och det fungerar utmärkt. Dock får man tänka på att katterna då måste ha tillgång till hela lägenheten (så det inte är förbjudet för katten att vara än här och än där i lägenheten) samt att det kan vara bra att möblera på höjden (med vägghyllor, klösmöbler o s v). 

Självklart bör man avstå från att ta hem högaktiva katter om man bor trångt. Man får också vara beredd att avsätta tid för att ge katterna den stimulans de behöver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
4/1/19, 7:38 PM
#2

Har du planer att vara borta mkt då du undrar hur man ska göra utan kattvakt? Är du borta mkt är katt ingen bra idé och då menar jag mer borta än om du skulle jobba/gå i skola. 2 st katter i den storleken på lägenheten tycker jag inte är för många om man tänker i kubik. Dvs att katter har klösträd, får hoppa upp på hyllor och bänkar mm

Sarafiaklara
4/1/19, 9:42 PM
#3

Jag håller med om att kattvakt är ett måste eller möjlighet att lämna på kattpensionat. Vi har en exotic och hon passar väldigt bra som innekatt i liten lägenhet, sedan är det ju klart att alla exotics inte är lika till temperament.

Soffe
4/2/19, 6:37 PM
#4

Jag glömde ju skriva det.. Jag jobbar heltid, men det blir ändå 10 timmar inkl restiden från o till jobbet.. 2 katter borde väl kunna ha gott sällskap av varandra när jag är borta.. Men det blir nog lite för trångt..

Maria
4/3/19, 3:26 PM
#5

10 timmar låter ju väldigt mycket för även två katter att vara ensamma. Katter behöver tillsyn oftare än så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
4/3/19, 3:46 PM
#6

#5 Dessutom har man ju ofta kvällsaktiviteter, typ gå och handla, gå och träna, gå ut med kompisar o s v…. tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Soffe
4/3/19, 4:19 PM
#7

Jag är hemma på kvällarna mestadels, ingen sådan fritid som ni menar.. Jag har ju pratat med uppfödare förr, ingen som har sagt att 10 timmar är för mkt o vara själv när dem är 2, dem får tillsyn både morgon och från 4 hela kvällen.. Aldrig hört att det skulle vara ett problem.. Då skulle dem nekat mig o köpa isåfall..

19Mikaela93
4/7/19, 9:46 AM
#8

Tycker personligen att Perser och Exotic är bra och lugna lägenhetskatter, men skulle inte sälja till någon som är borta så mycket. Risken är stor att man får olika slags problem, som tex att katterna gör sina behov utanför kattlådan osv… Är tyvärr väldigt vanligt, dessutom är det bra att vara "mamma ledig" i början, man kan defenetivt inte lämna 2 12v kattungar själva 10tim första veckorna…. Då börjar dom nog längta tillbaka till sin mamma

annzoo
4/7/19, 9:58 AM
#9

Jag tycker 10 timmar inte är mkt att vara borta TS är ju troligtvis hemma mer de dagar hon inte jobbar. Fast man arbetar heltid jobbar man ju inte 7 dagar i veckan. Ni som säger att 10 timmar är länge vad har ni för jobb eller är ni skukpensionärer? Om ni säljer katter nekar ni dem som har heltidsjobb? För jobbar TS heltid har hon ju god ekonomi att ta katten till veterinären om något skulle hända som en arbetslös inte har pga bristande inkomst.

19Mikaela93
4/8/19, 12:30 PM
#10

#9 Jag tycker att 10tim är länge för en så sällskaplig ras som Perser, själv jobbar jag men har turen att min pappa som är pensionär går hem till mig och tar ut hunden och myser med katterna. Nekar inte folk som jobbar heltid, men vet man att man inte har möjlighet till tillsyn redan från början så kanske det kan vara bättre att invänta ett bättre tillfälle?? Att lämna 2 12v kattungar i 10tim är väl inte bästa början i det nya hemmet? Det är bara min tanke…

line84
4/8/19, 8:37 PM
#11

Jag jobbar inom vården och lever ensam. 10 timmar klarar katterna absolut! Men kan vara bra att vara "mammaledig" den första tiden så katterna får bo in sig med dig. Och som någon skrev, låt katterna vara i hela lägenheten och bygg på höjden med hyllor och stimulans. Ser inga problem med din lösning mer än att en kattvakt varit bra om du tex skulle behöva vara borta en helg. En granne kanske? Och ha katterna som innekatter 👍

Ary
4/11/19, 7:46 PM
#12

2 vuxna katter funkar i en 1:a på 40m2 och det går att arbeta heltid förutom lite inkörningstid i det första kan man behöva lite deltidssemester. Men jag har haft två kattungar på 40m2 utan sovrum och det var mycket highlife på nätterna, sov inte en oavbruten natt på nästan ett år. Försökte stänga in dem i badrummet så att de skulle lägga sig och sova men då ylade Romeo den döva av dem så att varken jag ELLER grannarna kunder sova så det blev att släppa ut honom ganska genast. Numera skaffar jag inte 2 på samma gång utan en som får växa till sig som får en kompis sedan isf, inte i liten lägenhet.

JohanLi
4/13/19, 5:12 PM
#13

10 timmar som vardag är för mycket.katter är sociala.

Annons:
Ary
4/13/19, 8:33 PM
#14

#13 Så om man är singel och jobbar kan man inte ha katt?

kattöga
4/14/19, 6:14 AM
#15

Jag skulle absolut avstå från att skaffa en katt om den skulle få vara ensam ca 10 timmar per dag. Dessutom skulle mitt sällskap inte vara så mycket värt när jag sover heller (6-8 timmar/natt). Då skulle katten egentligen få vara "ensam" i ca 16-18 timmar/dygn.
Och jag anser, att låta katten leva ensam så mycket inte är djurvänligt! Som  #13 skriver, katter är sociala varelser.

Men, om jag verkligen ville ha katt, så skulle jag skaffa två katter! 
Får de hyllor, klösträd och annat som bygger på höjden, så tar inte två katter särskilt mycket mer plats än en katt. Och (knappa) 40 kvm både horisontellt och vertikalt kan nog rymma fler katter än så! ;)

Att ordna med kattvakt, när och om det behövs, bör du nog ta en rejäl funderare på också innan du skaffar katt. De ska ju ha mat, vatten och tillsyn två ggr/dag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
4/14/19, 8:46 PM
#16

Köp två gärna samma ras varför inte syskon då klaffar dom som vänner redan. Jag hade fd ladgårdskatt som jag tog in hon älska livet som innekatt hon var då 6 år. Då bodde jag i lite större 1 rok. Jag satte upp hyllor och köpte stor/hög klösställning hon kunde vara på en hel vägg då jag satte hyllorna så dom passa henne. Näta in balkong men hon tyckte inte om vara på den. Jag jobba inte utan pluggade o var inte borta så länge.

kara_murray
4/16/19, 11:05 PM
#17

Det kommer att gå utmärkt att ha 2 katter i din etta, min etta var 35 kvadrat och jag hade utan problem 2 katter. Anpassa bara lägenheten med hyllor och klösträd och annat kul för katterna.Jag hade när jag skaffade katt allra första gången ingen självklar kattvakt. Men det löste sig, jag är inte bortrest så mycket och de få gånger jag var det hade jag tur som hade grannar som älskade katter och gärna ställde upp!! Det är faktiskt ett större problem i dags läget då jag har svårt med kattvakt, att jag har tre stycken är lite jobbigt för de som passat tidigare… Angående den tid du är hemifrån, det är inga problem och särskilt inte om du skaffar två katter. Jobbar man heltid så är man borta såpass mycket och då har de varandra att leka med. Jag undrar oxå hur de som säger att 10 timmar är mycket hur jobbar de, jobbar de alls eller är de hemma hela dagen?? Självklart att man är kattledig första veckorna men sedan kan man återgå till normala rutiner… Lycka till med dina kattplaner!!

kattöga
4/17/19, 6:25 AM
#18

#17 Det är alldeles säkert väldigt många som har en katt som får vara ensam större delen av dygnet, för att ägarna jobbar heltid, gör ärenden eller går på andra aktiviteter efter jobbet och sedan sover ca 8 timmar på det.
Men  - det betyder inte att det är bra för de katterna! Tvärtom,  det är inte ett liv för en katt, enligt mig.  Inget socialt djur vill leva ensam mest hela tiden, om djuret själv får välja (men den rätten har vi människor tagit ifrån dem…).
Så för mig skulle det vara självklart att antingen inte skaffa katt alls, eller skaffa två katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JohanLi
4/19/19, 7:43 PM
#19

#14 och #17

Klart man kan ha katt även om man är borta halva dygnet.Men då har man dålig koll på vad katter behöver.Deras mående är viktigare än vår vilja att ha katt.Sociala djur som katter gillar inte ensamhet bara för att dommklarar det.

Upp till toppen
Annons: