00 - Allmänt kattprat

Fästingar

2019-03-30 10:33 #0 av: Angelicaan

Hej!
Nu när det blivit varmare ute har också de där äckliga krypen (fästingarna) börjat visa sig.
Vi bor ute på landet med två utekatter, båda väldigt långhåriga, och jag har dagligen nu fått plocka 5-6 krypande fästingar på varje katt och jag känner att det här kommer ju inte att gå i sommar.

Så nu undrar jag, vad är erat bästa tips mot fästingar?
Jag funderar på att köpa fästing halsband men har aldrig tidigare använt det och det finns ju en hel djungel där ute. Vilket ska man köpa?

Tacksam för svar! ☀️

Anmäl
2019-03-31 11:48 #1 av: Hennah

Hej!
Vi använder Bravecto på våra katter. Det är det enda som fungerar för oss. Vi bor i Blekinge och de milda vintrarna kan göra att katterna har fästingar även november -februari. Den ena katten kan sommartid ha 3-10 fastbitna fästingar och 5-10 som kryper i pälsen varje dag MED receptfria fästingdroppar! Han får klåda av fästingarna och kliar till slut bort pälsen på halsen och det blir sår av allt kliande. Med Bravecto har han lika många fästingar som kryper i pälsen men de dör när de biter sig fast. Han slipper klådan och pälsen och huden ser fina ut igen. Vet att en del katter kan få biverkningar av receptfria medel och Bravecto, men våra katter har klarat sig undan det.
Mvh Helena

Anmäl
2019-04-05 16:08 #2 av: Ajax1

Ajax får Frontline, droppar fr apoteket. Det har fungerat bra på alla mina katter.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.