Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1460 ggr
Whisky o Soda
3/12/19, 2:51 PM

Hjälp mig med matmängd snälla.

Hej. 

Jag har nyligen skaffat två kattungar, blandning av vanlig bondkatt och Maine Coon. En han- och en honkatt (syskon). 

Jag försöker bli klok på alla råd och uträkningar om hur mycket mat jag skall ge dem. Jag kör våtfoder morgon och eftermiddag och så får de en näve torrfoder emellan, så att det har i skålarna för det mesta. Våtfodret kastar de sig över ( jag varierar och blandar Mjau, Sheeba, Mush (BARF),) och äter upp i stort sett varje gång.  Torrfodret är det varierande mängd kvar av emellan. Ibland rör den knappt alls. 

Det är mest våtfodret som jag undrar över, eftersom de inte direkt vräker i sig av torrfodret ändå. Jag tänker att de äter väl det om de blir hungriga. 

Jag såg en tabell hos min djurhandlare som jag köper BARF-fordet hos, där det stod att jag skulle basera mängden mat på den vikt som mina katter kommer att ha som fullvuxna (?!)  Det låter jättekonstigt, för hur skall jag kunna veta det. En vanlig Main Coon-kille kan ju väga nånstans mellan 5-11 kg. Medans en bondkatt väl landar på ca 4 kg. 

Sen har jag sett några trådar här som säger att katterna skall äta ca 5% av sin kroppsvikt nu då de är ungar. Det skulle ju innebära 70 g. per dag då mina väger ca 1,4 kg nu. Det låter galet lite.  Eller har jag sett fel och de menar 70 g. per måltid? För det verkar mycket mer logiskt då jag ger mina 60-70 g. våtfoder per gång. 

Snälla, någon som har raka svar? 

Tack på förhand. / Lisa, Whisky och Soda

Annons:
annzoo
3/12/19, 3:28 PM
#1

Kattungar bör ha fri tillgång till foder. Om de äter mush (bollarna) kan du ge de som huvudföda då behöver de inte torrmaten. Ett tips med tanke på att du har syskon av olika kön är att redan nu kolla runt om du har någon i din närhet som kastrerar från 4 månader ålder om du inte vill riskera en inavelskull

Whisky o Soda
3/12/19, 3:58 PM
#2

Ok. Tack. Skall kolla med veterinären, skall dit för vaccin om en vecka. :-)

[[eskils_]]
3/13/19, 11:58 AM
#3

Håller med #1. Hur gamla är katterna?

19Mikaela93
3/13/19, 3:10 PM
#4

Kattungar ska enligt mig ha fri tillgång, dom behöver äta ganska mycket när dom växer så mängden reglerar dom själva :)

jollycox
3/13/19, 4:42 PM
#5

Du kan inte ge samma antal gram av mush och av våtfoder. Det är två helt olika fodertyper där mush är mycket mer energitätt än våtfoder.
5% av vikten då det är kattungar gäller mush.
kattstatus.se finns en formel(för vuxna katter tror jag) som man kan använda för att räkna ut mängden våtfoder. Då vet man på ett ungefär hur mycket mat man kan ge och sen får man se på katten om den behöver mer eller mindre.
Håller med de andra att kattungar ska ha fri tillgång, lägg upp mer våtfoder tills dom inte vill ha mer.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: