Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1565 ggr
kattis89
2019-02-25 11:42

Flytta med katt

Jag ska flytta i mars och har lite funderingar kring hur jag ska göra det så smidigt som möjligt för min katt (kastrerad honkatt på snart ett år). Har ni några tips? 🐱

Det jag har tänkt hittills är att jag låter henne vara i sovrummet under flyttdagen, har kvar lite möbler där och ställer in mat och låda och skriver en lapp på dörren om att vänner som hjälper till med flytten inte ska gå in. Sovrummet blir det sista rummet vi tömmer innan vi åker i väg till nya lägenhet (bara ca 15 min bort med bil). I nya lägenheten ställer vi in möbler i sovrummet och låter katten vara där inne tills vi har fått upp resten av våra grejer. Jag har funderat på att att sätta in Feliway i sovrummet några dagar innan.

Eller är det bäst att lämna katten på kattpensionat över helgen, tills vi har kommit i ordning? Hon är inte en skygg katt eller så, utan trygg och mysig, men hon är min första egna katt och jag vill ju stressa henne så lite som möjligt. Hur hade ni gjort?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-02-25 12:00
#1

Jag skulle låsa dörren så att ingen av misstag går in där och släpper ut katten.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-02-25 12:01
#2

Kattpensionat låter i mina öron som ett sämre alternativ eftersom det blir ytterligare en stressande omställning för katten. Tänk stressreduktion i varje steg (precis som du gjort i övrigt) så ska det nog gå bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2019-02-25 12:10
#3

#0 Jag har flyttat många gånger med katt/katter och har gjort ungefär som du tänkt. Det har funkat bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2019-02-25 13:21
#4

Vi har gjort så här. Tagit kartonger + små möbler först och sen större möbler. Ställt det i rätt rum direkt. När vi tagit med katten så har han fått varit i toan under tiden man springer upp å ner. Innan vi öppnar så har man stängt ute dörren :)  Vi har aldrig fått problem mer än att nu när vi flytta. Ni känner eran katt själv är den orolig för nytt så är det bra att skaffa Feliway vi har inte behövt det.

Upp till toppen
Annons: