Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1058 ggr
Nessisblogg
3/25/19, 1:04 PM

Katt 6,5 år gammal med små och deformerade njurar

Katt född 2012 som vid köpet (import) hade Gardia höga titer av Corona samt blodiga diarrér. Gardia behandlingen fick inte effekt vid första behandlingen utan katten behandlades om igen. Trots negativa parasittester fortsatte katten att ha problem med sin mage och har ätit specialfoder med hög fiberinehåll. Hon har i övrigt varit symptomfri sedan 2013. Katten användes inte i avel utan kasterades pga. av sina problem, och har bott hos foderfamilj som sedan 2013 äger henne. Idag fick jag ett mail ifrån matte:

"Vi var till veterinären för ca 2½ vecka sen efter att hon kräkts under 3 dagar. Det var först under tredje dagen som hon inte ville äta och dricka så då fick vi en akuttid. De tog prover och undersökte henne och proverna visade förhöjda värden på lever och njurar samt att hennes blodvärde var lite lågt. Hon fick dropp, lite mediciner samt lite specialkost. Återbesök två veckor senare för ultraljud och uppföljning.

Nu har vi varit på återbesöket och det var inte positiva svar vi fick. Ultraljudet visade på njurar som inte fungerar som de ska. Båda var små och hade lite felaktig form. Veterinären kunde inte bedöma om det berodde på hennes tidigare sjukdomshistoria eller om hennes njurar åldras väldigt snabbt. Hennes njurvärden var något sämre än vid förra besöket. Övriga värden var dock bra så levern var nu ok.Det gick dock inte att se några cystor på njurarna.

Nu ska vi tillbaka om en vecka för att lämna urinprov och försöka ta blodtryck.

Hon går på specialkost (igen) och vi får se hur det kommer att utveckla sig."

Min fråga är om någon varit med om liknande? Kan njurarnas storlek och defekt kommit av behandlingar/specialkost eller är det mest sannolikt en födelsedefekt?

Annons:
annzoo
3/25/19, 7:27 PM
#1

Giardia behandlar man väl oftast med axelur eller flagyl och detta tror jag inte påverkar njurarna i större grad. Hade ni använder medlet då man behandlar tritrichomona så kanske de kan påverka ( vet inte så mkt om de). Däremot kan katten har fötts med dåliga njurar alt att katten har tex obehandlad uvi som gått tupp till njurarna. Jag känner en katt som åkte in efter att ha varit dålig i en vecka och de visade sig efter obduktion ( ingen medicin mm hjälpte och katten blev sämre därför avlivade man katten) att det berodde på uvi som gått upp till njurarna och orsakat att ena njuren var mindre och deformerad.

Nessisblogg
3/26/19, 2:08 PM
#2

Tack för ditt svar Annzo, jag tänker lika. Det bör inte vara behandlingen av Gardian eftersom katten fick Axilur x 2. Katten hade höga titer av Corona och blodiga diarrér vid ankomst hos mig. Hon placerades som ensamkatt hos fodervärd (nuvarande ägaren).  Jag har frågat ägaren om hon möjligen kan ha varit drabbad av uvi som inte upptäckts. Jag har även varit i kontakt av köpare av två syskon till katten, de har normala njurar.

Upp till toppen
Annons: