Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 973 ggr
Motiko
3/18/19, 4:23 PM

Katt börjat leka med mina fingrar?

Hej, jag har ett litet problem. Jag har haft min katt i 1,5 vecka nu och hennes personlighet har kommit fram nu när hon är mer bekväm - vilket är jättebra! Hon är 13 mån så hon har mycket energi. Hon har aktiveringsleksaker och leksaker som hon älskar och jag brukar leka med henne med vippa och laserpekare. Nu de senaste dagarna har hon dock börjat tro att hon kan leka med mina fingrar! Det kan komma helt oprovocerat om jag så bara sitter still och inte ens rör mina händer, då kan hon plötsligt försöka "fånga" ett finger med klorna ute. Till och med när kommer gåendes mot mig och sniffar på mina händer så försöker hon ibland bita i mina fingrar eller knogar. Jag drar alltid undan min hand men gör eller säger inget. Hon tigger mycket klapp och jag gosar med henne mycket men är då vaksam på hennes tolerans och håller koll på svanspiskningar. Då slutar jag alltid klappa direkt. Ledsen för en hel novell här men ville vara tydlig med situationen!

Annons:
TeknikSvett
3/18/19, 4:28 PM
#1

När katter leker med varandra så är det den som görs illa som säger ifrån. Om du bara drar iväg handen så är det fortfarande ditt ansvar att inte skadas, så jag tror att du måste säga "AJ!" när det gör ont och såklart inte låta henne leka med kroppsdelar. :)

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Uppkatten
3/18/19, 5:37 PM
#2

Har hon någon katt-lekkompis? Ofta behöver katter i den här åldern en kattkompis att stoja runt och busa med. Vi människor räcker inte riktigt till som lekkamrater. Att vilja leka med fingrar/händer är vanligt, men det är inget man ska uppmuntra, utan försök ge henne något annat att fokusera på istället (leksak/vippa), och blir hon FÖR hårdhänt så avbryter du "leken" omedelbart och ger henne ingen mer uppmärksamhet på en stund. Vänd dig bort från situationen. Det här beteendet brukar vanligtvis lugna ner sig när katten blir lite äldre, men det är viktigt att hon får mycket lek och stimulans, och kanske allra helst en kattkompis att härja runt med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Motiko
3/18/19, 6:18 PM
#3

#1 Tack för tipset! #2 Ja jag brukar försöka avleda med en leksak. Och ja, jag har märkt av att jag inte känner mig riktigt tillräckligt och har funderat på att skaffa en kattkompis till henne. Problemet då är att jag just nu inte har den tid som en kattunge behöver få, och jag vet inte om det skulle funka med en till tonåring? Den frågan känns som en hel tråd i sig.

Uppkatten
3/18/19, 6:25 PM
#4

#3 Katter brukar må bra av att ha en kattkompis som "är lika galen" som katten själv är. 🙂 Det fungerar säkert jättebra med en någorlunda jämngammal kompis, eller en som är något år äldre, däremot skulle jag inte välja en katt som börjar bli lite till åren. Själva vitsen är ju att de ska orka/vilja leka och busa ihop.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Motiko
3/18/19, 8:59 PM
#5

#4 Tack! Jag funderade verkligen på att skaffa två katter från början men hade jag skaffat en äldre hade nog denna klarat sig bättre ensam min tonårsdam :) Jag valde mellan två olika katter och den andra som är några månader yngre finns kvar såvitt jag vet :)

Upp till toppen
Annons: