Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1788 ggr
Angelicaan
2019-03-26 11:20

Hjälp, återköp av kattunge

Hej! Vi har uppfödning av Savannah katter och sålde en kattunge i söndags då han blev 12 veckor. Idag får vi ett meddelande om att de vill lämna tillbaka honom redan idag då han har bajsat i deras säng. Vi har inte varit med om det tidigare och vet inte alls hur det fungerar. Betalar vi tillbaka hela summan som katten kostade totalt eller behåller vi tigningsavgiften som de betalade vid tigning ett par veckor tidigare, och betalar tillbaka resterande? Hur gör man? 😱

Annons:
eli1991
2019-03-26 11:45
#1

Personligen hade jag betalat tillbaka allting förutom tingningsavgiften.
herregud vilka nötter som lämnar tillbaka katten för att den har bajsat i deras säng.

Herveaux
2019-03-26 11:48
#2

Efter lite googling så hittade jag på ett annat forum en liknande tråd där flera kattuppfödare inte betalar tillbaka tingningsavgiften om köparen ångrar sitt köp och vill lämna tillbaka kattungen. Vilket jag tycker låter vettigt. 
Jag som köpare hade inte förväntat mig att få tillbaka tingpenningen. 

Edit. Skrevs det något avtal redan vid tingningen; t ex vad som händer med tingpenningen om köparen ångrar sig redan innan denne hämtar tingad kattunge?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Bjornberg
2019-03-26 11:55
#3

Skulle inte betala tillbaka tingningsavgiften. Den brukar ju inte betalas tillbaka ifall det visar sig att man inte kan köpa katten eller ifall man ångrar sig innan man hämtat den. Det är ju i princip vad de gjort, ångrat sig, bara att katten hann flytta innan de ångrade sig.

[[eskils_]]
2019-03-26 16:31
#4

Jobbig situation, stackars kissen!

Var katten van att uträtta sina behov hos dig i en kattlåda, och hade de nya ägarna skaffat en låda med samma sorts sand i, och visat honom till den? Man måste ju fatta att allt är nytt och svårt för en kattunge när den kommer till ett nytt ställe.

Spectabile
2019-03-26 17:46
#5

Man undrar ju vad köparna hade förväntat sig. Såklart att det händer allt möjligt när man har en kattunge, allt från att bajsa i sängen till att riva ner blomkrukor och annat. Här for både gardiner och gardinstänger ner 😃 Men att sånt händer och det  måste man ju räkna med

annzoo
2019-03-26 19:46
#6

Har du informerat att tigningen inte betalas tillbaks när personen köpte katten eller står den infon i kontraktet då hade jag behåller tigningen. Har ingen sådan info funnits i kontrakt, annons eller muntligt tror jag man inte får behålla tigningsavgiften. ( Men kan ha fel). Viktigaste är att katten kommer därifrån och inte säljs vidare bara för att köparen vill ha mer pengar för katten. Att den bajsar i sängen beror mest troligtvis att de inte har den sand katten är van vid eller barn som katten är rädd för.

Annons:
Angelicaan
2019-03-26 21:48
#7

Tack snälla för alla era svar! Jag misstänkte att det är mer rätt att de inte återfår tigningsavgiften vid återköpet. Vi skrev ett tingningsavtal där det står att det inte återfås vid ånger. Sen skrev vi sedan ett köpeavtal när de var här och hämtade lillen, där stod det ingenting om återköp. Kattungarna har varit rumsrena i flera veckor, så fort de var tillräckligt stora att kunna gå i kattlådan så har alla behov gjorts där. Vi berättade vilken Kattsand vi hade och gav även tips om att de kan visa honom var deras låda finns.

Silvestris
2019-03-26 21:53
#8

Såvida ni inte har avtalat om att ni är skyldiga att köpa tillbaks kattungen har ni öht ingen skyldighet att köpa tillbaks den. Om ni väljer att köpa tillbaks den bestämmer ni helt själva hur mycket ni vill betala tillbaks.

Köparen kan be om att få häva köpet men eftersom det inte är något fel på kattungen har de ingen saklig grund till att få köpet hävt med full återbetalning. Köparna är nötter som inte har förståelse för att en kattunge kan råka på någon enstaka olycka när den bytt hem, det är en jättestor omställning för den.

Angelicaan
2019-03-27 00:47
#9

Som det ser ut nu skulle dem pröva ett par dagar till, men bajsar eller kissar han utanför lådan igen så kan de inte ha honom kvar 😤 Vi var så himla glad över att allt kändes så bra med den nya familjen och jag var säker på att han skulle få det toppen där, men nu när de är villiga att ge upp katten redan andra dagen på grund av att han bajsat en gång på annat ställe än lådan känns det lite sådär. Självklart vill vi ta tillbaka katten om dem beslutar sig för att inte ha kvar honom. För kattens skull, och att vi istället får leta efter en ny familj och veta var han hamnar. Men det känns även som en väldigt tråkig sak att behöva gå igenom hela processen igen med att hitta en ny bra ägare, nya veterinärsbesök för besiktning innan leverans, nytt kattungepaket då vi alltid vill skicka med det, och att inte veta 100% att samma sak inte sker i det andra nya hemmet. Man blir lite frustrerad på hela situationen, men det är som det är. Vi får hoppas på att det blir bra i slutändan för kattens skull. Nu är jag även väldigt mycket klokare när det kommer till återköpet, med tingningsavgiften där, tack vare er hjälp. Vilken tur att iFokus och alla kunniga hjälpsamma människor finns! 😁🥰

Ary
2019-04-11 20:01
#10

Hur gick det sedan? 🙂

Angelicaan
2019-04-15 19:13
#11

De behöll kattungen, bara efter ett par dagar sa de att han gick på lådan varje gång och att det var tur att de väntade ett par dagar till för att dem är så fästa vid honom nu. Allt verkar gå bra och kattungen verkar ha det super där, vilket jag hoppas! 😁

[Forest]
2019-04-15 20:05
#12

11 skönt 😊 Här har vi 3 lådor till 2 katter var av det är 99,9% bara ena som går på lådan då andra vill göra ifrån sig ute 😬 Så tips är be dom köpa en till låda alltid bra med reserv låda 👍

[[eskils_]]
2019-04-15 21:00
#13

#11 Så skönt att det ordnade upp sig till allas belåtenhet! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: