Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1534 ggr
Belzebubble
2019-03-07 11:03

Dålig i magen

Hej! Har en ung katt här hemma som är konstant dålig i magen och lämnar bajsplättar utan form i kattlådan. Ser även ut som om avföringen är lite kornig. Vi har kollat upp olika foder. Hon mår inte dåligt för övrigt, pigg och lekfull. Men jag tror att på 4 månader som vi har haft henne så har hon inte bajsat normalt. Hon har avmaskats, två gånger till och med, men något känns fel (fick tabletter av katthemmet och får en känsla att de är gamla). Hon bor med en hund och katt men verkar inte stressad över det, hon och katten kan jaga varandra ibland och då han är större så är han lite hårdhänt men ofta bjuder hon till leken själv. Hon har ätit olika foder. Mjau, Acana och nu Prima. Hon får blötfoder också. Oavsett vad hon äter så är magen inte bra. Hon har varit sjuk när vi fick henne (kattsnuva) och tills idag kan hon nysa. Vet inte om det har något att göra med magen. Hon är grundvaccinerad också. Okastrerad innekatt. Så vad kan jag göra mer? Jag har inte velat uppsöka veterinär då min tidigare erfarenhet är att de enbart rekommenderar specialfoder som inte hjälper. Jag vet inte var mer man bör kräva av veterinären i detta fall. Och hon mår bra för övrigt.

Annons:
Uppkatten
2019-03-07 11:16
#1

Det låter som att det är dags att ta avföringsprover tycker jag. När man vet resultatet från dessa kan man börja diskutera hur man går vidare. 

Antar då att du redan har provat några dagar med  t ex kokt torsk + fortiflora, för att se om det kan stoppa upp magen, och därefter en period med t ex intestinal eller I/d torrfoder (tycka vad man vill av om den typen av foder, men min erfarenhet från katthemmet är att det faktiskt hjälper väldigt många katter, och just dåliga magar är väldigt vanliga bland katter på katthem). När magen sedan väl har stabiliserats fortsätter man en tid med samma foder, och kan sedan stegvis prova att slussa över katten på det foder man vill att katten ska äta. Blir magen sämre så backar man ett steg.

Tror knappast att avmaskningstabletterna från ett katthem är gamla, eftersom avmaskningstabletter är något som används regelbundet på katthem och det är inget som blir liggandes där normalt sett. Avmaska inte katten mer om du inte vet att den verkligen har mask. Man kan kolla med t ex ett Kolla Masken-test som kan köpas på Apoteket. 

Tar man avföringsprov på sin katt (för att hitta ev. parasiter etc) så tror jag förresten att man kolla ev. mask i dessa också…? Rätta mig om jag har fel!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-07 11:19
#2

Det finns även något som heter Carnikur som man kan använda till katt med dålig mage. Kan köpas på apoteket, där kan man även köpa Fortiflora (vilket man nu väljer att testa).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2019-03-07 11:44
#3

Jag skulle först och främst utesluta giardia och tritrichomona. De försvinner inte vid vanlig avmaskning. Är det negativt så skulle jag ta bort all blötmat då flertalet katter får dålig mage av blötmat. Ibland redan av första tuggan medan vissa klarar en viss mängd per dag. Att hålla sig till ett och samma torrfoder som är snällt för magen kan behövas och även en kickstart med skonkost av överkokt kycklingfilé med morotspure ( från barnmatshyllan). Fisk reagerar även en stor del katter av så de skulle iaf jag undvika som skonkost. När ska du kastrera katten? Inre stress kan ju även påverka magen.

Uppkatten
2019-03-07 11:52
#4

#3 Det lär vara en myt att katter är så känsliga för fisk som framförs på t ex sociala medier. Det finns absolut katter som reagerar på fisk, men för de flesta katter fungerar det utmärkt att ge under några dagar för att stoppa upp magen. Jag har använt det regelbundet på egna katter vid diarre, men även på katter på t ex katthemmet, och vet att det är en metod som används av många samt att det rekommenderas av många veterinärer. Däremot ska man förstås inte börja ge fisk om man vet att katten är känslig för det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-07 11:54
#5

Man vill ofta att katten ska vara någorlunda stabil i magen innan man kastrerar (erfarenhet av katter på katthemmet som varit dåliga i magen efter misärhem + långvarig snuva).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Belzebubble
2019-03-07 17:51
#6

#1 Tack. Jag har provat med torsk men inte Fortiflora, det ska jag kika på! Vi har haft katten länge men enbart nyligen bestämt att köpa henne så tidigare har katthemmet haft ansvar och inte tyckt det var ett problem. Anledningen att jag tror att tabletterna var gamla är för att jag fick massa lösa tabletter i ask men ej förpackning och på den enda förpackningen jag fick stod det ”utgick 2017”, haha. Vi hade fler katter då, varav mängden. Jag tror inte detta beror på att hon är okastrerad. Jag tror knappast hon är könsmogen, hon kan vara runt 6 månader eller mindre. Men tack så mycket! Jag har lite mer att stå på nu. Vi försöker med Fortiflora och skonkost och väntar, ja, hur länge bör man vänta innan det ger resultat? Efter det åker vi till veterinären och ber om prov.

Annons:
Uppkatten
2019-03-07 18:54
#7

Vid ung katt som var dålig i magen efter kattsnuva vet jag att den veterinär som katthemmet anlitade vid det tillfället rekommenderade kokt torsk + fortiflora (eller om det var carnikur den gången?) under max någon veckas tid. Såg man ingen förbättring alls under den tiden så skulle avföringsprover tas. Man kan alltid ringa till en bra veterinärmottagning och diskutera sig fram till en strategi tillsammans.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2019-03-07 18:56
#8

När mina egna katter varit dåliga i magen har jag sett effekt inom 1-3 dagar ca.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2019-03-07 19:28
#9

#7 fast tar man avföringsprov för giardia och tritrichomona ska man vänta några veckor efter man har behandlat med antingen canicur, fortiflora MFL då de kan ge falskt negativt svar. Därför hade jag nog tagit avföringsprov före annat

Belzebubble
2019-03-07 19:44
#10

Ok, jag tar kontakt med veterinär imorgon. Jag har lite mer att stå på. Annars hade jag bara ringt veterinär för att katten är dålig i magen och fått svar därefter. Nu kan jag ställa mer specifika frågor. Tack!

Uppkatten
2019-03-07 20:02
#11

#9 Är inte även avmaskning ett skäl att avvakta en tid med avföringsprover?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Urhasten
2019-03-10 21:56
#12

Det som är viktigt att veta är att vaccinering och kemisk avmaskning slår ut tarmfloran totalt. Dessutom kan en flytt för en katt innebära stora stresspåslag även om det kanske inte märks utåt lika väl. 

För mig låter det som att er katt inte har en tillräckligt stark tarmflora, som gör att matsmältningssystemet hamnat ur balans. Jag rekommenderar att tillsätta probiotika för att bygga upp en tarm full av goda välarbetade bakterier och därigenom även återskapa ett starkt immunförsvar. Jag ger mina katter Probipet, tycker det är fantastiskt och har hjälpt dem i flera sammanhang.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Uppkatten
2019-03-10 22:11
#13

#12 Varför skulle vaccinering slå ut tarmfloran totalt? Det låter inte rimligt i mina öron.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Urhasten
2019-03-16 23:01
#14

#13 Vaccin innehåller mer än den nytta som det gör. Läkemedelssubstanserna som blir kvar som restämnen i kroppen kan få problem att ta sig från kroppen (eftersom kroppen arbetar med vaccinet och säkerligen andra kvarliggande ansamlingar av toxiner, cellrestämnen och slaggprodukter). Utsöndringsorganen arbetar regelbundet med att rensa ur kropparna, men blir systemen överbelastade kan det vara en idé att stötta med att återställa normalfloran.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Uppkatten
2019-03-17 08:59
#15

Att ett vaccin skulle kunna påverka tarmfloran tillfälligt, ja, det kan jag kanske köpa, men det är i så fall på den nivån att det - i de flesta fall - rättar till sig av sig självt inom kort, skulle jag tänka. Men jag köper inte påståendet att katt-vaccinerna skulle slå ut tarmfloran totalt, såsom du påstår…? Finns det forskning som stöder det påståendet? Jag vill gärna få ta del av den i så fall, då det kan vara bra att ha med sig sådan kunskap i vardagen t ex på katthemmet. 

Har inte hört talas om Probipet tidigare, trots många år i "kattbranschen". På vilket sätt skiljer sig Probipet från Fortiflora resp. Carnicur som rekommenderats tidigare i tråden, och som är vanliga att man använder till katt…?

Enligt många läkare/forskare är "slaggprodukter" något som inte existerar…? Vi återkom till ordet många gånger under de år jag läste vid Karolinska Institutet, och mina lärare var alltid lika "roade"…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Belzebubble
2019-03-28 10:00
#16

Jag tappade bort denna tråd men nu är jag här igen… 😃

Jag kan tillägga att katten var dålig i magen före vaccinationen. Hon kommer från ett hem där katterna omhändertogs på grund av att de var för många och sköttes inte som de skulle. Hon fick inte vaccineras förrän hon var frisk nog. Vi är egentligen bara hennes andra hem (med kort mellanlandning hos personen som hämtade dem därifrån). 

Kissen kastrerades nyligen och då pratade jag med veterinären som hade koll på övriga katter från samma hem och det var flera som hade problem med magen. Hon misstänkte det berodde på miljön de växte upp i och rekommenderade att starka tarmfloran med fiberrik mat och probiotika.

Upp till toppen
Annons: