Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1379 ggr
Kattmamman03
2019-03-23 11:07

Hjälp-kattungar

Hej nu är kattungarna 4 veckor och jag tror att det är dags att börja äta mat och börja använda kattlåda. Jag är ingen proffs på detta och det är min första kull så jag vill jättegärna ha tips och tricks om hur man ska förbereda dem små med att gå på toa och att äta mat. Vad för mat ska dem äta? Någon tips på bra kattfoder? Vad för Kattsand ska dem använda? Hur ska man få dem att gå på toa?

Annons:
Uppkatten
2019-03-23 16:19
#1

Kattungar ska inte ha klumpbildande Kattsand eftersom de många ggr tenderar att smaka på sanden. Lyft dem till kattlådan och visa att den finns, det brukar inte vara svårt att lära kattungar använda kattlådan eftersom det är naturligt för katter att vilja gräva ner sin avföring och kattlådan uppfattas som en utmärkt kattoalett av de flesta katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattmamman03
2019-03-24 13:35
#2

#1, tack så mycket men har du några erfarenheter med maten man ska ge dem?

Vixxen
2019-03-24 20:51
#3

Testa dig fram med lite olika mat. Kattungar kan få smak för lite olika saker i början.

annzoo
2019-03-25 09:32
#4

Jag brukar ha mat framme hela tiden med torrmat och vatten. Även kattlåda nära bolådan eller där de befinner sig mest. De brukar börja äta självmant när de är redo. Mamman äter ju oftast kittenfoder och det är ju lagom storlek på kulorna. Man kan även köpa kattungemousse på en tallrik och om de behövs sätta en liten smakbit på läpp eller i munnen. Kattsanden får inte vara klumpbildande, äter kattungarna sådan sand så blir det cementklump i magen. Har aldrig behövt visa kattungarna till katt toan utan de har sett hur mamma katt gör. Kattlådan får gärna ha låga kanter ( tex utställningslåda) eller så kan man bygga ut runtom om den är för hög.

Upp till toppen
Annons: