Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5373 ggr
Barrus
2019-03-06 23:51

Katt har svårt att äta med tratt/krage på sig

Hej iFokus-användare!

Jag frågade på flashback om ett litet problem kring min katt, och blev rekommenderad att fråga på detta forum också.  Så jag klistrar in hela texten, och hoppas på bra svar :)

Min katt fick en krage, (eller tratt kanske det kallas) idag, då han har ett sår i baken.

Nu har han varit lite dåsig idag efter besöket hos veterinären, men börjar bli lite piggare ändå, så jag tänkte ge honom något att äta.

Problemet är att han inte kommer åt maten med tratten på. Har inte sett han försöka dricka vatten än, men det lär ju bli liknande problem där gissar jag. Hur har ni löst det, ni med erfarenhet?

Visst, en grej är att man kan ta av tratten, men han äter ju inte vid regelbundna tider, utan lite då och då. Sen känns det dumt att bråka med honom genom att ta av och på den där flera gånger om dagen.

Kan tänka mig att om jag ser honom vid mat/vattenskålen, och jag tar av tratten, kommer han antagligen bli störd av mig, gå iväg och inte vilja äta precis då iallafall. Eller jag kanske har fel?

Vet att min katt är lite egen, han gillar inte när man håller på för mycket med honom. då sticker han iväg o gömmer sig under sängen eller något liknande. det är ofta så med honom när man håller på med honom. Kan nog komma att bli stora protester i största allmänhet om jag ska sätta på tratten igen också, och det är ju viktigt att han har den på.

Har försökt lagt mat på ett litet lock som i sin tur står på ett lite högre lock, så maten ska komma upp högre, och att inga kanter eventuellt ska vara i vägen för honom. Han har inte ätit av det ännu iallafall.

Jag brukar även ge honom knappgodis som jag vanligtvis lägger på golvet, det går ju inte nu, så jag testade att ge han direkt från handen. Men självklart så brukar han typ kasta upp knappgodisbiten i luften en bit för att fånga och sen svälja, han tar dom inte i munnen och sväljer direkt. Så inte ens det får jag i honom, då han inte kan fånga dom nu med kragen.

Usch, jag tycker det här är skitjobbigt, då jag bryr mig väldigt mycket om min älskade katt.
Men ni kanske har någon superenkel lösning? Kan som sagt testa att ta av den och se om han vill äta just då, men ärligt talat så tror jag inte mycket på att det kommer funka med honom.
Han kommer förmodligen springa iväg och inte vilja äta ändå, och sen blir det säkert samma visa igen när jag försöker nästa gång.

Några tips?

Ursäkta eventuellt dumma frågor, detta är första gången för mig. Men som sagt, jag vet att han inte är så medgörlig.

Annons:
Milkshake
2019-03-07 00:36
#1

Jag tycker du tänker rätt gällande att ta av och på tratten, det blir nog jobbigare för er båda än vad det är värt. Jag tror han behöver lite mer tid att vänja sig vid att ha den på sig. 

Min katt  (som också kastar godis i luften innan han äter) hade också svårt att äta med tratten i början, men de vänjer sig och brukar fixa det ändå till slut. Skulle det ändå inte gå så prova att ge maten ännu högre upp.

Dimocarpus
2019-03-07 04:40
#2

Kan du byta till den här istället för sådan vanliga tratt har aldrig funkat för mina då dels lossnar den och dels obekväm. https://www.zoo.se/flamingo-karlie-petcare-inflatable-collar.html

Alternativ, du matar katten med mat och vatten.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
2019-03-07 08:37
#3

De flesta katter brukar nog hitta en teknik så att de kan äta trots tratten. Annars kan du testa att mata katten med t ex blötmat på sked. När det gäller torrfoder kan det vara bra att använda en matskål som är lite smalare så att den liksom "går in i" tratten. Fyll den helt full med torrisar (om katten äter torrfoder) och platta till så att skålen är full men inte mer mat än så. Den lite smalare skålen hjälper katten att komma åt bättre, och om du fyllt skålen + plattat till så ser du lätt om katten har ätit och hur mycket (börja om från full skål 1-2 ggr per dag). Ha koll på att katten verkligen kommer igång och äter. En katt bör inte vara utan mat längre än 24 timmar eftersom det inte är bra för kattens lever.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2019-03-07 08:55
#4

Du kan inte klippa tratten en aning?

Vissa trattar är ju onödigt stora.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annzoo
2019-03-07 08:57
#5

Det fins tex uppblåsbar krage men det kan ju även vara att tratten är lite lång som du har nu och måste förkortas. Var sitter såret i baken? Jag vet iaf när hanar kastreras har mina inte haft tratt och de har inte heller brytt sig om såret. Kanske är det samma med din katt, han kanske inte bryr sig om såret och man kan sätta på tratt när man inte har 100% uppsikt på honom.

kattöga
2019-03-07 09:23
#6

När vår gammelkatt inte fick komma åt bakbenet fick han en tratt, som vi klippte  ner några cm, den var så onödigt stor, men han kunde ändå inte äta med den på. Så jag matade honom med en sked (våtmat). 
Sen köpte vi en uppblåsbar krage åt honom och först då började han äta själv. 

De finns i zoobutiker och hos veterinärer. 

Har din katt sår i baken, så kommer han inte åt skadan med uppblåsbar krage. (Vår katt kom åt bakbenet, så vi var tvungna att byta till tratt när han ätit färdigt.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Barrus
2019-03-09 16:22
#7

En liten update.

Jag har haft fullt upp med katten och inte riktigt hunnit uppdatera först nu.

Det har nu gått några dagar,  jag har ringt till veterinären hur många gånger som helst, då jag varit orolig för att katten inte får i sig tillräckligt.

Jag testade med fisk, som jag tinat, skurit upp i väldigt små bitar och lagt i vatten.
Det har han ätit, ibland med mer aptit, ibland mindre eller inte alls. Men jag har ändå fått i honom en del. Så där har han ju även fått i sig en del vatten, vilket känns bra.

Sen har jag gett honom vatten i en liten plastspruta, visst det är inte mycket, men ändå något.
Jag har känt i nacken, och jag tycker inte han verkar uttorkad.

I övrigt beter han sig som normalt, han spinner och kelar, ligger och myser. Han ser med andra ord inte ut att lida, vilket känns skönt.

Jag har alltså uteslutit att ta av kragen, då det blir jobbigare för både han och mig att hålla på så. Och han har ändå inte varit sugen på att äta precis när jag tagit av den, han sticker bara iväg och gömmer sig, eller börjar slicka på såret.

Men nu till det bästa.

I torsdags såg jag honom för första gången äta torrfoder med kragen på, på egen hand. Han har även ätit på samma sätt igår och idag.
Och inatt såg jag honom även dricka vatten ur sin skål med kragen på, så han verkar ha löst det.
Alltså, känslan i mitt hjärta när jag såg honom dricka själv inatt, det går inte att beskriva. Jag blev så himla glad och lättad.

Så nu känner jag mig mycket lugnare än innan. Sen dricker han kanske inte så ofta som han brukar, men jag har ju ändå sett han göra det. Jag kommer nog dock ge honom någon spruta med vatten till och från, för säkerhets skull.

Dessutom har jag fått Locoid utskrivet, som jag ska smeta på såret, så det slipper klia så mycket för honom.

Det ska nog gå bra detta

Tack för all support och svar.

Dimocarpus
2019-03-09 16:37
#8

Vad skönt att höra! Äntligen har han lärt sig!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: