Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2331 ggr
Angelicaan
2019-03-30 10:33

Fästingar

Hej! Nu när det blivit varmare ute har också de där äckliga krypen (fästingarna) börjat visa sig. Vi bor ute på landet med två utekatter, båda väldigt långhåriga, och jag har dagligen nu fått plocka 5-6 krypande fästingar på varje katt och jag känner att det här kommer ju inte att gå i sommar. Så nu undrar jag, vad är erat bästa tips mot fästingar? Jag funderar på att köpa fästing halsband men har aldrig tidigare använt det och det finns ju en hel djungel där ute. Vilket ska man köpa? Tacksam för svar! ☀️

Annons:
Hennah
2019-03-31 11:48
#1

Hej! Vi använder Bravecto på våra katter. Det är det enda som fungerar för oss. Vi bor i Blekinge och de milda vintrarna kan göra att katterna har fästingar även november -februari. Den ena katten kan sommartid ha 3-10 fastbitna fästingar och 5-10 som kryper i pälsen varje dag MED receptfria fästingdroppar! Han får klåda av fästingarna och kliar till slut bort pälsen på halsen och det blir sår av allt kliande. Med Bravecto har han lika många fästingar som kryper i pälsen men de dör när de biter sig fast. Han slipper klådan och pälsen och huden ser fina ut igen. Vet att en del katter kan få biverkningar av receptfria medel och Bravecto, men våra katter har klarat sig undan det. Mvh Helena

Ajax1
2019-04-05 16:08
#2

Ajax får Frontline, droppar fr apoteket. Det har fungerat bra på alla mina katter.

[Forest]
2019-05-13 11:16
#3

1. Jag har funderat lite på hur bra det verkligen är att en fästing sätter sig o sen dör på djuret. Jag trodde fästingar först spruta in för att sen suga. Då har fästingen spytt ut giftet. Har jag helt fel? 🤔

Jag kör samma som 2 frontline droppar i nacken på katten och hundarna. Ger inte full dos då jag är rädd att överdosera. Tycker denna motverkar att djuren har med sig fästingar in. Jag brukar borsta dom om jag gått i mer där fästingarna trivs för slippa att dom bär in fästingarna. Katten dock avskyr bli borstad men försöker lite ändå 🙂

kattöga
2019-05-13 11:30
#4

Jag har uppfattat det som att fästingarna inte sprutar ett bedövningsämne när de ska bita sig fast. Jag kan tänka mig att det ämnet hamnar precis på hudytan. När de bitit hål på huden börjar de suga blod, borreliabakterierna , som de kan bära på, kan då överföras till den de sitter på. Därför är det viktigt att man tar bort fästingarna så snart man kan, för att inte bakterierna ska hinna överföras till den de suger blod av..

TBE-viruset överförs ganska omgående, om jag förstått det rätt.  

Jag tror att receptfria fästingmedel avger en "doft" genom huden som "avskräcker" fästingarna, som då inte vill fästa sig på djur som behandlats med fästingmedel.
Däremot finns det också fästingmedel som dödar fästingen först efter att de satt sig fast på djuret/människan, jag tror att de fästingmedlen är receptbelagda dock.

Så har jag förstått det i alla fall….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[TheSquirrel]
2019-05-13 12:17
#5

Jag använder också Frontline som jag droppar i nacken en gång i månaden under sommarhalvåret. Har bara tagit 3 fästingar på katten i år, och vi bor i skogen där det kryllar av dem. Känner igenom henne när hon kommer in och har sammanlagt hittat 3 krypisar på henne i år.

[Forest]
2019-05-13 18:14
#6

4   Värddjur kan vara däggdjur, fåglar eller kräldjur, och från dem suger de blod. När de biter sig fast sprutar de in ett bedövningsämne som finns i saliven, vilket medför att värddjuret inte märker bettet.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/spindeldjur/fastingar.12595.html

Det är vidriga små kryp detta. Jag har tidigare gett tablett till hundarna men gav bara en gång då jag såg att fästingarna satte sig(men torka och dog) och jag har fått för mig att det är då smittan sker men den rör säkert ihop med att dom suger blod. 😡

Annons:
[Svea&Sabina]2
2019-05-15 10:04
#7

Vår katt är också utekatt på landet, så hon ligger ju på åkrarna i höga gräset. I alla hennes 9 år har vi använt fästinghalsband i två år och det funkar super! Tidigare har det krupit fästingar i sängen när hon legat där och vi människor får fästingarna, men när vi började använda fästinghalsband så har vi inte haft fästingar på varken katt eller oss människor. Dock har hon lång päls och kliar sig när hon har halsband, så hon får stora tovor vid nacke och hals som vi får klippa bort några gånger i veckan.

Caeli
2019-05-15 19:41
#8

Vi droppar Frontline på katten ungefär en gång i månaden. Har fungerat bra tidigare somrar men i år har det trots behandlingen dykt upp en del fästingar. Några har plockats på katten och två har vi hittat på golvet fulla med blod… Tycker att vi känner igenom pälsen men dem hade vi tydligen missat… Hade gärna testat fästinghalsband men tror tyvärr inte katten är av samma åsikt…!

[[eskils_]]
2019-05-15 22:49
#9

#4 Så har jag förstått det också. Viktigt att ta bort fästingarna direkt.

kattöga
2019-05-16 07:32
#10

#4 Rättelse: 
"Jag har uppfattat det som att fästingarna sprutar ett bedövningsämne…" ska det naturligtvis stå (ett "inte" smög sig felaktigt in i meningen).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

saimon
2019-05-17 09:06
#11

Vi är mycket ute i skogen och går med vå rag doll. Han är jätteduktig att gå i sele. Folk vi möter tror först det är en hund😄. Nu har vi inte varit i skogen med honom På flera dagar. Pga det vimlar av fästingar i pälsen på honom. Borstar honom direkt när vi kommer hem. Har plockat sammanlagt sju!!!! St i år. Plus att det kryper 1-6 st i pälsen varje gång. Sista dagarna har han bara varit på tomten i sele. Men till och med där hittar jag fästingar på honom. Jag har frontline på honom. Det gör tydligen inte ett dugg nytta. Sista dosen går ut på söndag. Jag har fått bravecto utskrivet som jag ska sätta på då. Men jag är inte alls glad för det pga det kan ge biverkningar. Ska försöka hitta något jag kan spraya i pälsen också. Är det någon som har erfarenhet av det?

clariscia
2019-05-17 19:20
#12

Jag har läst någonstans om någon spray som heter ''Exner petguard'', något som provat det och vet om det funkar?

Caeli
2019-05-18 10:05
#13

Någon som använder hemmagjorda huskurer mot fästingar? Tex dekokt av rosmarin eller dylikt?

Annons:
saimon
2019-05-18 13:29
#14

Jag kokte 1L vatten lade i rosemarinkvistar och lät dem svalna i vattnet. Sen tillsattes i msk vitvinsvinäger. Klappade in det i pälsen. Istället för 5-6 fästingar krypande hade han en ibland två när jag använt medlet. Vet ej om det var det som hjälpte.

Magi-cat
2019-05-18 14:16
#15

Tror att jag provat alla hemmagjorda huskurer. Inget har hjälpt, tyvärr. För en vecka sedan tog jag till Frontline. Sedan dess har kisse börjat klia sig oupphörligt nästan. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-05-19 10:17
#16

I morse plockade jag en fullnärd fästing från kisse. Trots Frontline, huskurer och att jag granskar pälsen flera gånger om dagen…

Misstänker att klådan är en biverkning av Frontline. Han är också tröttare än förut.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Forest]
2019-05-19 19:21
#17

13 på häst prova jag en del (huskurer) även på mig själv då jag har svårt för älgflugor. Nja det funka inte helt men visst vart det mindre bett. Jag gav även annat starkare medel från hästbutiken ☺

Magi-cat
2019-05-23 19:55
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pia-69
2019-05-23 20:03
#19

#18 Det verkar ju bra om det funkar, men är det ofarligt för katter om de slickar i sig av kokosoljan? 🤔Någon som vet?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Magi-cat
2019-05-23 20:18
#20

Kokosolja låter i alla fall väldigt ofarligt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2019-05-23 23:14
#21

De har väl svårt att slicka sig i nacken?

Det står inte någonstans i artikeln, men det måste vara kokosolja med lukt, en del är ju s.k. deodoriserade och utan lukt. Tex det i silverpaketet funkar inte om det är doften som avskräcker fästingarna.

saimon
2019-05-26 08:57
#22

Kokosolja låter absolut ofarligt för katter..men är det någon som vet????

Magi-cat
2019-05-26 09:07
#23

Varför skulle kokosolja var farligt för katter, det är ju mat?! Vilket man inte kan säga om Frontline…

Är ni ändå oroliga, läs vad veterinären säger här. Enda risken som nämns är övervikt, vilket inte är relevant för den här tråden då kokosoljan endast skulle duttas på huden som fästingkontroll.

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/om-cocosfett-till-katt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pia-69
2019-05-26 10:42
#24

#23 Ja kokosolja är mat precis som lök ,avocado, vindruvor, russin och choklad och dessa matvaror är giftiga för både katter och hundar…..


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Magi-cat
2019-05-26 14:44
#25

#24 Jag väntade mig den kommentaren. 😉 Praktiskt taget allt kan vara giftigt, beroende på intagen mängd.
De livsmedel du nämner finns det ju också varningar utfärdade för.
I fallet kokosolja verkar det inte vara fallet, mer än allmänt att de inte ska ha för mycket fett. (se länken jag lade in)

Som tänkt fästingavskräckare var det väl heller inte meningen att djuren direkt  skulle livnära sig på kokosolja, utan man skulle dutta på lite i nacken.

Det lär knappast i den doseringen vara farligare än typ Frontline i alla fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pia-69
2019-05-26 17:50
#26

#25 Jag ska definitivt prova kokosolja, räcker det alltså att dutta i nacken som man gör med Frontline? Vilken sorts olja ska man köpa, kan du tipsa om ett märke? 😊😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Magi-cat
2019-05-26 18:50
#27

#26 Jag har inte minsta aning, har bara läst länkar, men provar nu själv (på mig och katt) med….nu ska vi se…Biofood biologisk extra virgin kokosolja, heter den.

Jag har inga jättestora förhoppningar. Kisse har fått flera fästingar trots Frontline och han kliar sig kopiöst. 😕

Vårolja (som någon tipsade om) i vatten provade jag med. Där satt en fästing precis där jag applicerat…
Nu blir det vårolja i kokosolja, så får vi se.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pia-69
2019-05-26 19:23
#28

#27 Okej! Då ska jag se vad jag hittar på hyllorna i affären, fortsättning följer….😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sindri
2019-05-26 20:29
#29

Och köp den med doft som jag skrev tidigare. Biofood har både med och utan. Annars är det inte så stor vits.

Pia-69
2019-05-26 21:30
#30

#29👍😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Pia-69
2019-05-28 09:36
#31

Nu har jag beställt kokosolja! Beställde härifrån om nån mer kanske vill prova.☝️😃

https://www.meds.se/biofood-kokosolja-extra-virgin-250-ml?gclid=EAIaIQobChMI6OGyxNq94gIViNOyCh2ylAsmEAQYAyABEgIBtPD_BwE


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Magi-cat
2019-05-28 09:38
#32

Önskar lycka till! 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2019-05-28 11:36
#33

OT: Hoppas du även upptäcker andar bra saker med den. Jag använder den både in- och utvärtes, går utmärkt att steka och fritera i, smörja ugnsformar, fetta in stekpannor mm. Gör en del hudvårdsprodukter med den också. Grattis, vilket bra pris du hittade.

Pia-69
2019-05-28 11:52
#34

#33 Ja, det var ett bra pris jag hittade på den! Ska bli spännande att prova även till annat som du nämner. Undrar dock om kokosoljan anses tillhöra de nyttiga oljorna likt olivolja?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Sindri
2019-05-28 12:58
#35

Absolut! Anses kunna skydda mot Alzheimer.
http://www.kokosfett.nu/kokosfett-historia/

På sätt och vis bättre än olivolja, som ju inte skall hettas upp för mycket.

Pia-69
2019-05-28 13:22
#36

#35 Intressant, tack för länken!🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tusen
2019-05-29 10:36
#37

Katter blir sällan eller aldrig sjuka av fästingar. Anledningen till att man skall vara noggrann med att hålla katterna fästingfira är mer för vår egen skull då kater ofta sover i våra sängar och soffor. Därifrån kan vi människor istället bli smittade.

Kan vara bra att veta kring katter och fästingsjukdomar.
https://www.agria.se/fraga-veterinaren/katt/forgiftning-och-bett/fastingbett/anaplasma-av-fastingbett/

Och även denna länk:
https://www.djurvardguiden.se/artikel/borrelia-katt/

Caeli
2023-05-30 23:33
#38

Hittade den här gamla tråden och undrar hur det gick. Fungerade kokosoljan mot fästingar?

Magi-cat
2023-05-31 08:52
#39

Ack ja, dessa fästingar … Nej, jag kan tyvärr inte säga att jag vet något knep som säkert fungerar. 😥


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fridaaaa
2023-05-31 16:53
#40

#38 Jag har testat kokosolja både på hund och katter, och inte fungerat någonting

#39 Inlägget är från 2019 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2023-05-31 18:42
#41

#40 Visst är inlägget gammalt. Men fästingarna är nog likadana år ut och år in. Tyvärr. 🥴🙄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fridaaaa
2023-05-31 18:47
#42

#41 Absolut - men din kommentar kunde tolkas som det var riktat till ts :)
Man ser många som inte kollar datum/år innan nämligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magi-cat
2023-05-31 20:23
#43

#42 Ok, vänligen bortse då från min kommentar.

Admin kan ta bort den och mina efterföljande i tråden. Tack!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
2023-05-31 20:26
#44

#39: Det fungerade alltså inte när du testade kokosolja mot fästingar?

#40: Vad synd. Finns ju olika sorters kokosolja - kallpressad, varmpressad, raffinerad (jag kan inte det här). Vilken använde du?

Sindri
2023-05-31 23:14
#45

#43: Jag fattade precis vad du syftade på. Finns ingen anledning att ta bort något.

Magi-cat
2023-06-01 08:46
#46

#45 Tack!🌸


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: