Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 2433 ggr
kattöga
3/23/19, 9:13 AM

Kattgård med öppet tak - hur har ni gjort?

Den planerade kattgården blev aldrig gjord förra året. Jag räknar med att vi ska kunna bygga den nu i år. Den blir ganska stor och vi vill därför inte bygga ett tak på gården. Småfåglar som lyckats ta sig in genom stängslet kan bli ett enkelt rov om de inte kan ta sig ut igen. (Vi har ett tunt "rådjursnät", på verandan, där hålen är ganska små, men unga och nyfikna fåglar har lyckats ta sig igenom.)

Tuffa vintrar med mycket snö kan dessutom ställa till det ordentligt. Se här. Det är ingenting vi vill uppleva…

Alla våra tre katter är "klättermästare" och klättrar gärna  även på näten när de busar. 

Har googlat lite  för att hitta bra lösningar, men vill gärna få tips härifrån också, om ni har någon finurlig och/eller snygg lösning?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Emo
3/23/19, 9:44 AM
#1

Jag valde ett finmaskigt nät för att inte kaniner skulle kunna komma in. Även om du inte bygger likadant som jag, kan du kanske ändå få lite tips. 

https://pyssel.ifokus.se/discussions/5961abf08e0e74127a001582-hunden-far-en-hage?4d712505b9cb46214104830b-1

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kattöga
3/23/19, 9:56 AM
#2

#1 Tack, Emo. Vårt nät som vi har på verandan, och planerar att använda även till kattgården är ett mjukt nät som knappt syns på avstånd, med 1,5x1,5 cm hål. Det funkar bra.

Har tittat på din hundgård, bra byggt och kul för voffsingen! Men för våra klätterglada katter skulle det inte vara något problem att klättra ut, oavsett hur högt stängslet är. Det är just i ovankant som vi behöver komma på nå't som hindrar dem från att klättra upp och över stängslet. 

Jag har en idé som kan funka, men vill gärna se om det finns andra tips först.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pia-69
3/23/19, 3:41 PM
#3

Jag har sett kattgårdar som har överdelen (sista 70-80cm) på stängslet byggt med ca 30 - 40 graders lutning inåt och sedan klätt insidan av det med plexiglas som katterna inte kan få fäste och klättra upp på. Kanske kan vara nåt för dig?🤔 Hittade en länk med snarlik ide! https://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d7172fbb9cb4622440811b7-baksida-med-en-kattgard


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
3/23/19, 5:25 PM
#4

Precis som #3 säger så brukar man lösa det med att ha översta delen av staketet lutandes inåt. Vet att jag bl a har sett det på Skansen (i deras kattinhägnad), men har även en bekant som stängslat in sin trädgård på det sättet (hon använde sig dock inte av plexiglas utan använde någon form av takplåt högst upp som sluttade inåt).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
3/24/19, 12:59 PM
#5

#3 o #4 Tack för länk och tankar! Det som vi har fastnat för mest hittills är denna lösning som man kan se på kattstatus.se. 

Och  om vi väljer att göra det så blir det ofärgat/glasklart plasttak (korrugerad), ca 50 cm bred. Det är ju lite likt det ni föreslår, utom att det inte lutar inåt. Men jag tror också att det är bäst att låta det luta uppåt-inåt på insidan och nedåt på utsidan (så att inga andra katter kan ta sig in).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
3/25/19, 9:44 AM
#6

De finns många tips man kan använda sig av om man inte vill ha tak. Antingen göra ett T längst upp för att hindra katter ta sig ut eller in Man kan sätta 2 rör i varandra högst upp som gör att om katterna klättrar upp och försöker ta i yttersta röret så snurrar de och de får inge grepp att klättra vidare på

Annons:
kattöga
3/25/19, 9:57 AM
#7

#6 Det var ett intressant tips, med rör som snurrar!  Vet däremot inte om jag skulle våga lita på att de fyrbenta akrobaterna inte skulle lyckas ta sig upp ändå… (och kanske trilla ut på andra sidan när röret snurrar till… 😃)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
3/25/19, 7:40 PM
#8

#7 hoppas bilden visas.. har bättre bilder men hittade dem inte just nu.. här är en annan variant som fungerar på samma sätt som 2 rör i varandra

annzoo
3/25/19, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och här är bilden. Råka klicka för snabbt

annzoo
3/25/19, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en version med 2 rör, hittade bara den just nu

kattöga
3/25/19, 11:22 PM
#11

#9 #10 - Tack! Det verkar vara en lösning som kan vara nåt! Jag ska titta närmare på de "snurrande rören" (Kanske inte hinner förrän i nästa vecka, dock.) Det kan definitivt vara nå't! 

Härligt med kreativa tips! Få se om det poppar upp fler idéer, ser fram emot dem i så fall!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
3/26/19, 7:55 PM
#12

#5 Min man har satt upp liknande i vår trädgård. Vinklat plastdelen nedåt/inåt längst upp på staketet. Funkar för våra katter i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
4/17/19, 10:09 AM
#13

Jag går dagligen förbi en som har kattgård. Dom har vinklat vid alla stolpar innåt så nätet vinklas in. Deras 3 katter är nöjda vad jag har sett. Såg sälkan någon ute när det var snö 😁 som har vanligt höns/kaninnät 6 kantigt vinklarna på stolparna har dom fått med hjälp av dessa tror jag https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/vinkelbeslag/vinkelbeslag-oppen-60-2000028388 Du får gärna berätta hur det går med bygget o bilder ☺ Jag försöker heja på en vän på jobbet om att bygga liten kattgård 👍😎

Annons:
line84
4/17/19, 10:28 AM
#14

Bra tips i tråden :-)

Smådjursel?

Uppkatten
4/17/19, 11:04 AM
#15

#14 El är definitivt inget som ska användas till katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

line84
4/17/19, 11:07 AM
#16

#15 Säger inte emot dig, använder själv inte el. Men många av uppfödarna som jag känner har satt smådjursel högst upp och har varit nöjda med det.

Upp till toppen
Annons: