Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 958 ggr
Hund6587
2019-02-23 15:10

Astmatiker + katt

Hej vänner! Jag har två små (okej en är ganska stor) katter hemma som jag älskar!! Jag har under hela mitt liv varit astmatiker men har tidigare inte kännt av något vid möte av pälsdjur. Har bott med katter under sommarhalvåren som barn och har aldrig märkt av astman pga katterna tidigare. De katterna var utekatter. Men jag köpte mina katter för 1.5 år sedan, de är innekatter, och min astma har blivit sämre och sämre. Nu kan jag ha astmatiska anfall flertal gånger i veckan. Jag har även fått allergi, men det fixar jag med receptfria tabletter. Men min fråga är alltså, har ni några tips på hur jag kan leva med dom trots astman? Någon som vet hur man ska kunna hantera den med katterna? Min läkare är inte så glad i att jag har katter och tycker att om medicinen inte funkar så borde jag göra mig av med dom. Men det vill jag absolut inte!

Annons:
Emki
2019-02-23 15:51
#1

Min mamma hade samma problem som du, dock blev hennes allergi värre hela tiden. Tillslut var hon tvungen att få receptbelagda mediciner pga allergin. Hon har även astma. Tyvärr så funkade det inte för dom att ha kvar katten hemma då hon började må så dåligt efter 8 år med allergi och astmabesvär. De var hennes mans katt från början och han hade katten när vi flyttade dit. Men dom var tvungen att göra sig av med den, trots att de var en utekatt. Jag skriver inte detta pga att jag tycker du ska göra dig av med katterna men keep in mind, att allergin och astman kan bli mycket sämre och beslutet kan behöva tas oavsett hur svårt det är.. för din egna hälsa. Några tips som kanske hjälper är väl att inte vara så mycket upp i katterna, städa regelbundet, vädra sängkläder om dom ligger på dom - helst försök hålla dom borta från din sovplats. Du bor inte så att dom kan vistas ute och bli utekatter? Alternativt kunna ha dom på balkong om du har en? (Med fri tillgång att kunna gå in och ut såklart…) Se bara till att näta in balkongen isåfall om du bor högt upp. Då kanske din astma och allergi blir mindre påfrestad om dom vistas ute också. Nu är du ju som i det hela tiden med tanke på att dom är inomhus hela tiden.

Ajax1
2019-02-23 19:41
#2

Jag har hört (är ej astmatiker) det är "stövet" i pälsen som vi oftast reagerar på. Detta miskas vid bad…. nu är det kanske inte det lättaste att bada en katt, men lycka till!😉

nightingale
2019-02-24 22:51
#3

Hej! Jag har allergi och astma (dock endast anstränings- och infektionsutlöst) Jag har en luftrenare i mitt sovrum, vet inte hur jag hade mått utan men tror nog den gör nytta! Min heter Electrolux oxygen. Hoppas det bättrar sig för dig!

[Forest]
2019-02-25 13:29
#4

Sibirisk katt är en ras jag vet om flera som tål att äga och bo med. Jag skulle inte skaffa en utan stamtavla för att risken är då att den inte är helt rasren, finns inte jätte många uppfödare och dom ligger runt 12 lök men anser inte det är mycket för en raskatt då hundar kostar ofta mer i inköp 😎

Jag omplacera våra katter för att läkaren gav det rådet, sonen reagera inte på katterna då men efter ca 6 mån kunde han inte vara hos någon alls som hade djur. Detta har blivit bättre med åren men han tål inte våra katter och reagerar lite på ena hunden. Jag tror läkare vet vad dom pratar om men viss kan du ha kattfritt sovrum och städa oftare samt bada katterna för att minska din allergi.

Upp till toppen
Annons: