Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1514 ggr
Sasha W
2019-03-06 11:30

Kan min kissemiss ha blivit dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort allt för att hålla min misse inne då hon inte är kastrerad. Men när min pappa va kattvakt i en månad lät han henne vara ute hela dagarna fast jag sagt att han absolut INTE fick göra det. Fredag den 22 februari hämtade jag hem henne. Hos pappa fick hon lika mycket och samma mat som innan, och hon har alltid varit väldigt smal och atletisk. Men häromdan satt jag och tittade när hon klöste i sitt kattträd tyckte jag mig se en liten bula under magen. Jag känner personligen att det är ganska osannolikt att det är fett. Kan det vara så att hon är dräktig? Bild nedan på hur hon ser ut. Innan har det vart helt platt och smalt där under men nu är det som en bula. Jag råkar också veta att pappas granne har en väldigt snuskig och bråkig hankatt.

Annons:
Fridaaaa
2019-03-06 11:33
#1

Inte för att vara sån men varför åkte du inte och kastrerade henne direkt?
Enda sättet att veta säkert är att kolla hos veterinären

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katti
2019-03-06 11:40
#2

Har hon löpt och varit ute så är hon med största säkerhet dräktig. Det behöver inte finnas hankatter i närheten; de hittar honorna och kan gå långt!

Kastrera henne NU, så behöver du aldrig mer fundera på saken!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

annzoo
2019-03-06 11:50
#3

Om du kollar på tuttarna bör de vara hallon om hon gått minst 21 dagar. Om din pappa släppt ut henne är hon troligtvis dräktig. Det behöver inte vara för sent att kastrera om du inte vill ha kattungar. Är det för sent för kastrering eller om du bestämmer dig för att behålla ev kull så läs på allt om dräktighet och förlossning redan nu och börja spara pengar. Ett kejsarsnitt beroende på när det sker och vilken kommun du bor i kan lätt kosta mellan 16000 till 25000 kr som du troligtvis måste lägga ut innan ev försäkring tar sin del. ( Hoppas du har försäkring)

[[eskils_]]
2019-03-06 12:42
#4

Säger som de övriga - ta ditt ansvar och ta henne till veterinär NU! Du hade ju ändå tänkt kastrera henne, eller hur? Lika bra att få det gjort.

Hur gammal är katten?

Katti
2019-03-06 13:11
#5

Nu på våren har många veterinärer "extrapris" på kastrering. Om priset är en viktig faktor kan det vara idé att ring/surfa runt lite och jämföra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sasha W
2019-03-06 16:31
#6

Hej! Tanken var från början att kastrera men först var hon för ung, sen var dom undermannade, sen fanns det inte tid, sen hade jag tid men redan från början tyckte jag de var aldeles för hårdhänta så nu letar jag en annan veterinär. Jag tänker inte ta bort hennes eventuella ungar, det är helt enkelt bara att ta bild på magen en gång i veckan och sedan se hur pass den växer. Om det inte blir så att det blir någe problem för då sätts självklart grace(som hon heter) välmående framför ungarnas. Jag är mån om att mina djur får rätt veterinär vård så har redan ca 15 tusen kronor undansparat. Hon är 11 månader och 2 veckor. Inge rött av vad jag kan se.

Annons:
annzoo
2019-03-06 17:42
#7

#6 om hon inte har tydliga hallon ännu så är hon inte parad isf inom 21 dagar. Hur ser tuttarna ut nu är de pyttesmå och vita? Kolla även de längst mellan benen.

Sasha W
2019-03-06 18:44
#8

#7 längst ner är de svagt ljusrosa, annars vita…..

OberonsMatte
2019-03-06 18:55
#9

#6   Dräktighet och förlossning är naturligt, men man måste också vara införstådd med att man utsätter sin katt för väldigt en stor hälsorisk som kan kosta mer än höga veterinärkostnader.  Mamman till en av mina katter dog strax efter förlossningen  så min katt och kullsyskonen fick tillbringa sina första 12 veckor hos en amma.  Alternativet hade varit ett dygnetrunt -arbete för uppfödaren för att själv försöka hålla dem vid liv.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2019-03-06 19:11
#10

#8 de kan även vara tecken på att hon ska börja löpa, de kan även bli lite rosa om man är där och pillar.. På förstföderskor brukar hallon lysa som klara stoppljus. Notera iaf på en lapp hur det ser ut nu och hur det ser ut om några dagar för är hon dräktig vet du ungefär när hon blev dräktig och då är det lättare att räkna ut när dag 65 är. Från dag 60 skulle jag överväga henne och inte lämna henne själv.

19Mikaela93
2019-03-07 07:39
#11

Angående hallon tuttar så stämmer det inte alltid, mina katter har typ alltid fått det bara ett par veckor innan dom har fött sina ungar så det behöver inte vara ett säkert tecken.

annzoo
2019-03-07 08:50
#12

#11 hur länge är ett par veckor för dig och har du kollat tuttarna efter ca 3v efter beräknsd parning? Sedan har du tex en katt som fått kull tidigare så brukar det inte vara lika tydligt med hallon.

19Mikaela93
2019-03-12 16:33
#13

Den ena honan hade gått i avel hos tidigare ägare och fått ett par kullar medans den andra var förstagångs föderska. Men ca 2 - 3 veckor innan dom födde fick dom röda tuttar iallafall.

Annons:
Sasha W
2019-03-18 10:37
#14

min kisse har inte haft kull innan, har beräknat och det har snart gått en månad utan hallon så tror det är lungt

[[eskils_]]
2019-03-18 12:18
#15

#14 Skönt att hon klarade sig denna gången!

Har du beställt tid för undersökning/kastrering nu? Hon är ju runt ett år gammal och snart blir det vår, vilket är en mycket farlig årstid för okastrerade kissar. Så det är bråttom! Veterinärförbundet rekommenderar ju kastrering från 4 månaders ålder.

http://www.kattstatus.se/sida1.html

Upp till toppen
Annons: