Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1137 ggr
Sofiaul
3/16/19, 11:45 AM

Kastrering hona, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katten kastrerades i förrgår fm och fick en tubgas på sig från veterinären, som hon självklart under natten lyckades komma ur med ärmarna så fick klippa upp den då hela hamna på såret och tryckte. Testade tratt därefter men hon blev helt galen och även fast on inte kunde dra av den fick hon sönder den med klorna eller liknande, den hade gått sönder iaf. Testat gasbinda men såret är för långt ner så kan ej vira runt magen. Omöjligt att få på en ny tubgas när hon inte är sövd om man inte vill ha blodiga händer efteråt 🙁 såklart slickar hon ju på såret och lyckats fått upp understa stygnet. Veterinären sydde dock tre olika stygn sade hon, ett undre, ett övre och nåt annat. Tycker ändå det ser bra ut? Har ni något tips på vad jag ska göra? Ta på en ny tratt och ge henne ännu en traumatisk upplevelse? På bilden fattas alltså understa stygnet.

Annons:
[[eskils_]]
3/16/19, 11:55 AM
#1

Ibland funkar det med en papperstallrik som man klipper hål i mitten och sätter runt huvudet. Upplevs mindre traumatiskt än en stor plasttratt.

Man kan också klippa ner trattens sidor något.

Lycka till!

Sofiaul
3/16/19, 12:03 PM
#2

#1 Tack för svaret, men testat lite olika pappersmaterial med, de var superlätta att sätta benen bakom och pressa över huvudet om man är desperat som henne 😥

[[eskils_]]
3/16/19, 12:11 PM
#3

Det är nog bäst att rådfråga veterinären om de har öppet på helger. Annars FirstVet på telefon om hon är försäkrad.

Hon fick väl smärtstillande?

Testa också Feliway för att lugna henne, och var lugn själv. Kanske lite dämpad musik i bakgrunden?

Sofiaul
3/16/19, 12:57 PM
#4

#3 Hon fick smärtstillande där som skulle vara tills dagen därpå. Jag fick inte med något hem heller då hon tyckte det var bättre om hon inte hade smärtstillande så hon var lugnare och anpassade sig efter sin förmåga om man säger så. Har feliway spray hemma som jag använder för buren ibland, kan testa att spraya här hemma också! Blir att prova en till tratt ändå och om inte det funkar kontaktar jag veterinären 🤔

kattöga
3/16/19, 1:47 PM
#5

Se till att inte spraya Feliway i samma rum som katten befinner sig. Alkoholen måste dunsta från sprayen i ca 15 minuter,  innan katten kan släppas in.

Tips: Prova en uppblåsbar skyddskrage. Finns i djurbutiker och hos veterinärer. Kanske hittar man de på apotek också, jag vet inte.  Vår gammelkatt klarade inte av att bära tratt, men en uppblåsbar krage störde honom inte lika mycket och accepterades!

Annars vet jag, att en del gör en "kroppsstrumpa", där de klippt hål för benen, när inte tratt o d funkar. Bekvämt för katten också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
3/16/19, 2:22 PM
#6

#5 Bra tips på kroppsstrumpor o dyl, och söta modeller! T ex kissen i tårtpapper… ❤️

Annons:
[Forest]
4/17/19, 10:03 PM
#7

uppblåsbar skyddskragen tipsa jag om till bekant och det sluta med att katten hade den som en badring 😒 Så för hennes lilla katt var den värdelös. Men själv klippte jag av ärm på tröja o trädde på som en tajt boddy hål för frambenen ☺ Till en hankatt som fick opereras tog jag babyboddy hål för svansen. Bra tips 5 o bra med bilder söta modeller👍

Upp till toppen
Annons: