Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1265 ggr
[Svea&Sabina]2
2/24/19, 8:44 AM

Kattfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi köpte ett nytt foder till vår 6 åriga katt i går och hon älskar det! Innan ville hon knappt äta sitt torrfoder, men nu äter hon en hel skål på 2 dygn (hon har fri tillgång). Jag undrar om ni har erfarenhet av detta foder och om det är bra? Tacksam för svar ;)

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/24/19, 8:48 AM
#1

Hon är en utekatt men håller sig mest inne på vintern om det är bra att veta :) På somrarna ser vi henne knappt förutom när hon vill ha mat eller vatten, hon lever nästan som en vildkatt på somrarna, men har kattlucka så hon kan gå in när hon vill. Eftersom det står ”indoor” kanske fodret är till för innekatter, men har det någon betydelse?

[Svea&Sabina]2
2/25/19, 5:01 PM
#2

Ingen som har erfarenhet av detta foder?

JohanLi
2/25/19, 6:58 PM
#3

Innehåller det spannmål och socker är det inte bra.Det ska vara mest kött och få ingeredienser

Scorpio97
2/25/19, 8:46 PM
#4

Jag har ingen erfarenhet av just det fodret men generellt sett brukar torrfoder inte vara det bästa. BARF/färskfoder rekommenderar jag i första hand. Det innehåller rått kött och liknande och kommer närmast kattens naturliga diet. Därefter kommer blötmat. Även om det är tillagat så innehåller det åtminstone mycket vatten och hög kötthalt, med lite eller inga vegetabilier. 

Torrfoder innehåller väldigt lite vatten vilket kan göra att katten får i sig för lite vatten över dagen. Många katter dricker för lite så det är enklare om dom får i sig det via fodret. Det kan leda till problem med exempelvis njurarna, urinstenar och liknande. Det brukar även vara en stor mängd spannmål eller andra vegetabilier vilket för det första inte är naturlig föda för det katter och även kan ge problem med exempelvis övervikt eller diabetes. 

Att det står indoor, för kastrerade katter osv brukar mest vara en marknadsföringsgrej. Det är alltså inget man normalt sett behöver bry sig om. 

Så vill man ge ett så bra foder som möjligt rekommenderar jag i första hand BARF/färskfoder och i andra hand blötmat av en bra sort (exempelvis Mjau eller Bozita). Jag skulle undvika torrfoder om det inte var absolut nödvändigt Tänk även på att inte byta foder för snabbt för det kan ge magproblem. Det är bättre att gradvis fasa över ett nytt foder över några veckor än att byta direkt. 

Om du söker lite på sajten kan du hitta massor av trådar och artiklar om just kattfoder, för det är ett ämne som diskuteras ganska ofta.


//Jessie

Pia-69
2/25/19, 9:03 PM
#5

Ja, som #4 säger instämmer jag med till 100%!! 😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Svea&Sabina]2
2/26/19, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Är detta ett foder som är dyrt i månaden? Hur länge håller maten? Hur många bollar ska katten ha till varje portion? Ska en vuxen katt äta en boll till varje måltid och äta tre måltider om dagen, alltså tre bollar om dagen?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2/26/19, 11:54 AM
#7

Våran katt har fri tillgång till torrfoder, alltså äter hon det om hon blir hungrig och vi inte är hemma. Ska hon äta tre till fyra bollar per dag och klara sig på det? Tacksam för svar

mostermimma
2/26/19, 1:32 PM
#8

#7, en katt ska äta ca 2-5% av sin kroppsvikt av mush, beroende på ålder och aktivitetsnivå. en riktlinje för normalaktiv katt är ca 1 mushboll per kilo katten väger. väger katten 4 kg ska den då äta 4 bollar per dag, fördelat på 2-3 måltider.

Dimocarpus
2/26/19, 4:44 PM
#9

Är din katt frisk i övrigt? Om du börjar med MUSH Vaisto cat, fasa in väldigt försiktigt för att kattens tarmflora inte är van med det. Om du kan, servera tre mål om dagen, särskilt i början för om din katt är van med fri tillgång så kommer det ju kännas märkligt för katten att inte få det. Det tar tid innnan de vänjer sig och kan upplevas som glupska. Finns altiveringsskålar som kan hjälpa din katt att bli mindre glupsk ifall den blir det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Svea&Sabina]2
2/26/19, 6:30 PM
#10

#9 Katten är fullt frisk, men vikten vet jag inte. Hon vägde 5-6 kg i somras när vi var hos veterinären. Hon har fri tillgång till torrfoder inte blötmat, det får hon ca 3-4 gånger om dagen.

Upp till toppen
Annons: