Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1134 ggr
Russinlimpa
2019-03-03 19:19

Peewee

Peewee? Jag har planer på att byta till en peewee låda då min katt släpar ut extremt mycket sand. Fastnar på tassarna oavsett sort och hamnar överallt. Vill helst inte ha låda med lock då det blir lite bulkigt i vårt lilla badrum. Han har förut bajsat utanför låda som haft lock då han inte vet vart han ska sätta rumpan…Han har även för vana att bajsa på kanten av lådan om lådan inte är stor nog/har höga kanter. Han har tidigare erfarenhet av Toalätt papperspellets och använde det utan problem trots att jag inte hade vant in det innan. Men antar att träpellets måste vänjas in. Undrar därför - Vilken peewee låda har du? - Hur stor katt har du? - Använder du peewee pellets eller något annat märke? - Hur vande du katten vid träpellets? - Positivt/negativt med peewee låda?

Annons:
Dimocarpus
2019-03-03 23:24
#1

Hej!

Jag har haft peewee i peewee lådor. Mina katter väger mellan 4-5,5kg. Korthåriga men "tunga" men ser nätta ut. Jag blandade sanden som de är vana vid med peewee i början. Jag byte då varje gång jag tvättat lådan så har det varit hårt för tassarna att stå på tills de har brukar det lite mer. Då blir pellets mer som strö och mjukare att stå på. Det brukar luktar urin när det är dags att byta. 

Som sagt, pellets känns hårt mot tassarna. Det finns andra biologiskt nedbrytbara sorter. Vi föredrar Cat's best Sensitive. Det är både mjukt mot tassarna, ekonomiskt, miljövänligt och framför allt dammar inte alls så katten nyser.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

jollycox
2019-03-04 18:37
#2

Vi har en peewee-låda(och tre vanliga med öko plus) som är en med tak men vi har inte taket på. Vi har 3 katter 5+ kg. Vi använder vanligt bränslepellets, mycket billigare.
Köpte lådan för flera år sedan och vande katterna(då 2 st) genom att blanda i en näve pellets i vanliga lådan typ varje dag tills det var övervägande pellets. För kanske 2 år sedan när jag tog fram den igen(nya katter) så ställde jag bara fram den och dom började använda den.

Positivt, dammar inget, billigare än vanlig Kattsand, miljövänligt.
Negativt, alla katter accepterar inte pellets och därför skulle jag aldrig ha enbart peewee-lådor, luktar urin om man väntar för länge med att tömma underlådan, man behöver en speciell peewee-låda.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: